Hej long time no se

Hej long time no se

Inläggav mixter 08 apr 2011 00:11

Det var länge sen jag var här nu men har inte glömt detta forum :D
Funderar lite på asykronmotorn som generator ?? vet att jag har sett o läst detta någonstans här men har letat,, fasen det finns lite här o leta i, söker inkoppling och ev storlek av kondensatorer för ombyggnad ??
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Hej long time no se

Inläggav RÖD@nörd 08 apr 2011 03:17

Hej mixter!

Ja, det var längesedan, ibland har jag undrat men jag har trott du varit fullt upptagen.

Jo, jag har en skrift där asynkrongenerator förklaras schematiskt och även rätt så ingående. Några specifika data finns nog ej men det går ju att kolla på en generator i verkligheten så att säga.

Det räcker inte med kondensatorer, det måste även finnas drosslar som gör att spänningen håller sig inom rimliga nivåer. Allt finns förklarat på papperet och jag kan ordna en kopia åt dig om du vill. PM:a i så fall.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hej long time no se

Inläggav PowerMizer 08 apr 2011 09:07

Hej!!! :D

Kul att få ett bevis på att du lever. Jag har funderat var du tog vägen... :P

Någonstans har jag en helt utmärkt formel för beräkning av kondensatorstorlekar. Jag vet att jag har skickat den till daniel.h, men han har ju sorgligt nog (för oss) gått vidare.
Om jag kommer ihåg det så ska jag leta en gång till på mina hårddiskar. Jag har för mej att jag hittade informationen på något suspekt ställe.. :?
Leta i daniel.h's trådar och se vad du hittar.

Ha det gött!
Bilagor
0004_PDF_C19.pdf
Ett kapitel ur en bok jag just hittade.... Det är inte alls den jag tänker på, men du kan ju kolla.
(585.03 KB) Nerladdad 316 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hej long time no se

Inläggav Roar 08 apr 2011 12:45

Jeg vet ikke helt om det er dette du leter etter, men her er noen sider med interessante prosjekter. :P

http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm
http://www.sondred.info
Roar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 14:45

Re: Hej long time no se

Inläggav mixter 10 apr 2011 13:59

Ååå är det någonstans man ska leta så är det ju här,, här finns allt från flygmaskiner till galenpannor, mig inräknat :D
Ja det har varit mycket jobb o jobb men måste verkligen ta tag i det igen hade lite för mycket vatten i dammen efter en blöt vinter så generatornn fick lite för bra kylning :P men ny har införskaffats för ca 600 bagare nyu ska jag lacka den så den blir vattenfast :wink:
Hej röd var nere o kollade på ditt fall mycket vatten där med
Tackar för tipsen o hoppas du skickar ett pm till mig
Ska fördjupa mig i det andra materialet senare i ve kul att kolla o ska testa lite olika grejor
föresten ni som undrar så har min värmepump från Jula varit en god investering pumpar mycket värme o drar bara som min kaffebryggare hihi ca 1000 w
Ha det gott så länge hörs snart igen
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Hej long time no se

Inläggav mixter 12 apr 2011 19:38

Nu har jag testat en 1470 rpm 0,75 kw motor med kondingar o det fungerar helt perfekt :D
Ska prova den skarpt ska bara anpassa remhjul för denna,,
Kommer med lite mer fakta sen 8)
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Hej long time no se

Inläggav PowerMizer 12 apr 2011 19:40

mixter skrev:Nu har jag testat en 1470 rpm 0,75 kw motor med kondingar o det fungerar helt perfekt
Kul! Labba lite till med en voltmätare och kolla hur spänningen ändras vid olika belastningar. Det är det som är det knixiga: Att hålla spänningen rätt när belastningen ändras! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hej long time no se

Inläggav mixter 12 apr 2011 22:28

Jag har egentligen inga problem med det eftersom jag kör med ungefär samma last konstant dvs belysning ute o inne ca 18 st lågenergilampor,den gav just nu gav 170 w vilket är helt ok nu eftersom det ramlat ned isolering i turbinen så den går på halvfart / täppt :(
jag har 220v konstant o 58,2 hz men det är ok tycker jag då det fungerar bra ändå
Kunde ju inte vänta tills i morgon utan var bara tvungen att tessta den skarpt :P i morgon får jag göra om lite el som blev högst tillfälligt samt rensa den från isoleringen..

Ska fixa lite bilder med snart alltid kul :D
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster