Anläggning laddar ej.

Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 24 apr 2012 14:31

Upptäckte precis att batterispänningen var lägre än den brukar. 12.4 volt visar det. Tog då en närmre titt och såg då att regulatorn inte ger ifrån sig någon laddning till batterierna trots full sol. Strömmen går fram från panelen. Finns en lampa som indikerar när den är ansluten. Har tittat allt jag kan komma på, men hittar inte felet. Alla förslag mottages. Sitter i en stuga nu utan fungerande anläggning. Panelen är en 24v 175w. Regulatorn en IVT 20A. Batterierna startbatterier. Kan tillägga att jag har en amperemeter mellan panel och regulator där jag normalt ser laddningen. Den ligger nu på noll. Har även provat förbikoppla den med samma resultat.
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 24 apr 2012 14:33

Skriver från en telefon. Därav eventuella stavfel :D
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Karro 24 apr 2012 17:32

kolla om det finns någon trasig säkring i solpanelregulatorn
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 24 apr 2012 21:48

Tack... det har jag redan gjort. Ingången på regulatorn för panelen lyser när panelen är ansluten. Skulle den göra det även om panelen är trasig tror ni? Det borde ju krävs att panelen levererar ström för att regulatorn ska känna av den.
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav lillebrormats 25 apr 2012 08:36

Om du inte redan gjort det, så ta ut alla anslutningar och vänta fem minuter för sedan koppla in igen!
Jag har haft en IVT 30A och det hände någon gång då och då att den sluta ladda!
En gång fick den för sig att det var 24volt´s laddning på 12volt.
Den jag hade verkade lite instabil och gjorde lite som den själv ville!
Den dog till slut, när det åska!
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 25 apr 2012 09:41

Tack. jag har provat koppla allt. Var precis ute och skruvade ner en 12v panel jag har på ett annat hus. Kopplade in den nu istället men med samma resultat. Borde alltså vara regulatorn som gett upp. Såg att den tände upp laddningsindikatorn och surrade lite morse. Sen slocknade den igen.....
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav lillebrormats 25 apr 2012 11:10

Vet inte om det är samma på 20A och 30A.
Men det finns två stycken temperatursensorer både inuti den och en i tillhörande kabel.
mppt sensor.jpg

Kolla (markerat med röd ring)så det inte blivit kortis eller avbrott där.
Den har ett temperaturområde mellan -25 till +60 C. Ge inte upp ännu.
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 25 apr 2012 12:12

Tack för tipset. Det ska jag kolla. Ser man det i så fall eller är det något man kollar på annat sätt. Jag är ju bara en glad amatör på sådana saker. Men titta det kan jag. mäta och är värre.
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav lillebrormats 25 apr 2012 13:04

Soljagarn skrev:Jag är ju bara en glad amatör på sådana saker. Men titta det kan jag. mäta och är värre.

Precis samma sak här. :D
När jag själva hade locket av Mpptén så ville kabeln gärna klämmas. Det var inte helt lätt att få av och på locket!
Jag har ingen aning om vad som händer om det blir kortis eller avbrott där. Bara kolla så kabeln inte snurrat runt och
kortslutit eller gått av vid lödpunkterna!
Men mätvärdena måste bli tokiga och då kanske den tror att det mer än +60 grader eller mindre än 25- grader!
Helt hypotetiskt, uppfattar Mpptén det som mer än 60 grader så stängs laddningen av för att förhindra överhettning
eller annan skada att uppstå! Tror jag :?
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 25 apr 2012 18:10

Nähepp.... Allt såg bra ut. Bara acceptera att den är trasig. Blir soptunnan nästa och så åker man på att köpa en ny.....
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 27 apr 2012 16:20

Går det förresten inte att laga trasiga regulatorer, eller finns det ingen som håller på med sånt? Är det kanske så att det kostar mer än det är värt? Hade verkligen inte lust att behöva köpa ny regulator nu.... :cry:
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav lillebrormats 28 apr 2012 12:49

Jag kan inte så mycket om att laga elektronik, men kan man bara visuelt konstatera om en kompenent är trasig så är man på rätt väg. Ta ett foto och lägg upp på ett elektronik forum, så kan man få hjälp av dom som begriper.

När min luftvärmepump gick sönder, letade jag upp med hjälp av förstoringsglas vad som var trasig.
Och så åkte jag ner till Elfa och fråga dom. Efter lite lödning så funkar den igen. Förutom tiden och körning så kostade under tian.

Dela den och titta noga om du kan se något.
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Soljagarn 29 apr 2012 05:35

Tack för tipset!

Jag ska ta isär den igen. Har dock tittat på den och inte lagt märke till att jag sett något som inte ser helt ut.

Känns ju spontant som att det skulle kunna vara en liten skitsak som lagt av, och som gör att den inte laddar. Och är det så känns det lite slösaktigt att slänga bort den, när man istället kunnat byta en trasig komponent. Men vad vet jag om sånt här.... :D Får köpa ny i alla fall så länge, och se om jag kan få den här lagad senare...
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Anläggning laddar ej.

Inläggav Göran 13 maj 2012 21:43

Om den funkar en liten stund och sedan lägger av, kanske det är en kallödning som orsakar det? Kolla alla lödningar så att inget sitter löst, eller att det är en spricka i någon bana på kortet.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster