infasning av asynkrongenerator

infasning av asynkrongenerator

Inläggav patrik__88 26 jan 2012 15:54

hej funderar på vad som krävs för att fasa in en asynkrongenerator och övervaka den på nätet och få betalt? är de svårt och dyrt med massa spesial grejer eller?
Mvh patrik
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav OlleP 27 jan 2012 07:19

Det enkla är att ansluta till nätet.
Likrikta utspänningen, glätta och leverera strömmen med hjälp av t.ex. en sån här http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?products_id=409.

Finns andra sätt också, bara koppla in och leverera mer utspänning och frekvens än vad nätet har.
En asynkronare fasas inte in, den bygger på, som motor, en viss eftersläpning.

Det svåra är att bli leverantör till elnätet och godkänd plus att göra pengar.
Du är knapphändig med uppgifter.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav Fluidistor 31 jan 2012 21:28

Det enklaste är väl det rent tekniska. Det är värre med alla krav som elnätsägaren ställer ang CE-märkning och dokumentation av utrustningen.
SS-EN 50438 ger dig det mesta du behöver veta.

Googla på denna standard och du hittar många träffar ang detta.
Fluidistor
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 apr 2010 22:43

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav patrik__88 06 feb 2012 14:04

okey, vad blir de lättaste sättet att koppla in en generator på nätet då? inverter antar ja men?! å vilket blir de billigaste?
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav OlleP 06 feb 2012 15:41

patrik__88 skrev:okey, vad blir de lättaste sättet att koppla in en generator på nätet då? inverter antar ja men?! å vilket blir de billigaste?

Se ovan (asynkronmotorn)
Varvräknare, spänningsmätare och strömkontroll behövs.

Men om du seriöst vill leverera el så gäller inverter, både när det gäller godkännande och enkelhet.
Med all respekt så verkar du inte vara någon elnörd.

Vad är din kraftkälla och hur stor?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav patrik__88 06 feb 2012 20:26

nje int direkt, men ja missförståd de första svaret lite så ja blev osäker angående asynkrongeneratorn... men sen vilka bestämmelser som finns har ja ingenanning om.... men har förståt att invertern är enklast på allavis utom priset...
ja funderar på att gas anpassa en volvo b20 eller b23 motor och leverera el å värme med till en början gengas men förhoppningsvis biogas så småning om...
patrik__88
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 sep 2008 13:53

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav OlleP 06 feb 2012 21:16

Om du tar ut 30kW och får elpris på 33 öre per kWh så drar ditt aggregat in tio kr per timme minus kostnader.
Men om du nu ska bli nettoleverantör så tillkommer, tror jag och gissar, en mätare med timdebitering för några tusen, tillstånd för att bli leverantör.

För experimentets skull är det ju bara att ansluta och hoppas att säkringarna inte går, jag tror inte du ställer till med någon skada, annat än på dig själv, om du bara kan hantera 380V.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: infasning av asynkrongenerator

Inläggav Alexander 15 mar 2012 15:49

Om du ska göra en regelrätt fasning så behöver du ett synkronoskåp, något i stil med detta
Bild

Eftersom du har en asynkrongenerator kan du inte göra så mycket åt spänningen(du kan inte påverka magnetiseringsströmmen), så din generator kommer att ha ett CosFi över 1, och förbruka så mycket reaktiv effekt som behövs för att magnetisera rotorn. Jag tror att det är enklare att helt enkelt köra igång asynkrongeneratorn som en motor, till driftvarvtalet, därefter ansluta förbränningsmotorn mekaniskt med en koppling. Eftersom du har valt en bilmotor så finns det ju redan utrustning avsedd för det att tillgå.

När det gäller bilmotorer till konstantdrift finns det ett par aspecter att ta hänsyn till. 1, en bilmotor i konstantdrift går ca 8.000h/år, samma antal drifttimmar i en bil skulle motsvara uppåt 60.000mil per år. 2, en bilmotor går under 90% av sin tid på en väldigt låg last, ren jämförelse är att om man kör i 100km/h så behövs det ungefär 20hk för en modern bil med hyggligt luftmotstånd. Det kan hända att man får ökat slitage och kylproblem när man ligger på 80-100% last under flera år i sträck.

Fiat levererade en del bilmotorer ombyggda för att gå som gasmotorer och driva värmepumpar mekaniskt, tror det var på 80-talet när naturgasen kom till Sverige. Dessa anläggningar hade dock ganska mycket problem.

Jag fick reklam idag från SkånskaEnergi, det stog att om man är producent på deras elnät får man 1kr/kwh istället för att hålla på att följa elpriserna på nordpool.
//Alexander
Alexander
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 nov 2008 01:42


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster