Skyddsjorda växelriktaren?

Skyddsjorda växelriktaren?

Inläggav Ola 08 sep 2012 11:45

Undrar HUR jag skyddsjordar min växelriktare. Har tänkt att har växelriktaren in i normcentralen och sedan bara dra jordade uttag i hela huset. Har tänkt att ha ett jordspett i backen men vet inte riktigt VART jag ska koppla in den.

Tacksam för svar

MVH Ola
Frisk kopplat, hälften brunnet!
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 jun 2011 21:51
Ort: Örebro

Re: Skyddsjorda växelriktaren?

Inläggav Gunnar lindgren 08 sep 2012 15:01

Inget svar om jordning skall bara berätta vad som hände mig .Elverket ej igång stickpropp i satt anslöt växelriktaren till central slog på strömbrytaren och pang
så var jag utan växelriktare. En erfarenhet rikare och några tusen fattigare.Kan inget om starkström som du förstår.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Skyddsjorda växelriktaren?

Inläggav Ola 08 sep 2012 20:58

Gunnar lindgren skrev:Elverket ej igång stickpropp i satt anslöt växelriktaren till central slog på strömbrytaren och pang
så var jag utan växelriktare.


Oj, hur hade du kopplat då? Vill inte råka ut för samma sak. Jag kanske måste ringa elgubben iallafall! :shock:
Frisk kopplat, hälften brunnet!
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 jun 2011 21:51
Ort: Örebro

Re: Skyddsjorda växelriktaren?

Inläggav Jonas L 09 sep 2012 10:30

Jag förstår inte frågan riktigt. Du har väl en jordanslutning ut från invertern? Annars ansluter du till chassiet om det är av metall. Är invertern helt i plast och utan jordanslutning behöver du inte koppla in jorden i invertern.

Eller menar du om du ska koppla ihop nolla och jord efter invertern för att få ett mer normalt elsystem?

Eller har du en skyddsjord på 12V-sidan som ska kopplas ihop med 230V-skyddsjorden?

Eller menar du hur du ska koppla in jordspettet? Här har jag dålig koll på, men tanken är att jordpotentialen ska vara samma på allt som har kontakt utåt, t.ex. vattenledningar.

Och att koppla ihop ett elverk med en inverter. Jag vet inte vad jag ska säga. Två matningar emot varandra är aldrig bra, den klenaste brukar ryka. Sånt gör man inte.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster