Minimera effektförluster

Minimera effektförluster

Inläggav urdjur 01 jul 2011 13:27

Hej! Jag är en glad amatör som precis börjar sätta mig in i möjligheterna att producera sin egen el, som en del i ett större mer långsiktigt projekt (mer om det senare). Det jag funderar på nu närmast är hur man får ett så effektivt system som möjligt, och undviker effektförluster. Jag tänker kolla med er om jag förstått principerna rätt:

"Generatornivå": Förutom vindkraftverkets/panelens egen verkningsgrad etc. handlar det här om optimal placering, och att t.ex. använda solföljare m.m. Helt enkelt, fånga så mycket sol/vind som möjligt.

Till batteri: Här verkar MPPT vara det bästa sättet att se till att ett maximum av den genererade strömmen blir tillgänglig för att ladda batteriet. (Fråga: I webshopen står det att man inte kan använda en OutBack-mppt för vindkraftverk, annat än för värmedumpning, men under "El & VVS" står det att det går utmärkt - har även läst om folk i USA som gör så. Så det funkar alltså?)

24 vs. 12 volt system: Det bästa vore ju om man kunde köra ett 24 volt system i huvudsak för att spara kostnader/förluster i kabeln, samtidigt som man kunde plocka ut 12 volt till allt som går på det. Kanske är det enklaste sättet det som beskrivs här under dubbla elsystem, men det innebär (förmodar jag) att 12v-solpanelen som sköter toppladdningen av batteriet i så fall behöver sin egen mppt-regulator om det ska vara helt optimalt (troligtvis overkill), om övriga paneler + vindkraftverk går på en regulator konfigurerad för 24 volt. Fördelen med detta är att man bara behöver 1 DC-DC omvandlare, och att denna inte begränsar effektuttaget då 12-voltsslingan har sitt eget batteri (till skillnad från om DC-DC-omvandlaren bara anslöts direkt till 24-volt systemet). En annan metod är att använda en 24->12 volt equalizer, t.ex.denna från Redarc. Då slipper man effektförlusten både vid den "udda" solpanelen och vid DC-DC-omvandlingen. Vad tror ni om det?