Den regulatorn var lite väl dyr
, det ska nog gå att fixa en egen till
bråkdel av priset.
Gjorde en snabb skiss på en enkel laddningsregulator till en bilgenerator.
Skickar med resultatet i en pdf.
Motståndet R3 är rotorns resistans, motsvarar alltså lindningen i rotorn!
(en diod parallellkopplad med magnetiseringslindningen måste finnas i en praktisk krets!)
I pdf:n sidan 2:
Strömmen R3 ökar linjärt tills spänningen 13,8V uppnås, ökar generatorns spänning mera
så sjunker strömmen genom R3 för att nå värdet noll då ca 15V uppnås.
Vill man variera generatorns utspänning så kan man t.ex. ändra värdet på R2. En ev tempkompensering
kan göras här också genom att använda ett (lämpligt) temperaturberoende motstånd parallellt med R2.
Kretsen i pdf:n är om inte annat en bra start på en mer förfinad regulator. Några kondensatorer
tillkommer för att ta bort störningar.
Andra transistorer med liknande data
kan väljas, hade "Spice" modeller till kretssimulatorn
för de i schemat angivna typerna.
Praktiska prov med regulatorn
BÖR göras