mppt solregulator och black300 vindkraftverk

mppt solregulator och black300 vindkraftverk

Inläggav patte 12 jan 2012 22:07

hej har 360w solpaneler och tristar mppt regulator før solpanel och tristar ts45 før load djupurladdningsskydd.
tænkte køpa ett black 300,600 men frågan ær kan man koppla in black vindregulatorn på samma batteribank?eller finns det något annat alternativ?
patte
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2011 20:50

Re: mppt solregulator och black300 vindkraftverk

Inläggav Göran 13 jan 2012 18:39

Ja, du kan koppla in vindregulatorn på samma batteribank, men när det blåser kommer vindregulatorn att störa MPPT-regulatorns fina laddningsalgoritm. Tristar MPPT-regulatorer är ju extremt fina och dyra regulatorer, så det känns lite synd att den inte får jobba ostört, men något farligt kommer inte att hända.

Om det var mina solpaneler och regulatorer skulle jag strunta i vindregulatorn och koppla in vindkraftverket till samma batterier, men TS-45:an skulle jag skulle ställa om DIP-switcharna på, så att den istället dumpade överskottet till effektmotstånd, eller elpatron. Som djupurladdningsskydd skulle jag istället använda ett eller flera billiga djupurladdningsskydd.

Jag håller på att göra nya sidor, bland annat en som handlar om just det här, men det är inte klart än och jag har inte ens hunnit läsa igenom det själv än, så det kan finnas både stavfel och dålig svenska i dessa rader.

http://24volt.eu/produkter_installation_vindkraftverk.php
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: mppt solregulator och black300 vindkraftverk

Inläggav patte 13 jan 2012 21:03

tack før intressant læsning ,men kan man køra strøm direkt in batterierna från vindkraftverket enligt din ritning?har 400a AGM batterier.kan man ladda dom med (brutal laddning) utan dom tar stryk?trodde agm batterier skulle laddas med rætt laddningsalgoritm,ær inte agm kænslig før rætt laddning?
patte
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2011 20:50

Re: mppt solregulator och black300 vindkraftverk

Inläggav Göran 15 jan 2012 00:55

AGM-batterier är tåliga och här finns lite att läsa om dem, bl.a. följande:

"Denna typ utav batterier har alla de fördelar som ”gelé” batterierna men kan emotta mycket mera ” våld och misskötsel”."

"Dessutom är det inre motståndet extremt lågt vilket innebär att det knappt sker någon upphettning trots att man laddar med en stor laddningsström eller har ett stort strömuttag. De flesta AGM batterierna har ingen gräns för strömstyrka vid laddning eller urladdning."

http://batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16#11
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: mppt solregulator och black300 vindkraftverk

Inläggav patte 17 jan 2012 15:13

ok tack så mycket,nu vet man lite mera :idea:
patte
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2011 20:50


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster