Var får man tag på kabel?

Var får man tag på kabel?

Inläggav Karro 28 maj 2011 10:49

Var får man tag på kabel billigt?
De flesta tar hutlösa priser.

Det jag tänker på är dimensioner typ 4mm2, 6mm2, enkelledare och dubbelledare.
Clas Ohlson är ett ställe, men de minskar konstant sitt sortiment av den typen produkter.
Än har de 2x4mm2 RKUB för 13:16 kr/m. Är det det billigaste som går att få tag på?
Den är dock röd/svart vilket är praktisk utom att man inte gärna spikar den på väggar.
RK går ju också bra, om man drar i rör, om man kan få tag på billig dvs.

Exergon har visserligen vit 2x4mm2 RKUB, men för 31:90kr/metern! De har även vit 2x6mm2, 2x10mm2 och 2x16mm2 för lika extrema priser.

Förresten, jag har inte lyckats hitta någon typ av klammer som man kan klamra sådan kabel på väggar, dvs för ca 4x8mm kabel. Häftpistol har jag använt ibland, vilket inte är bra, för ibland går en häfta rakt in i kabeln; det är svårt att sikta rätt. Det är inte sådär jättebra att perforera kabeln även om det är låg spänning. Det ser inte ens snyggt ut. Jag har provat med kabelkanaler, men det är svårt att få det snyggt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Martin 28 maj 2011 14:18

Biltema sälger RK 6mm2 i tiometerslängder för 100 kr. Jag tycker de fungerar bra.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Karro 28 maj 2011 15:20

Fast biltema är ju inte nära direkt, och de har inte postorder.

Clas Ohlson har också 6mm² RK för samma pris. Men enkelledare då.
2x6mm² kunde man förut köpa som högtalarledning på biltema, men inte längre.
de har fortfarande 2x4mm², men nu endast i 10m-längder.
Clas Ohlson har fortfarande 2x6mm² genomskinlig högtalarkabel OFC i 25m-bitar, fast jag gillar den inte riktigt, då den är så sladdrig och lite konstig.

Efter en del sökande hittade jag på Malmbergs: RKUB, 2x4,0 mm², Vit, 50 m, 60V
Den borde man kunna spika/klamra.

Fast Malmbergs har jag inte konto på nuförtiden, och prisuppgifter ger de inte på internetsidan. Ärligt sagt trodde jag Malmbergs inte fanns längre.

Någon som har malmbergskonto och kan se efter priset?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Martin 28 maj 2011 17:06

Om man ska dra kabel ute så tycker jag att det fungerar bra med två 6mm2 enkelledare i 16 mm VP-slang. Med Julas svarta VP-slang och rostfria klammers så ser det faktiskt riktigt snyggt ut.

Jag vet inte om du hade tänkt att dra utanpåliggande kabel inne i huset. Om det är så kanske det skulle gå med 4x2,5mm2 kulo och sen ha 2 ledare för plus och 2 för minus, så att det blir 2x5mm2.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav M8e 28 maj 2011 18:11

Kjell & Company säljer 100m rullar "Högtalarkabel 4,0 Transparent" för 15.99kr/meter. De har även "Högtalarkabel 4,0 Vit - Pr/m" för 25kr/m eller 24kr/m om man köper 50m rulle.

Kan vara bra att köpa rullar så att man får färre skarvar och spillbitar.

Den där vita kabeln är i alla fall billigare än Exergons vita RKUB.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav cman 28 maj 2011 19:01

tittade på elproman.se men kunde inte hitta några priser, så jag mailade dem. Jag sitter med 0,75mm2 kabel på 12 volt, känner att jag behöver lite tjockare kabel. Belastar jag linan på mer än 20 Watt går spänningen ner på tok för mycket.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Raptor50 29 maj 2011 21:49

Om man inte behöver koppar kabel, men kan klara sig med alu kabel, som iofs är mycket använt i stark ström, så kan man kanske få tag i "Kap" bitar på närmsta el bolag.. Jag har fått tag i en alu kabel på närmare 25 meter, som blev över från en kompis i Norge. Jag fick ju denna då men.. :) Det är nog en 6mm2 tror jag. Samma som man använder från stolpen och in till huset. Men detta är ju INGET man kan använda inne.. :(
Jag tänkte använda denna till mitt vindgenerator projekt som jag håller på med..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Åke P 30 maj 2011 12:36

Malmbergs tar 18,20m +m i dag
Åke P
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 dec 2008 10:55

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav RÖD@nörd 30 maj 2011 21:30

Karro skrev:Var får man tag på kabel billigt?

Det jag tänker på är dimensioner typ 4mm2, 6mm2, enkelledare och dubbelledare.

Jag har en hel del kabel jag aldrig kommer att använda. Finns helt säkert rullar av det du nämner ovan. Säljer gärna till dig. PM:a om intresse finns!

Har fått in några likströms manövertavlor med något tiotal kombinerade automatsäkring/strömbrytare och lysdioder som kontrollampor. Nya militära grejer av högsta klass. Har för mig automatsäkringarna var typ 20 Ampere eller något i den stilen. Har tänkt annonsera ut dem under säljes så småningom. Du har givetvis förtur. :wink:

mvh
Röd@nörd
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Karro 31 maj 2011 18:03

Åke P skrev:Malmbergs tar 18,20m +m i dag

Jag åkte förbi en elhandel på vägen hem idag. De har RKUB 2x4mm² svart eller vit för 18kr/m.
Jag trodde Malmbergs var riktigt riktigt billiga, men det var ca 15-20 år sedan, så det verkar inte gälla längre?

Roligt att jag för första gången hittade sådan kabel på en elhandel, så det finns i alla fall om jag skulle behöva. Elektriker brukar ha rejäla rabatter på de priserna, så de borde kunna få tag på det billigare. Eller så är den tiden över då elektriker fick elmaterial för mycket billigare än man kan köpa i handeln?

Billigast hittills är Clas Ohlsons röd/svarta, och den duger ju till allt utom att spika på väggen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Karro 31 maj 2011 18:16

RÖD@nörd skrev:Jag har en hel del kabel jag aldrig kommer att använda. Finns helt säkert rullar av det du nämner ovan. Säljer gärna till dig. PM:a om intresse finns!

Problemet är att frakten riskerar att bli dyrare än kabeln, och att det lätt kan visa sig att det inte lönar sig på något sätt om man behöver ta fraktpriser. En annan sak är om någon person händelsevis gör en resa från söder till norr. Kanske man kan samla på sig saker, och så delar man på frakten då någon gör resan, eller köper in sig på ett visst antal kilon eller något?

Jag har ibland tittat på kabel på Tradera, men ofta blir slutpriset + frakt såpass mycket att det inte lönar sig. Det enda som lönar sig är mycket udda saker, som går jättebilligt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Göran.W 22 jun 2011 01:01

På metal återvinningen kan man ofta få tag i ok kabel för en billig peng.
I dag får man 3kr kilot för kabel skrot när man säljer så man bör kunna köpa kabel för 12-15kr kg
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Karro 22 jun 2011 10:21

Ligger priset på kabel så lågt, då är det ju ett jättebra tips.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav Göran 22 jun 2011 13:27

3 kr/kg kan inte vara möjligt. Senast jag sålde kopparkabel fick jag 25 kr/kg, men då var den skalad.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Var får man tag på kabel?

Inläggav RÖD@nörd 22 jun 2011 18:29

Göran skrev:3 kr/kg kan inte vara möjligt. Senast jag sålde kopparkabel fick jag 25 kr/kg, men då var den skalad.

Det är jättestor skillnad mellan en välisolerad tjock gummikabel eller mångledad telekabel och en tunt isolerad svagspänningskabel med stor koppararea. Kan föreställa mig att 3 kr/kg är genomsnittpris. Enledad kopparkabel och särskilt grövre dimensioner fanns i mängder hos Bernt's men nu är allt sålt via kvd eller hämtat av skrothandlare. Hade jag från början fått veta att efterfrågan fanns här hade det säkert kunna gått att ordna något men nu är det försent. Lokalerna är i princip tomma nu.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron