Batterier, genomgående ström

Batterier, genomgående ström

Inläggav rikardn 03 sep 2011 23:16

Hej

Knepig rubrik, ja vet.

Hur funkar det i följande scenario:

Elverk(24V Generator + laddregulator från buss/lastbil eller liknande) yy Ah -> Batteribank 24v, yy Ah -> Inverter24/230 -> Förbrukare 230


Tar batteribanken stryk om man tex kör en 24v 100 a generator och tar ut 24v 100 a i "andra sidan"?

Skall generator/laddare sitta på samma pol som invertern, eller skall dom sitta på var sin sida av batteribanken?

Gissningsvis skulle batteribanken ligga runt 1500Ah i 24v-utförande och invertern en 2.5kw kont/5kw momentan max.
Ev en storlek större inverter.

Skissar på komponenter och stuff för ev. framtida hus/gård/tomtköp där det kanske inte finns el framdraget.

Elverk är en "billig" kortsiktig lösning jag kan skruva ihop för runt 5k.

Mvh
Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Batterier, genomgående ström

Inläggav OlleP 04 sep 2011 08:42

Om du matar in 100A och samtidigtförbrukar lika mycket kommer inget att laddas i batteriet, du kan lika gärna koppla bort det.
Batteriet används till att spara energi tills det finns behov av mer än elverket kan leverera.

Eftersom alla batterier är hopkopplade med en rejält fet kabel så spelar det i praktiken ingen större roll var du kopplar in dina laster och laddare. Skulle det spela roll så är det att föredra laddare och inverter kopplas till samma anslutnningspunkt för att slippa ledningsförluster.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Batterier, genomgående ström

Inläggav rikardn 04 sep 2011 08:55

Hej

Tack för svaret.

Anledningen att jag frågar är att jag resonerade så att man kör elverk när man använder tvätt/diskmaskin/dammsugare/ugn mm för att inte suga slut på batteribanken i onödan.

Tanken är även att ha lite solpaneler, 0.5-1kw eller så samt mindre vindsnurra för underhållsladdning.

Vill ha vanlig 230 installation för enkelhet och billiga komponenter samt låga effektförluster i ledningar mm.

Tänkte dock ha 24v vattenpump/boosterpump och ev. för värmesystemet.
Tänkte huvudsaklig uppvärmning med kamin eller vedpanna då dessa drar minst ström.

Mvh
Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Batterier, genomgående ström

Inläggav OlleP 04 sep 2011 10:33

Din batteribank på ev 1500Ah 24v
24x1500=36 000Wh=36kWh
Att köra en tvättmaskin som tar 2kWh ska väl då inte vara något problem.

Jag har 200Ah/12V det kostade 4000kr. Har du tillgång till gratis batterier?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Batterier, genomgående ström

Inläggav rikardn 04 sep 2011 11:09

Jag har inte tittat på batterier ännu då detta är teoretiskt på papper ännu.

Troligtvis blir det begagnade truckbatterier i början. Har sett 400a 24v-block på blocket för runt 8000 begagnat/rekonditionerade deepcycle med 2v-celler.

Jag planerar som sagt att köpa hus/gård eller tomt om ett år eller två och bygger just nu upp en kunskapsbank för el, vatten, avlopp, renovering, grund, dränering, tak/fasad omläggning mm mm då detta kommer krävas i den prisklassen jag kikar på.

Därav "billigt" elverk i början istället för solceller om det inte finns el.

Mvh
Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron