Om du ska göra en regelrätt fasning så behöver du ett synkronoskåp, något i stil med detta
Eftersom du har en asynkrongenerator kan du inte göra så mycket åt spänningen(du kan inte påverka magnetiseringsströmmen), så din generator kommer att ha ett CosFi över 1, och förbruka så mycket reaktiv effekt som behövs för att magnetisera rotorn. Jag tror att det är enklare att helt enkelt köra igång asynkrongeneratorn som en motor, till driftvarvtalet, därefter ansluta förbränningsmotorn mekaniskt med en koppling. Eftersom du har valt en bilmotor så finns det ju redan utrustning avsedd för det att tillgå.
När det gäller bilmotorer till konstantdrift finns det ett par aspecter att ta hänsyn till. 1, en bilmotor i konstantdrift går ca 8.000h/år, samma antal drifttimmar i en bil skulle motsvara uppåt 60.000mil per år. 2, en bilmotor går under 90% av sin tid på en väldigt låg last, ren jämförelse är att om man kör i 100km/h så behövs det ungefär 20hk för en modern bil med hyggligt luftmotstånd. Det kan hända att man får ökat slitage och kylproblem när man ligger på 80-100% last under flera år i sträck.
Fiat levererade en del bilmotorer ombyggda för att gå som gasmotorer och driva värmepumpar mekaniskt, tror det var på 80-talet när naturgasen kom till Sverige. Dessa anläggningar hade dock ganska mycket problem.
Jag fick reklam idag från SkånskaEnergi, det stog att om man är producent på deras elnät får man 1kr/kwh istället för att hålla på att följa elpriserna på nordpool.
//Alexander