inverter-kylskåp

Re: inverter-kylskåp

Inläggav Gunnar lindgren 29 mar 2011 20:46

I min ungdom fanns ett välisolerat utrymme med två rum i innersta fanns inget golv där la man sågspån tog upp isblock ur älven och travade in som sedan täcktes med spån. Sen på sommaren tog man fram is och högg i lämliga bitar och lade på plåtbrickor på varje hyllplan i det främre rummet som hade golv.Vi fick kyl först i början på 1950 talet . I Malung annordnas varje midsommar skidtävling på snö som lagrats täckt med spån. Tänk vad bekvämt vi har i dag en gasoltub eller ström så håller vi matvarorna kylda och även en liten kyld knaper på lördagskvällen.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: inverter-kylskåp

Inläggav OlleP 30 mar 2011 12:06

Gunnar lindgren skrev:I min ungdom fanns ett välisolerat utrymme med två rum i innersta fanns inget golv där la man sågspån tog upp isblock ur älven och travade in som sedan täcktes med spån. Sen på sommaren tog man fram is och högg i lämliga bitar och lade på plåtbrickor på varje hyllplan i det främre rummet som hade golv.Vi fick kyl först i början på 1950 talet . I Malung annordnas varje midsommar skidtävling på snö som lagrats täckt med spån. Tänk vad bekvämt vi har i dag en gasoltub eller ström så håller vi matvarorna kylda och även en liten kyld knaper på lördagskvällen.

Hur mycket is sparades?

Det verkar nästan enklare att ta en stor fet kylväska och lägga in en cellplastlåda.

Förr i tiden, när jag levde rullan på spelmansstämmor hade jag en kompis som gillade mjölk.
Hans kylväska innehöll då sju frusna mjölkar, så tog han fram en om dagen och sörplade i sig, Även den sista var kall.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: inverter-kylskåp

Inläggav Ib-Arne 30 mar 2011 15:28

När ja va 5-6 år o jag åkte till min mormor i Norrköping (från Skåne) Fanns det en gube i trappupgången som sågade upp is från Bråviken. Lade den i 1 lada full med sågspån. Åkte sedan runt med 1 lastbil o sålda isblock, på sommaren, som han bar in o lade i 1 låda högst upp i "kylskåpet". Vi brukade sno isbitar o sög på som isglass.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster