Albin båtmotor

Albin båtmotor

Inläggav Karro 17 jun 2012 08:25

Någon som kan gamla motorer?
Hur vore en gammal Albin båtmotor bensin att göra elverk av?
Inte en värstingmotor kanske, men den skulle kunna ge både varmvatten för uppvärmning och el, vilket ökar verkningsgraden. 240g /hkh, 1400rpm uppges det.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Albin båtmotor

Inläggav RÖD@nörd 17 jun 2012 09:41

Albin var mycket bra och omtyckta båtmotorer. Jag tror den allra mest populära motorn på sin tid men problemet är att det saknas regulator på alla båtmotorer så det finns inget mer än belastningen som styr varvtalet. Nu vet jag inte var det är för typ av motor ni har men är den av typen O1, O2, O11, O22 eller liknande så har dom stort svänghjul som håller motorn på en jämn gång så det kanske funkar hyffsat ändå. Men som vanligt bilder säger mer....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Albin båtmotor

Inläggav deepforest 17 jun 2012 10:13

Jag har en Albin O-41 motor till salu om någon är intresserad! BILLIG!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Albin båtmotor

Inläggav RÖD@nörd 17 jun 2012 13:24

Ta en bild på den och lägg ut som annons under säljes! :idea: :)

Albin Motor i Kristinehamn tillverkade mest ottomotorer men även dieslar. Nu vet jag inte vad Karro har men det kan vara en diesel också och då troligtvis en 2 cylindrig. Volvo Penta övertog tillverkningen av den motorn senare och sålde den under egen beteckning men jag minns ej vilken.

En annan bra och vanlig motor från Albin var AL-23, tvåcylindrig och omkring 10 hästar tror jag...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Albin båtmotor

Inläggav Dygnet är för kort. 17 jun 2012 13:42

Farsan köpte en myra båt 1969 med en sådan här motor. 12hk.

http://www.sirmiones-skeppslag.se/Foto/ ... G_1448.JPG

Den startade man på bensin och när den blev varm så slog man över till fotogen(mycket billigare då än bensin) och innan stopp åter till bensin.
Fotogen finns väl inte längre för konsument eller?

Den hade kombinerad generator som var startmotor(ej med på bilden) också som låg på med remmar runt svänghjulet(öppet utan skydd, motorkåpa givetvis), det var det enda som gick sönder på denna motor. 6000:- ny för en ~20 år sen.

Denna motor/båt går än idag så vitt jag vet.
Så det är en bra motor, men ska gå på lagom varv för full gas låter den rått och förbrukar onödigt med bränsle, iallafall på sjön.

Bensin gav denna motor några extra hk. om man inte körde på fotogen.
Fotogenet sotade ner oljan fort kontra bensin, och när fotogenet försvann så körde gubben endast på bensin, vet ej när.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Albin båtmotor

Inläggav RÖD@nörd 17 jun 2012 14:49

Jag kollade bilden och det var nog en Albin AL-23 där. Har för mig dom hade kapslat svänghjul och förhöjd vevstart.

Motorn du berättar om borde vara en Albin O22 med elstart. Dom hade öppet svänghjul och remmarna låg i spår i omkretsen.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Albin båtmotor

Inläggav Dygnet är för kort. 17 jun 2012 16:03

RÖD@nörd skrev:Jag kollade bilden och det var nog en Albin AL-23 där. Har för mig dom hade kapslat svänghjul och förhöjd vevstart.

Motorn du berättar om borde vara en Albin O22 med elstart. Dom hade öppet svänghjul och remmarna låg i spår i omkretsen.


Kan nog stämma, det är många år sen jag såg motorn, men några spår i svänghjulet hade den inte har jag för mig, minnet kan svikta från tonåren.
Det var 2 remmar som låg runt bara, ibland slirade dessa beroende om motorn låg i kompläge.
Grova kablar var det till generatorn och en Bosch, har jag för mig?

Var en del som hade tändkulemotorer i sina träbåtar på den tiden (60talet) med patronstart/gasvärmare och många svordomar när det var trögstartade, men härligt ljud när de gick.
Kul och se de rökringar som for i väg ur det raka röret när de gick i gång.

Sen började fler köpa plastbåtar som var mindre underhållskrävande på våren.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Albin båtmotor

Inläggav McB 18 jun 2012 12:02

Dynastart kallas den kombinerade startmotorn/generator.
Laddar dåligt till inget alls om man inte går över halvgas, ett problem för dom som trollingfiskar och går mest på tomgång eller strax över.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Albin båtmotor

Inläggav Karro 18 jun 2012 12:15

Jag har ingen motor nu, vill bara veta om jag råkar ramla över en för bra pris som också ligger i rätt del av Sverige.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Albin båtmotor

Inläggav RÖD@nörd 18 jun 2012 16:41

Har ingen motor???

Kollade första inlägget igen och såg då jag hade läst eller uppfattat fel... :oops:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Albin båtmotor

Inläggav tompas11 18 jun 2012 17:11

RÖD@nörd skrev:Kollade första inlägget igen och såg då jag hade läst eller uppfattat fel... :oops:

Shame on you! :mrgreen:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Albin båtmotor

Inläggav PowerMizer 18 jun 2012 21:47

deepforest skrev:Jag har en Albin O-41 motor till salu om någon är intresserad! BILLIG!

***TRÅDKAPNING PÅGÅR***
Skick?
Pris?
1:a tjing?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Albin båtmotor

Inläggav RÖD@nörd 19 jun 2012 01:17

Det där fattar jag direkt det kommer bli en gengasmotor av den.... 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Albin båtmotor

Inläggav PowerMizer 19 jun 2012 08:35

RÖD@nörd skrev:Det där fattar jag direkt det kommer bli en gengasmotor av den.... 8)
:lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Google Adsense [Bot] och 8 gäster