Elverk-farligt för känslig utrustning?

Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav McE 03 jan 2012 12:36

Köpte nu ett begagnat elverk med Hondamotor. Då kommer råden från alla håll, att det ska vara skadligt för dator, plattTv m.m
Men på generatorn står det på Italienska nåt om synkron generator? Om generatorn är synkron har man väl en fin sinuskurva?
Är det inte så att vissa elverk kör med "bilgenerator" samt inverter för att spara vikt och då använder inverter med fyrkantvåg som kan störa känslig utrustning?
Tacksam för förklaring!
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav rolle50 03 jan 2012 15:22

För att få en ren sinusvåg skall varvtalet ligga exakt och spänningen hållas exakt.Med ett Oscilloskop ser man ju hur kurvan ser ut.Ett tips..mvh Rolle
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav McE 03 jan 2012 16:42

Ja nu är det väl inte datorn jag prioriterar vid strömavbrott, det är av generell nyfikenhet jag frågar. Det är just skillnaderna på olika typer av elverk som jag skulle vilja ha en sammanfattning om.
Då jag själv arbetat som elektriker på bygg- industri- och nu linje i snart 20 år så har man lite koll, det finns så många tyckare som hävdar att jag gjort felköp och vänder mig hit för att få höra sanningen :wink:
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav OlleP 04 jan 2012 05:34

Jag har i alla fall kört min bärbara dator på fyrkantvåg (220V), det gick utmärkt. Datorn har ju en egen omvandlare 220vac-19vliksp.
Mikron gick också bra
Det som inte går så bra är stora järnkärnor tex min borrmaskinsladdare. Då ruskas lindningarna om ordentligt och det surrar betänkligt.
Allt som har en egen likriktare inombords skulle jag kunna tänka mig går bra. (med reservation för att jag har fel)

Värre är nog en massa övertoner och spikar.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav rolle50 04 jan 2012 07:58

Jag kör med ren sinus när det gäller invertrar även om dom är betydligt dyrare för då slipper jag surret i drosslar på lysrör.Ett disel elverk på 4,5 kva yanmar med AVR när jag kör lysrör på detta så surrar det i drosseln.Dock inte på mina andra elver som har compund generatorer...
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav Jonas L 04 jan 2012 08:31

Med reservation för att jag inte har nån erfarenhet om elverk: Borde inte den viktigaste egenskapen vara att elverket löser ut och kopplar ifrån om det levererar fel spänning? Särskilt för hög spänning då. Så länge det gör det kan det ju inte vara några problem oavsett typ av elverk. Elektroniska prylar är ju i det närmaste okänsliga för frekvens, så det borde inte vara ett problem heller.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav Karro 04 jan 2012 13:25

Moderna datorer och TV har switchade omvandlare istället för transformatorer, så de är generellt mer okänsliga för spännings och frekvensvariationer. Dock med förbehåll att en del är så dåligt konstruerade att de inte tål fyrkantvåg ändå.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav McE 04 jan 2012 16:27

Men Rolle!? Vidareutveckla `compoundgenerator`? Vad är det? Vilka sorters generatorer finns det mer? Nu börjar det ta sig!! :wink:
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav fredrikdan73 26 feb 2013 21:47

:D Jag har förstört en Xbox med mitt gamla elerk.

När elverket blir belastat, så måste den kompensera med "högre" gasläge för att hålla rätt varvtal..

Saken är den.. att när det händer tenderar spännningen att tillfälligt stiga för högt, vilket gör att spänningen kan överstiga 250V.. :shock: eller mer..


Lösningen heter Inverterelverk.. :D
Användarvisningsbild
fredrikdan73
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 maj 2011 12:05
Ort: LULEÅ

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav Wannabe 28 feb 2013 17:00

fredrikdan73 skrev:Lösningen heter Inverterelverk.. :D


Det där har jag funderat på. Har alla inverterelverk ren sinusvåg? Eller kör alla med fyrkant? Kanske varierar?

Har funderingar på att koppla två bilgeneratorer till en gräsklipparmotor och via två fritidsbatterier till en inverter med ren sinus. (Vilket jag tror jag nämnt tidigare i forumet.) Men om man tittar på vad billigare inverterelverk kostar så är det ju mindre än bara inverterdelen om man skall köpa delar löst så att säga.

/W
Wannabe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 dec 2012 22:45

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav exile 28 feb 2013 20:26

Wannabe skrev:
fredrikdan73 skrev:Lösningen heter Inverterelverk.. :D


Det där har jag funderat på. Har alla inverterelverk ren sinusvåg? Eller kör alla med fyrkant? Kanske varierar?

Har funderingar på att koppla två bilgeneratorer till en gräsklipparmotor och via två fritidsbatterier till en inverter med ren sinus. (Vilket jag tror jag nämnt tidigare i forumet.) Men om man tittar på vad billigare inverterelverk kostar så är det ju mindre än bara inverterdelen om man skall köpa delar löst så att säga.

/W


Saken är att inverterelverk inte omvandlar en låg spänning till en hög spänning, utan generotor levererar en hög späning typ 320v-450v (efter likriktning) som sedan går till en H brygga och ett LP-filter som med hjälp av pwm skapar en sinusvåg med "rätt" form,spänning och frekvens. Den elektronik som krävs är förhållande vis billig jämfört med en inverter, lägg också till att generator kan göras billigare (högre frekvens mm) så blir inverterelverk ganska billiga...
exile
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2009 20:06

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav Wannabe 28 feb 2013 22:20

exile skrev:Saken är att inverterelverk inte omvandlar en låg spänning till en hög spänning, utan generotor levererar en hög späning typ 320v-450v (efter likriktning) som sedan går till en H brygga och ett LP-filter som med hjälp av pwm skapar en sinusvåg med "rätt" form,spänning och frekvens. Den elektronik som krävs är förhållande vis billig jämfört med en inverter, lägg också till att generator kan göras billigare (högre frekvens mm) så blir inverterelverk ganska billiga...


Du tappade mig vid H brygga. :oops:
Jag tolkar dig som att jag inte vinner något i elkvalitetsväg på att köra batteriinverter kontra inverterelverk?
Men när jag försöker wikipedia-förstå ditt inlägg känns det som att det ändå ger en sämre kvalitet?
Wannabe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 dec 2012 22:45

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav exile 02 mar 2013 13:26

Wannabe skrev:
exile skrev:Saken är att inverterelverk inte omvandlar en låg spänning till en hög spänning, utan generotor levererar en hög späning typ 320v-450v (efter likriktning) som sedan går till en H brygga och ett LP-filter som med hjälp av pwm skapar en sinusvåg med "rätt" form,spänning och frekvens. Den elektronik som krävs är förhållande vis billig jämfört med en inverter, lägg också till att generator kan göras billigare (högre frekvens mm) så blir inverterelverk ganska billiga...


Du tappade mig vid H brygga. :oops:
Jag tolkar dig som att jag inte vinner något i elkvalitetsväg på att köra batteriinverter kontra inverterelverk?
Men när jag försöker wikipedia-förstå ditt inlägg känns det som att det ändå ger en sämre kvalitet?


En ren sinus våg inverter kan arbetar normalt en av två principer antingen switchar man på låg spännings sidan med pwm (med brygga ex H-brygga) och sedan in i en vanlig transformator. det andra sättet är att man transformerar upp spänningen till hög nivå, likriktar och sedan switchar hög spännings sidan med en H-brygga och LP skapar en ren sinusvåg.

Med andra ord är det ingen skillnad på sinus inverter och inverterelverk vid vettiga konstruktion vid båda.

Samma teknik (H-brygga & LP) används till exempel i audio förstärkare class D.
exile
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2009 20:06

Re: Elverk-farligt för känslig utrustning?

Inläggav Emil 05 mar 2013 23:58

Det finns också möjlighet att använda en s.k. "cycloconverter"
Kort förklaring här:
http://www.shindengen.co.jp/product_e/e ... neinv.html

Principen är att man använder en mångpolig generator som ger ut en högre frekvens
(säg 500Hz), sedan använder man tyristorer för att koppla in
de tre olika faserna i "lagom stora intervall" så kan man
få ut en lägre frekvens som 50Hz t.ex.

Sök efter "cycloconverter" för mer info.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster