Generator

Re: Generator

Inläggav mixter 02 dec 2012 18:33

Denna blev över :) du har förtur ju Rödnörd.
Den är provstartad och reglerlådan följer med samt lite andra grejjor som var med.
Bilagor
Bild0302.jpg
Bild0302.jpg (69.81 KB) Visad 1741 gånger
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Generator

Inläggav mixter 02 dec 2012 19:30

Saknas en Stefa tätning bara :D
Bilagor
Bild0303.jpg
Bild0303.jpg (41.18 KB) Visad 1734 gånger
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Generator

Inläggav RÖD@nörd 03 dec 2012 03:46

Det ser väldigt bra ut mixter och jag förstår nu att du ska köra med någon form av manuell reglering via ett vridbart motstånd kanske?

Är det så att du saknar ett sådant motstånd finns det stor chans att jag har men då måste jag veta reglerområde i ohm och hur mycket effekt det ska tåla. Den här regleringen borde i så fall göras på 12 Volt sidans fältmagneter inne i generatorn.

Jo, jag är intresserad av JLO motorn och delarna men nu har vintern slagit till med full kraft så jag kan inte komma nu men framåt vårkanten skulle det sitta fint med ett besök hos dig igen. Du kan väl sätta en lapp "reserverad" på motorn om du nu inte får några bud du har svårt att tacka nej till för då måste du följa ekonomins lagar. :mrgreen:



Det ska bli väldigt intressant när du kollar verkningsgraden på den här generatorn. Jag har bara en känsla av att den inte tillhör i alla fall de sämsta! :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Generator

Inläggav mixter 03 dec 2012 09:08

Det kanske jag inte behöver vet inte hur det påverkar verkningsgraden, menar reglering nu
Jag låter den magnitisera sig själv. Och då är det ju varvtal som styr det.
Jag lastar ju ner det till rätt spänning i dag med lagom mängd lampor och element.
Byter nog inte generator nu utan väntar någon vecka eller två.
Motor står redan i den reserverade delen ;) lovar att höra av mig om någon lägger bud 
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster