Styrning dumplast

Styrning dumplast

Inläggav inge.larsson 21 aug 2012 12:43

Hejsan

Som många andra så leker jag lite med vind och solkraft utan att jag vill att det ska kosta så mycket. Om jag ska köra igång något litet så behöver jag något som alstrar ström, batteri samt en styrning till dumplast så att jag inte fördärvar batterierna.

Jag har kikat på lite olika kretsar för att styra när dumplast ska kopplas in men inte hittat någon som varit så pass enkel som jag önskat så jag knåpade ihop något som jag tycker borde funka.
Genom att kombinera zenerdioder och lägga ihop med transistorns volttal ställs två spänningsnivåer in, vid vilket volttal som den ska börja skicka till dumplast samt vid vilket volttal som den ska sluta. I mitt exempel så börjar det vid 14,4V och slutar igen när det kommit ner till 13,8V.
Relät hindras att stå och slå i gränsläget genom en extra väg till jord. Gjorde ett exempel med en extra transistor och ett med ett dubbelrelä. Finns det gott om gamla relä så går det ju bra med ett extra relä också. En led finns med som indikator på att spänningen är över 13,8V.

Kretsen borde kunna fungerar även som spänningsvakt men man vill kanske inte att det ska ligga ett relä och dra dygnet runt. Fast kanske om man lägger ett motstånd i serie med spolen så den drar så lite ström som möjligt?

Innan jag löder ihop och testar så är jag tacksam om ni med bättre vetande inom elektronik tycker till om svagheterna i denna lösningen. Efterom jag inte hittat någon likadan så misstänker jag att jag antingen letat dåligt eller så är det något grovt fel som gör att det inte fungerar...

MVH
Inge
Bilagor
StyrningDumplast.jpg
StyrningDumplast.jpg (107.35 KB) Visad 5221 gånger
inge.larsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2012 12:28

Re: Styrning dumplast

Inläggav smidy 21 aug 2012 15:20

reäer brukar inte bli så långvariga på dumplaster, speciellt inte på vindkraft då dumpningsfrekvensen kan bli ganska hög vid god vind. denna som säljs här http://www.ghurd.info/ har jag lött ihop och installerat åt en vän, fungerar mycket bra och helt utan reläer som kan brännas och i mitt tycke rätt förmånlig. Glenn som har utvecklat och säljer kitet är också mycket hjälpsam, dock är det engelska som gäller vid kontakt med honom, han är dessutom vänlig nog att kryssa i "gift" på paketet, dvs present inget tjafs med tullar och moms hit och dit.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Styrning dumplast

Inläggav inge.larsson 22 aug 2012 09:07

Tackar för tips smidy.

Jag trodde att ett relä ska klara väldigt många till och frånslag men jag har sett exempel där relät antagligen måste stå och slå mycket i gränsläget. När spänningen uppnås slår relät till, dumplasten kopplas in varvid spänningen sjunker, relät släpper igen, utan belastning stiger spänningen och relät slår till igen och så fortsätter det så tills antingen spänningen sjunkit eller att den stigit så pass att relät hålls även under belastning. Det borde kunna döda det bästa relät.

Detta bör inte uppstå med denna kretsen. Första tillslaget vid 14,4V kommer att hålla relät till första gången det kommer ner till 13,8V. Om det blir många till och frånslag tyder inte det på att man antingen har för lite utrymme mellan till och frånslag eller att man har en batteribank som inte är anpassad för aktuell laddning och förbrukning?

Om man ytterligare vill minska tillslagen kan man väl lägga en lagom förbrukare som motsvarar normalladdningen istället för led som startar vid 13,8V (används t.ex. 2N3055 så klarar den 15A). Är det då inte så kraftig laddning så klarar den att hålla ner spänningen men om det behövs och spänningen ändå stiger till 14,4V slår relät till och drar igång den stora dumplasten. Dumplast i två steg alltså. Det ger ju en annan idé: lägga en serie med transistorer (2N3055) som allteftersom spänningen stiger direkt kopplar in slingor i en dumplast. Då försvinner relät och man kan lägga ökande last med steg på kanske 13,8V, 14,1V och 14,4V. Ska nog beställa lite saker och köpa rostfri tråd för dumplasten på Biltema, sen är det dags att testa.
inge.larsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2012 12:28

Re: Styrning dumplast

Inläggav smidy 22 aug 2012 13:35

om du kan fimpa reläerna så gör det, det är nog som du säger, att man ska ha allt välbalanserat i systemet. men den perfekta världen brukar vara svår att uppnå :( om man vill ha ett användbart system. om man t.ex har en jättebatteribank till en ganska måttlig laddningskälla(=inte dumpa ofta) så blir självurladdningen hög i förhållande till laddningen och råkar man någon gång få dåligt med ström så tar det lääänge innan banken är fulladdad igen, inte bra för batterierna men bra för reläer...omvänt laddning/batteribank så blir det att dumpa ofta och snabbare få banken uppladdad efter hög förbrukning men inte bra för reläer. om du lyckas få dumpningen med mindre steg mellan av/på så mår batterierna bättre, den jag länkade till har av/på med 0,1 volt t.ex på vid 14.4 och av vid 14.3 eller hur man nu vill ställa in den, men alltid 0,1 volt. så om du har kunskap att bygga en dumpregulator utan reläer och väldigt snävt kopplingsintervall med väldigt låg tomgånsförbrukning och tycker att det är roligt, go for it! är själv rätt okunnig på elektronikdesign så jag tyckte 15-20$ var billigt för en testad fungerande regulator, men som sagt jag har inte kunskapen att designa så avancerade pryttlar heller :oops:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Styrning dumplast

Inläggav Bittämjaren 02 jun 2013 17:23

Åååh vilken katastrofal koppling du visar upp på bilden, transistorerna Q1 och Q3 lever livsfarligt. Låt oss anta att dump-motståndet har avbrott eller att laddströmmen är mer än vad dump-motståndet kan leda bort, kommer denna ström att passera zenerdioderna och bas-emitterövergången på Q1 eller Q3 som då går sönder. så ett litet motstånd på c:a 1-2 kohm behövs i serie med basen på transistorn, sen behöver du ett motstånd från zenerdiodens transistorända till 0 volt också c:a 0,5 - 1 kohm. sen kanske du får lite vettig funktion i kopplingen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Styrning dumplast

Inläggav Bittämjaren 29 jun 2013 23:49

Jag får väl kasta in ett förslag efter en sådan massiv kritik, jag skulle inte lösa det på det sättet som du vill göra.
Eftersom du absolut vill använda ett relä till att manöverera med så förslår jag denna koppling.
StyrningDumplastMod.jpg
StyrningDumplastMod.jpg (18.89 KB) Visad 4695 gånger

Det viktigaste av allt; diod över reläspolen annars dör transistorn när den släpper reläet (redan första gången). Transistorn bör vara lite kraftigare än BC548 för den blir ganska varm strax innan reläet drar för när man närmar sig tillslagsspänningen så blir det mer och mer ström över spolen tills kontakten drar i reläet och likadant vid frånslagsnivån.
Jag har inte haft tid att räkna ut komponentvärdena, men lite tips kan jag ge: (zenerdioden c:a 10-11V trimpoten 1-2kohm tillbasen 3-5kohm)dessa bestämmer den högre aktiveringsspänningen och (trimpot från relä 20-100kohm motståndet till basen 50-250kohm) bestämmer frånslagsspänningen på reläet. Komponentvärdena som jag föreslår är väldigt grovt tillyxade så det blir du som får experimentera dig fram till rätt värden.
Men kopplingen är inte bra i allafall, har man en halvstark laddningsström kommer reläet slå till och från hela tiden med ganska kort livslängd som följd.
Men det är kul med något klickar så länge det varar. :)
Edit: ändrat ritningen och mera text
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster