Hur bygger man en egen UPS?

Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav tomiso 03 jan 2013 16:23

Hej!

Vi flyttade till landet för drygt 2 år sedan och råkade hamna på ett område som är drabbat av frekventa strömavbrott! Förra året var något av ett rekord, och denna vinter är vi redan uppe i 4 avbrott var av 2 är längre.

De UPS:er jag hittat via prisjakt mm., är antingen för dyra eller för klena.

Så min fråga är om det går att bygga en egen UPS med hjälp av djupurladdningsbatterier (?), kraftigare bilbatteriladdare samt en omvandlare från 12 till 220?

Systemet måste känna av att det uppstår ett strömavbrott och switchar över till batteridrift

Det hade varit trevligt om systemet kan vara uppgraderbart, dvs. att man kan mata på med fler batterier.

Tanken är inte att driva hela huset, utan att driva datorn ett tag och tillhörande nätverk. Jag har inte mätt hur många watt systemet drar men datorn har ett 600 watts nätaggregat och har svårt att tro att alla 600 watt används. Modem och router kan inte dra så många watt.

Jag skulle vara tacksam för förslag på komponenter samt hur man skulle kunna gå till väga för att bygga denna UPS.
tomiso
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 feb 2012 22:05

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav TonyMontano 03 jan 2013 16:30

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=403

Denna borde du ju kunna använda. Sen kanske ha en solpanel kopplad också så kan du köra lite längre eller en annan dag om du brukar ha längre strömavbrott också....
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav tomiso 03 jan 2013 16:58

Jag såg den också men blev lite fundersam över "Switchtid: 1-2 sekunder".
Borde inte omkopplingen ske snabbare för att datorn inte skall stängas av?
tomiso
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 feb 2012 22:05

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav cman 04 jan 2013 12:14

tomiso skrev:Jag såg den också men blev lite fundersam över "Switchtid: 1-2 sekunder".
Borde inte omkopplingen ske snabbare för att datorn inte skall stängas av?


Nu är det så roligt att i en UPS sitter det helt vanliga batterier. Dessa är antingen 6 eller 12 volt, kopplade seriellt till 23,36 eller 48 volt beroende på vilken effekt ups:en kan ge ut.

Det enklaste är att köpa en helt vanlig UPS som klarar den belastning du vill ha, mäta spänningen på batterierna och byta ut de små som finns genom att ansluta större sådana som står vid sidan om själva UPS:en. Det är nämligen helt vanliga blyaccar i 99% av alla UPS:er! Dessa kan du sedan ladda antingen via UPS:en eller koppla en MPPT regulator om du vill använda offgrid. Det är så jag gjort och det fungerar fint.

Antingen vet man exakt hur man bygger sin lösning (teknik, elektronik, löddning etc etc) eller så tar man de bitar som fungerar rent rationellt, i detta fallet överlåter man både laddning, nätsensor och elbackup till själva UPS:en och förbättrar batterikapaciteten genom att byta ut och förbättra dessa så gott man kan. Jätteenkel lösning av något som jag tror vore omöjligt att bygga för hand med tanke på de krav du ställer med spänningsreserv mot din dator!

Här kommer det roliga, i en UPS får du jämn sinus ut, bara det gör att det är dumt att tänka på andra hållet. En 1500 VA kostar ca 3000:- och det är ungefär som tre 100Ah AGM batterier på biltema..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav tomiso 05 jan 2013 13:03

cman skrev:
tomiso skrev:Jag såg den också men blev lite fundersam över "Switchtid: 1-2 sekunder".
Borde inte omkopplingen ske snabbare för att datorn inte skall stängas av?


Nu är det så roligt att i en UPS sitter det helt vanliga batterier. Dessa är antingen 6 eller 12 volt, kopplade seriellt till 23,36 eller 48 volt beroende på vilken effekt ups:en kan ge ut.

Det enklaste är att köpa en helt vanlig UPS som klarar den belastning du vill ha, mäta spänningen på batterierna och byta ut de små som finns genom att ansluta större sådana som står vid sidan om själva UPS:en. Det är nämligen helt vanliga blyaccar i 99% av alla UPS:er! Dessa kan du sedan ladda antingen via UPS:en eller koppla en MPPT regulator om du vill använda offgrid. Det är så jag gjort och det fungerar fint.


Jag läste någonstans att dessa "ombyggda" UPS:er för privatpersoner inte var gjorda att köras mycket längre än vad det inbyggda/orginal batteriet klarar av att leverera. Dvs att man kanske skadar elektroniken (som går för varm?) om man kör UPS:en för länge.

Men du har ju uppenbarligen inte haft några problem.
Vad är det för UPS du har byggt om?
tomiso
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 feb 2012 22:05

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav cman 06 jan 2013 09:34

Hej, det vetefan, jag har en APC 3000Va. Jag har en batteribank på 600Ah. Jag har dock aldrig belastat den 100% i mer än ett par sekunder om alls, jag menar, skall du belasta med låt oss söga 500W räcker inte batterierna så där värst länge ändå! (med agm batterier vill du inte ladda ur mer än 40%, dvs kan använda 360Ah vid 12v, vilket innebär med en 24v inmatning 180ah = 4,3 kwh. Det är 8 timmar. Om du skulle köra offgrid i ex en vecka dygn i sträck kanske den inte håller men då behöver du batterier för massor med kronor minst).. Att kör ett dygn tror jag inte skadar eller förstör ups en, dock om du överbelastar den en längre tid.

Min Ups är dockpå 48 volt och jag använder normalt sätt bara 12 volt så jag koppmar bara in upsen om jag verkligen behöver "hästkrafterna" som hushållsassistent damsugare och så. För mig är det mest vetenskapen att jag kan nyttja offgridden vid verkliga behov, inte dagligen, men åter, det har fungerat fint när jag gjort så. Det enda problemet är att det går ett larm när den inte är nätanslutet, irriterande eftersom jag inte kan hitta var det förbannade larmet sitter :(

Med vänlig hälsning
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav exile 06 jan 2013 15:39

Annars finns det ganska billiga "ups" som är gjorda för längre drift med ganska bra laddare.
Exempel PIP-LC 2424.
exile
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2009 20:06

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav PowerMizer 08 jan 2013 00:16

tomiso skrev:Jag läste någonstans att dessa "ombyggda" UPS:er för privatpersoner inte var gjorda att köras mycket längre än vad det inbyggda/orginal batteriet klarar av att leverera.
Det är mycket möjligt att det är så när det är små konsumentprodukter. På min APC 2200XL går det dock att köpa "hur många batterimoduler som helst" och kaskadkoppla baktill, så jag tvivlar på att den går för varm när den körs länge med hög belastning...
Jag har en liten (300W) UPS som är kopplad till ~400Ah/12V, och den går som tåget vid avbrotten, men den belastas ganska moderat; En laptop och eventuellt nått annat.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur bygger man en egen UPS?

Inläggav rikardn 09 jan 2013 22:31

Man kan använda kombinerade inverter/chargers (eller va de heter på svenska).

Tex: http://www.jtmpower.ie/victron-multiplu ... utput.html
Den har AC Input, DC Input (Batteribank) och AC Output med ren sinus.

Den bör man kunna koppla enl följande: Main AC->[Nödströmsintag]->Victronic->Proppskåp
Då bör man kunna ansluta extern generator till intaget, och ändock ha ups-kraft till det viktigaste.

Denna: http://www.jtmpower.ie/victron-quattro- ... 000-w.html
Har 2 AC Intag för fast anslutning av generator eller liknande.

Man bör även kunna sätta in ett separat "AC ONLY" mellan nödströmsintag och victronic för att koppla saker som man inte bör köra via ups (Så man kan ha mindre inverter=mindre kostnad) men låta saker som tar massa ström, som disk och tvättmaskin, dammsugare mm på AC eller generator-ström samtidigt som man laddar batterierna via victronicen.


Nu vet jag att det finns flera tillverkare men denna var den enda jag kom ihåg på rak arm.

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron