Kylskåp

Kylskåp

Inläggav Karro 20 jun 2011 17:56

Jag kom hem och kylskåpet fungerade inte längre.
Ve, oo, ve, oo, ve.
Ännu en grej som inte fungerar, som toppen på eländet, som verkligen har hopat sig nu på sommaren.
In släpade jag en provisoriskt gammalt antikt 220V koloss till kylskåp med 120W kompressor, säkert miljöklass X, eller något, för att rädda maten i sommarvärmen.

Någon som har ett tips på ett billigt, litet bra kylskåp, som inte drar så mycket?
Jag har en 1000W växelriktare, inte-sinus, och den ska behöva klara att köra skåpet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kylskåp

Inläggav Martin 20 jun 2011 19:40

För ett år sedan satta jag in en 12/24 volt danfoss kompressor med tillhörande förångare i ett IKEA kylskåp. Det har fungerat mycket bra. Genomsnittsförbrukningen är cirka 12 watt och det bästa av allt är att man slipper inverten. Priset ligger runt 4000:-
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Kylskåp

Inläggav Karro 20 jun 2011 23:43

Jag har ett kylskåp med danfoss kompressor i som har lagt av. Jag misstänker något fel på styrboxen, men jag har ingen aning. Kanske det går att fixa?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kylskåp

Inläggav Karro 22 jun 2011 10:16

Jag tror jag hittat felet på mitt kylskåp - det är kanske inget fel.
Istället hade jag gjort kardinalfelet - djupurladdat mina batterier.
Det ska inte kunna ske på sommaren, men det har varit väldigt dåligt med sol.
Dessutom har laddaren gått sönder. Kontrollampor lyser helt glatt, som om den fungerar, men det kommer inget ur den.

Då drömmer jag om en gigantisk voltmeter uppe i huset, så att det inte går att missa att spänningen har sjunkit för lågt. Jag har för mig att jag förut starkt rekommenderat "spänningen för låg larm", men jag lyder inte ens mina egna råd.

Jag kopplade en in "emergency" batteriladdare som ger 2A. Men det är ju en råttpiss i havet, när det gäller 250Ah batterier. Hur ska man ladda dem så länge solen inte gassar?

Installerade en 5A batteriladdare också, som jag köpte på ELFA-rean i vintras.

Det var länge sedan jag djuprurladdade senast. Det går nästan inte att undvika att det händer någon gång då och då då grejer går sönder och man inte märker det förräns batterierna är tomma.
Första året med solpaneler, för några år sedan, var det många djupurladdningar, innan jag började lära mig.

Antagligen fungerar kylskåpet när jag har laddat batterierna fullt igen.
Men jag lärde mig något om kylskåp med Danfoss-kompressor.
1) Att man kan sänka spänningen då kylskåpet slår ifrån. Den ligger väldigt högt nu, så kylskåpet är det första som stannar.
2) Det går att koppla en lysdiod på kopplingsplinten som blinkar felkoder.
3) Jag tror att Danfosskompressorn går på nästan vilken spänning som helst. Att den slår av är enbart för att spara batterierna (men inte maten).

Jag borde ha lärt mig, för precis samma sak har hänt en gång förut.

Fast jag får skylla på att jag kom hem efter en tandurdragning då jag fann kylskåpet ickefungerande.
Elektronikfel och tandläkarbesök går inte bra ihop. Varför händer alltid sådant när man är upptagen av att något annat hänt?

Nåja, nu har jag chansen att installera kylskåpet ordentligt, för det är ju tomt på mat.
Jag tänker sätta extra isolering runt det, för att försöka minska energiförbrukningen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kylskåp

Inläggav M8e 22 jun 2011 11:23

Tråkigt med tråkigt väder och tandläkare. :|
Blev nyfiken på vad du använder för laddare. "emergency"laddaren är alltså en sån där med inbyggt batteri som man använder för att få igång bilen? Den andra laddaren då?

Ett litet elverk med elstart som autostartar vid för låg spänning skulle kunna rädda både batterier och mat om detta händer när man är borta. Fast batterierna skyddas av att belastningarna stängs av och ett elverk med elstart brukar kosta en hel del mer än maten man har i kylen. :?:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Kylskåp

Inläggav Karro 22 jun 2011 20:41

M8e skrev:Ett litet elverk med elstart som autostartar vid för låg spänning skulle kunna rädda både batterier och mat om detta händer när man är borta. Fast batterierna skyddas av att belastningarna stängs av och ett elverk med elstart brukar kosta en hel del mer än maten man har i kylen. :?:

Ja det är drömmen, men jag har inte kommit dit ännu.

Problemet är inte så mycket maten som att man tär en hel del på batteriernas livslängd vid varje djupurladdning. Så tar det hemskt lång tid att ladda upp batterierna igen.

Ett tag var tanken en V4 bilmotor, som laddar med 50-100 ampere, så går den ett par timmar och batterierna är helt fulla igen. Hittar jag inte något bättre så är det ändå bättre än ingenting.

För några år sedan fanns på Tradera en opel bilmotor med generator på 100A, som suttit i något militärt, för att snabbt återladda batterier. Så tanken är kanske inte helt fel ändå.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kylskåp

Inläggav PowerMizer 22 jun 2011 22:49

Karro,

Jag har en sprillans ny Robin 1-cyl bensinmotor som ger 6,5 hk.

Jag tror den skulle passa bra för att driva en lastbilsgenerator. Att svetsa en ram och sätta dit ett remhjul kan jag säkert ordna, kanske komplett med generator.
Det enda jag kan prissätta är motorn. Du får den till ett bra pris.
Svetsning, generator och sånt kanske kostar lika mycket, men då är det ett bra 24V-elverk som ändå är billigt!

Skicka ett PM om du är sugen... Häll då kommer du och spelar brännboll på midsommarafton! :mrgreen:

EDIT: Så här ser motorn ungefär ut, men den har en "olivgrön" tank.
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Kylskåp

Inläggav Karro 23 jun 2011 07:52

Autostart ska det vara. Sedan, liksom allt annat, krävs det byggande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster