Köpråd MPPT-regulator

Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Vandelay 30 aug 2012 13:04

Hej!
Har skaffat mig en husbil, där jag tänkte montera en 100W solpanel på taket, som laddar en batteribank på 2X75Ah fritidsbatterier. Behöver därför en bra regulator för detta, och har sökt och läst mig fram till att det är en modell med MPPT som är att föredra. Då det finns en hel uppsjö med modeller, prisklasser och fabrikat tänkte jag att ni alla kan få bidra med era förslag på regulator i prisklassen kring max 2500:-. Jag vill gärna ha en modell med display, för att kunna se vad som sker.

Skriv gärna om de regulatorer ni själva använder, deras för/nackdelar. Har tex. spanat in IVT's 30A modell, som verkar dras med problem med överladdning? Någon som har erfarenhet av kinatillverkade märket "tracer" tex. ?
(http://www.mpptsolarcontrollers.com/sol ... controller)
Vandelay
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2012 12:34

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Gunnar lindgren 30 aug 2012 15:59

Steca PR 1515, 15A, 12/24V med grafisk display
[40010/700907] 1.250,00kr Finns här hos Göran i webbutiken
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Vandelay 30 aug 2012 18:42

Verkar som en fin regulator, men kan inte läsa nånstans att den har MPPT-teknologin...har jag missat den info'n, eller saknar den detta?
Vandelay
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2012 12:34

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Gunnar lindgren 31 aug 2012 09:40

IVT solcellsregulator MPPT 30A IVT display/fjärrkontroll 625,00kr 545,00kr
[IVT-30A-MPPT] 1.995,00kr

Ursäkta läste lite slarvigt finns att köpa hos Göran blir lite över budget men Göran är en reko säljare som det sannerligen inte finns många kvar av.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Vandelay 01 sep 2012 12:24

Ja,jag har fått känslan av att många här på forumet lovordar Göran som en säker källa till bra produkter,så det är jag inte det minsta orolig för.Det jag läste just om IVT-modellen du rekommenderade var,att den överladdar batterierna med för hög spänning och därmed förkortar livslängden på dessa? Är det något som ni kan dementera eller bekräfta ni som har erfarenhet av just denna modell?
Vandelay
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2012 12:34

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav lillmalen 01 sep 2012 20:37

Normalt brukar IVT snarast underladda, ej över 14.2V. Även brytgränsen för bortkoppling brukar ligga (för) lågt, 10.5v eller nåt sånt. Såg iofs senast att en leverantör erbjuder IVT med högre bortkopplingsgräns som option. Bäst vore att hitta en regulator som är progammerbar, finns visst men säkert kostsam...
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav Vandelay 03 sep 2012 17:39

Fler tips, synpunkter, erfarenheter, modeller någon? :wink:
Vandelay
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2012 12:34

Re: Köpråd MPPT-regulator

Inläggav magnus_qwerty 03 sep 2012 22:03

Jag har köpt en Soltronic MPPT 7520 med maximaleffektföljare som jag har i min husvagn:

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=459

Den fungerar utmärkt.
Jag har visserligen bara haft den sedan under sommaren, så testperioden är begränsad än så länge, men den har fungerat bra då jag använt den.

Det är bra att kontrollen av huvudstömmen samt djupurladdningsskyddet använder ett solid state-relä som monteras externt:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=461

Alternativet är att som i de flesta andra regulatorer ha ett inbyggt solid state-relä för huvudströmmen.
Problemet med det är dimensioneringen av reläet, som i de flesta fall brukar vara i samma storleksordning som maximal laddström.
Dvs om maximal laddström för en regulator är 30A så brukar många regulatorer kunna driva laster som också drar i storleksordningen 30A.

Men de är inte så ovanligt att man har en last som drar betydligt mer under korta perioder.
I en husbil skulle man t ex kunna ha en kaffebryggare eller doppvärmare tillsammans med någon annan last, och då skulle man kunna komma över 30A.

Men med Soltronic:en kan man dimensionera lasten oberoende av regulatorn och solpanelerna.

Fast skall man vara noga så skulle man kunna göra samma sak med de flesta regulatorer,
genom att använda utgången för att styra ett solid-state-relä istället för att driva lasten direkt.

Soltronic:en har display, men de skulle eventuellt kunna kostat på sig att ha flera knappar istället för bara en, den hade blivit lättare att använda då.
Som det är nu måste man i vissa lägen hålla innan knappen 4 sekunder för att komma åt vissa funktioner.

Rekommenderas.
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron