Sändareamatör

Sändareamatör

Inläggav Karro 11 maj 2011 13:41

Jag gör en ny tråd här, för att inte fylla upp andra.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 11 maj 2011 14:01

Min utbildningskassefrån SSA har kommit. Det är alls inte en kasse, utan ett kuvert.
Innehåller en st bok - Bli Sändaramatör Grundutbildning
En kortlek som komplement till boken
En CD innehållande Trafikhandbok + telegrafikurs
Löfte om att få boken "Trafikhandbok" tillsänd när den kommer från tryck.

Det är allt.

Tittar jag på Trafikhandboken på CD:n så verkar den vara en sorts handbok med allt möjligt som man bör ha ett hum om, eller som man kan slå upp där. Som hur man använder sändare, förkortningar, repeatrar och lite sådant.

Boken bli Sändaramatör är en typiskt svenskt nedvattnad lärobok.
Det man ska kunna är ohms lag, även för reaktanser, parallellkoppling och seriekoppling, effekt, frekvensen för en resonanskrets, toppvärde, verkningsgrad. Förutom reaktanser är det samma mattenivå som man bör kunna för solpaneler. Reaktanser behandlas utan komplexa tal, så ja, en 10-åring kan lära sig detta.

Sedan kommer en översiktlig genomgång av olika enkla mottagar- och sändartyper. Mycket bilder i form av blockdiagram. Mest fokuserad på användning, så att man vet vad som händer om man vrider på rattarna på mottagare och sändare. Förkortningar som BFO, VFO; man bör ju veta vad den ratten på mottagaren gör.

Sedan antenner. Mycket elementär nivå, och ungefär typ att man vet vilken man ska köpa och vad den gör.

Antenner, hur man mäter med instrument, störningar som kan uppkomma, kort elsäkerhet.

Och det är all elteori. Busenkelt.

Sedan kommer reglementet, koder, förkortningar, frekvensplan. Det får man bara plugga in.

That's it.
Faktiskt riktigt tråkigt enkelt. M.A.O. kraven för en sändareamatör är inte mer än att man kan manövrera sändare och mottagare och sätta upp en antenn. Man behöver inte veta hur det hela fungerar, eller kunna bygga dem.

Ungefär som teoriprovet för körkort för bil.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav PowerMizer 11 maj 2011 15:39

Det var ju bra, då klarar man det utan allt för mycket stök och bök...

Okej, hur känns det, tror du att du kommer att bli sändaramatör?
Jag är lite sugen, faktiskt. Tyvärr så är jag i det stadiet att jag har svårt att fokusera på ett ämne en längre tid. Det märks ute på gården: allt är påbörjat, inget avslutat. :roll: När det blir bättre igen kan jag fixa med detta också. Så känns det nu i alla fall.

Nu sitter jag och lyssnar till Have You Ever Seen The Rain från skivan Pickin' On CCR, A Bluegrass Tribute.
Lite annorlunda, men jag njuter! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Sändareamatör

Inläggav deepforest 11 maj 2011 15:54

"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Sändareamatör

Inläggav STB 11 maj 2011 17:45

Hej Karro!

I dina trakter finens det gått om Hams! Du har även 2 meters Repeatrar i Sollefteå och I Nyland. Tror även
att det ev finnes någon Repeater i Kramfors. Har själv haft cert i snart 50 år. Det blir som ett sätt att leva.
Man har aldrig tråkigt. Har man intresse för språk är det ett bra medium för att förkovra sig!
Lycka till med Certifikatet!

M.v.h

Stig B
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 11 maj 2011 18:33

STB skrev:Hej Karro!

I dina trakter finens det gått om Hams!

Det vore trevligt att träffa trevliga människor i trakten, för jag känner ju nästan ingen här.
Men grabbigheten, gubbigheten och nördigheten skrämmer mig lite. Orkar jag verkligen med det?
Vi får se.
Främst ger dig mig rättighet att utnyttja sändarutrustning, och det är väl det jag mest är ute efter.

Förresten, rävjakt verkar roligt. Undrar just om de fortfarande håller på med sådant?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 11 maj 2011 18:37

PowerMizer skrev:Okej, hur känns det, tror du att du kommer att bli sändaramatör?

Tror? Jag vet inte. Det får bara inte ta tid från annat just nu, för det har jag inte tid med.
Man måste ha många intressen och hobbies, så man inte blir uttråkad. :D
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav STB 12 maj 2011 00:44

grabbigheten, gubbigheten och nördigheten skrämmer mig lite

Det är inte så farligt med detta. Har för mig att ni är Kvinna. Dessa blir bra bemötta
på bandet. Om du kör HF på ex 20 meter kommer du att upptäcka hur populär du är.
Mellan Ådalen och England (GB) brukar det alltid vara starka signaler. Troligtvis kommer du att
få en annan accent på din Engelska enär mycket tal förändrar dialekten.
Finnes en provförättare SM3DMP Thomas Rylander i NYLAND som kommer att bli jätteglad att det kommer
in en Kvinna bland gänget.
http://www.sk3ik.se/ där kan du få lite närmatre info. Själv är jag 08 men har bott ett tiotal Km fråm ditt QTH.
Skall skicka ett mail till honom med den glädjande nyheten att det kommer en kvinnlig Amatör till Ådalen.

M.v.h

Stig B





Karro skrev:
STB skrev:Hej Karro!

I dina trakter finens det gått om Hams!

Det vore trevligt att träffa trevliga människor i trakten, för jag känner ju nästan ingen här.
Men grabbigheten, gubbigheten och nördigheten skrämmer mig lite. Orkar jag verkligen med det?
Vi får se.
Främst ger dig mig rättighet att utnyttja sändarutrustning, och det är väl det jag mest är ute efter.

Förresten, rävjakt verkar roligt. Undrar just om de fortfarande håller på med sådant?
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 12 maj 2011 08:55

STB skrev:Om du kör HF på ex 25 meter kommer du att upptäcka hur populär du är.
Mellan Ådalen och England (GB) brukar det alltid vara starka signaler. Troligtvis kommer du att
få en annan accent på din Engelska enär mycket tal förändrar dialekten.

Tja, att bli lite populär är inte alltid illa, speciellt för självförtroendet. :D

20 meter säger du. Då får jag ju till och med plats med en enkel antenn mellan en telefonstolpe och ingenting med mitten åt mitt hus åt. Om jag ska gissa med mina nyvynna kunskaper ur läroboken, så ska den vara ca 10 meter lång och 5 meter upp i luften. som ska ge 30 grader rakt upp över pottkanten (dvs. närmaste bergsrygg) och studsa ner i England. Så står det i läroboken i alla fall.
Classe i sjön brukade sälja antennmaterial, men jag antar det var många år sedan sist.

Min engelska dialekt är fin. Sådär lagom otydbar och rotvälsk. Brittisk dialekt har jag ibland svårt för. Såg en Brittisk TV-serie, och fattade knappt vad de sa. Jag känner mig lite som Flexnes i videon där när han hörde danska koordinater på SOS:et.

Men det värsta är alla dessa förkortningar som många börjar på Q. De ger mig rysningar.

Vi får se om jag ramlar över sändarutrustning som är lagom antik, annars tar jag bara provet och så händer inte mycket mer. Men eftersom jag inte lyssnar på radio och ser på tv så kan jag ju lyssna på radio :D

(lagom antik innebär minst 25 år gammal, en tung frekvensratt med tjusig mekanisk skala, inga plastknappar, och absolut inga undermenyer. Så ska det sitta riktiga spolar och saker inuti, som man kan ta på. Det får gärna lysa lite varmt och mysigt i vintermörkret när man sänder. Ja, alltså precis som de sändaramatörernas riggar såg ut som när jag var barn och tittate storögt på de underliga tingestarna. Den ska ge samma trevliga känsla som då. :D )
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav PowerMizer 12 maj 2011 09:32

Karro skrev:Vi får se om jag ramlar över sändarutrustning som är lagom antik
Men i förra tråden (som blev kapad i vanlig ordning. :lol: ) var det nån som hade en utrustning från tidigt 70-tal... Var det IB??? Har grejorna legat i 40 år i källaren så är det väl dax att damma av dom och låta dom återanvändas, kan man tycka. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Sändareamatör

Inläggav STB 12 maj 2011 11:35

En Lämplig Rig!

Du får säkert låna någon station till att börja med.

Ant.
Där finnes det hur mycket som helst att prova!
En dipol är den enklaste varianten att snabbt komma
igång med på ett band.

En LOOP som är stegmatad är ett bättre alternativ enär den fungerar
bra på alla band med hjälp av ett enkelt ant-filter.

Fick nyss ett mail från sm3dmp/Thomas som tycker att
det skall bli trevligt med en ny kvinnlig Hams i området.
Närmare information kan du få av mig på adr

teststbctk@hotmail.com

M.v.h






Karro skrev:
STB skrev:Om du kör HF på ex 25 meter kommer du att upptäcka hur populär du är.
Mellan Ådalen och England (GB) brukar det alltid vara starka signaler. Troligtvis kommer du att
få en annan accent på din Engelska enär mycket tal förändrar dialekten.

Tja, att bli lite populär är inte alltid illa, speciellt för självförtroendet. :D

20 meter säger du. Då får jag ju till och med plats med en enkel antenn mellan en telefonstolpe och ingenting med mitten åt mitt hus åt. Om jag ska gissa med mina nyvynna kunskaper ur läroboken, så ska den vara ca 10 meter lång och 5 meter upp i luften. som ska ge 30 grader rakt upp över pottkanten (dvs. närmaste bergsrygg) och studsa ner i England. Så står det i läroboken i alla fall.
Classe i sjön brukade sälja antennmaterial, men jag antar det var många år sedan sist.

Min engelska dialekt är fin. Sådär lagom otydbar och rotvälsk. Brittisk dialekt har jag ibland svårt för. Såg en Brittisk TV-serie, och fattade knappt vad de sa. Jag känner mig lite som Flexnes i videon där när han hörde danska koordinater på SOS:et.

Men det värsta är alla dessa förkortningar som många börjar på Q. De ger mig rysningar.

Vi får se om jag ramlar över sändarutrustning som är lagom antik, annars tar jag bara provet och så händer inte mycket mer. Men eftersom jag inte lyssnar på radio och ser på tv så kan jag ju lyssna på radio :D

(lagom antik innebär minst 25 år gammal, en tung frekvensratt med tjusig mekanisk skala, inga plastknappar, och absolut inga undermenyer. Så ska det sitta riktiga spolar och saker inuti, som man kan ta på. Det får gärna lysa lite varmt och mysigt i vintermörkret när man sänder. Ja, alltså precis som de sändaramatörernas riggar såg ut som när jag var barn och tittate storögt på de underliga tingestarna. Den ska ge samma trevliga känsla som då. :D )
STB
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 feb 2008 13:42

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 12 maj 2011 12:13

PowerMizer skrev:
Karro skrev:Vi får se om jag ramlar över sändarutrustning som är lagom antik
Men i förra tråden (som blev kapad i vanlig ordning. :lol: ) var det nån som hade en utrustning från tidigt 70-tal... Var det IB??? Har grejorna legat i 40 år i källaren så är det väl dax att damma av dom och låta dom återanvändas, kan man tycka. :P

Ok, jag var mer poetisk än realistisk när jag skrev om radiorörens oranga glöd. :|
Mottagaren ska vara heltransistoriserad. 1970-1980-tals teknik. På den tiden gjorde de bra grejer. De kostade en förmögenhet då, men priset idag kan vara mycket lågt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav OlleP 12 maj 2011 20:11

Ämnet fick mig att plocka fram pärmen från signalskolan i Uppsala.
Däri fanns ett häfte med kortfattad antennteori
Den bärbara FMradion RA145, komplett elschema.
Omformare 102
Stridsvagnsradion RA 421
Och ett häfte om hur man spränger berg? Jodå vi lärde oss det.

Åsså pärlan
Komplett ritning och handbok till RA 200 mellanvågsradio, den var i tre delar och kunde kompletteras med en cykelgenerator.

Kommer du över något dylikt har jag ritningar.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sändareamatör

Inläggav OlleP 12 maj 2011 20:24

Förresten.
Måste man fortfarande lära sig morse?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sändareamatör

Inläggav PowerMizer 12 maj 2011 20:55

OlleP skrev:Måste man fortfarande lära sig morse?
Nej, tack och lov. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster