Sändareamatör

Re: Sändareamatör

Inläggav Järnet 28 okt 2011 18:22

OJ! En tråd som missat mig helt!
Trevligt att du skall ta cert.
Tog mitt "klass1" cert för ca: 10 år sedan och då gällde det att kunna telegrafi.
Har kört radio sedan barnsben och även varit "svartfot" under en hel del år. ( detta är preskriberat sedan länge :oops: )
Om du vill lära dig telegrafi är mitt råd att du inte börjar i för låg takt, utan försök direkt med minst 80-takt annars lär du få svårt att höra "melodin" i dom långa och korta tonerna.
Försök aldrig att "räkna" för då lär du dig aldrig.
Nu så är ju kravet borta på telegrafi ( som tur är ) men det är en lätt kunskap att bära om man vill lära sig.
För ca: 10 år sedan hade jag ett helt rum fyllt av radioamatörgrejer och 20-talet stationer, men när vår son dog ( 2002 ) så la jag ned hela verksamheten, då intresset helt försvann.
Jag sålde då av allt jag ägde, men det ångrar jag idag, då jag ämnar ta upp hobbyn igen.
Vi kanske hörs på banden Karro? :D
Lite länkar som jag tycker är bra:

ham.se
rigpix.com
dx-radio.se

73`s / sm4xso
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Sändareamatör

Inläggav PowerMizer 28 okt 2011 19:04

Tack kompisar!
Jag hade också tänkt något liknande, men vi får se... Det är ju ständigt prioriteringar. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 01 nov 2011 08:41

Jag måste säga att jag fortfarande inte har 100% klart för mig hur ledningsdragning och jordning ska gå till. Jag läser en hel del artiklar etc. för att så småningom få klarsyn.

* Spänningsmatning är 24V (som egentligen heter 28VDC har jag kommit på).
* Minuspolen är jord.

Och det är väl här problemen börjar.

Frågan är hur individuella apparaters kåpor och annat ska vara jordade. Om de har jordkontakt, så har de ju också galvanisk kontakt med minuspolen. Stundtals tänker jag på 3-ledarsystem, dvs. plus, minus och jord, där minuspolen då går i två kablar, en gång som minus och en gång som jord. Undrar just om det är det som krävs? Alltså, en sorts "skyddsjord", där skyddsjorden inte alls har som syfte att skydda, utan bara vara jordförbindelse för chassier. En dator brukar ha minus till chassiet. Det får den då inte ha, om nu inte strömförsörjningen har galvanisk åtskillnad.

Så det verkar som om jag behöver gå igenom varje apparat och se till att chassiet inte har kontakt med intern minus, eller att den annares får spänning via galvaniskt isolerande DC/DC-omvandlare.

Allt är krångligt innan man vet precis hur man ska göra. Alla goda råd verkar gälla 230V AC, och inte DC-system.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav PowerMizer 01 nov 2011 15:46

Det är av utomordentlig stor vikt att isolationstillståndet hos ett likströmssystem övervakas effektivt, så att inte enbart helt utbildade jordfel utan även begynnande isolationsförsämringar blir uppmärksammade. Dubbla jordfel kan om de är tillräckligt lågohmiga och inträffar på ömse sidor om en öppen kontakt resultera i ej önskad
kontaktfunktion.

Jordfel som drabbar de båda batteripolerna kan resultera i säkringsutlösningar och därigenom orsaka bortfall av viktig likströmsmatning.

Övervakningarna skall uppfylla kraven i TR2-09-4.

http://www.svk.se/%20Global/%2007_Tekniska_krav/%20Pdf/%20TR2-090203/%20TR2-09-1-090130-revE.pdf

Bra söksträng på g00gle:
Kod: Markera allt
site:svk.se likspänningssystem
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 18 nov 2011 09:56

Saker och ting går lite långsamt här, men efter att jag funnit behovet av avstörning, så har jag äntligen bestämt mig för hur jag ska göra elsystemet i huset. Det blir partvinnat i vanliga elrör och kabelkanaler. Eller snarare, eftersom numera 2,5mm² är min standardkabeldimension, så tvinnar jag samman 4 stycken, för att få 5mm²+5mm².Jag hoppas att det ska duga för att inte plocka upp radiosignaler i det nät av kabel som ska förse huset med el.

Tvinningen undrade jag ett tag över, men så satte jag en krok i borrmaskinen, måttade ut 4 sträckor på 5-10m, och tvinnade. Det visade sig fungerar riktigt bra och blir ett präktigt fingertjockt ganska styvt kabelnystan.
Praktiskt, jag har endast en kabeldimension hemma, och parallellkopplar för att få lämplig kvadrat.

Så har jag funnit att 28VDC är samma sak som 24V. Så hittar jag apparater för 28VDC så passar de direkt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 21 dec 2011 09:42

Under elombyggnaden fick jag ett tillfälle då jag stängde av alla apparater i huset, och provade mottagaren.
Jag för kring S2 i brus/störningar på 80m. En klar förbättring, då jag hade S5 med allt på.
Om jag kopplar på strömmen till ADSL-modemet så får jag S3 i störningsnivå :(
Mer ombyggnad alltså för att inte ADSL ska störa.
Jag tänker mig att kapa telefonledningen och dra den till garaget nära telefonstolpen, där jag sätter splitter och ADSL-modem och hoppas att det ska få bukt med störningarna från ADSL. Då blir det minst 10 meters avstånd till telefonluftledning, och dessutom i längdriktningen till antennen och inte parallellt.
Elände. Hur gör folk egentligen med radiostörningar?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 23 dec 2011 09:39

Efter lite klurande på internet fann jag att man kan ändra modemet från ADSL2 till ADSL1, vilket ska minska störningsnivån utan att ändra hastigheten. Morgontimmarna tillbringades med att ställa om modemet, så jag får se om det förbättrar saken.

ADSL2 klarar 24MB/s medans ADSL1 bara klarar 8MB/s. Men eftersom mitt abbonemang är 8MB/s har jag inget behov av ADSL2-funktionaliteten, för flödet stryps ändå av min internetleverantör till 8MB/s.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 23 dec 2011 12:30

Gjorde en test av radiomottagaren mitt på dagen, med nästan allt avstängt.

Nu är störningar nere på S1, vilket alltså är lägsta utslaget på S-mätaren (signalnivåmätaren).
Slår jag på modemet så ökar inte utslaget, så övergång till ADSL1 verkar ge en klar förbättring.
Däremot märker jag att modemet ger mycket kraftiga rena bärvågor med vissa intervaller. Detta bara att det är påslaget.
Alltså, den genererar antagligen radiofrekvenser ut mot spänningsmatningen.

Jaha, tja.... Jag har inte gjort en avstörd spänningsmatning till den ännu, utan använder en gammal oavstörd, så med lite tur hjälper det att byta spänningsmatningsaggregatet till ett med filter, min nya "standardmodell". Eller så får jag sätta hela modemet i en skärmad burk.
Eller byta ut till ett annat fabrikat som sitter i en plåtburk - om sådana finns.

Ett annat problem dyker upp - det kommer störningar som låter som FJOPP ungefär varje sekund över alla frekvensband. De har jag inte hört förut, men jag har aldrig provat i dagsljus förut heller. Jag misstänker att det är solpanelsregulatorn som ger den störningen ut via spänningsmatningen. Att den kanske testar batteriladdningen varje sekund, eller något. En "finess" som de kanske kallar PWM, men som här blir problem. Ja, ja, solpanelsregulatorn är bara provisorisk. Den står på listan över saker som ska utbytas. ALLT står på den listan, och jag betar av sakerna en efter en i sakta mak.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 24 dec 2011 10:11

På grund av elombyggnad i huset har radion varit utan ström länge, men nu har den fått ström igen, så jag slår på den lite grand och lyssnar på morgonringen. Kul att en hel grupp människor inte är totalt förlamade av julhelgen utan bemödar sig om att gå ut på etern också. Två damer hörde jag också, så jag känner mig inte så malplacerad i en karlgrupp längre.

Allt störningsalstrande är avstängt och det låter fint på radiobanden. Så fort det ljusnar ute så kommer ensekundersfjoppen/störningen tillbaka, och det är då nog ingen tvekan längre om att det är solpanelsregulatorn.
Jag behöver alltså en ny solpanelsregulator som dessutom inte avger störningar. :( suck.
Min nuvarande är en gammal steca solsum 8.8c, som jag köpte en gång i tiden med mina första solpaneler. Vad det blir istället är inte avgjort. Ett som uppfyller EMC-normerna i alla fall, annars banne mig........

Framåt början på nästa år får jag skaffa egen licens. Att jag inte gjort det beror på att jag ändå inte har kunnat slå på sändaren, på grund av elsystemproblem, men det är ju på väg att åthjälpas, så....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sändareamatör

Inläggav kmartins 25 dec 2011 01:49

Har du prövat att trä eller linda ledningarna genom ferritkärnor? Det tar bort snabba transienter och många switchande elektronikapparater har dem. Blir säkert billigare än att köpa nya apparater, där det fungerar.
kmartins
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jul 2010 06:59

Re: Sändareamatör

Inläggav Karro 25 dec 2011 08:05

Jag befarar att problemet kanske inte är så enkelt. Det beror på hur kort pulsen är. Att filtrera bort den kan interferera med funktionen på solpanelladdaren.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster