Grundvärme i 1500L vatten :S

Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav Vodaresvins 26 feb 2011 21:37

Hej,

Har funderat mycket av och an med energi från sol eller vind för att få lite högre temperartur i vår badtunna. Vet inte om jag ska ge mig i kast med det här eller ej. Frågan är om det är ett realistiskt mål och vad det kan komma kosta att nå dit.

Problemområde: Har en vedeldad badtunna med 1500L vatten. Senaste sommarn var vattnet i snitt 10 grader när jag börja elda. För att få 30 grader krävs nu ungefär 3 timmars eldning och sedan påfyllning för att hålla temperaturen. Skulle vilja få ett tillskott som gör att man kan börja från högre temperatur och sen hålla temperaturen längre utan elding. Orsaken är att barnen orkar bada mera än vad jag har tid att elda. :)
Har hittils bara haft ett tunt plastskydd över tunnan, så inte mycket till isolering för att hålla kvar värmen.

Olika alternativ jag funderat på:
Vindsnurra till elpatron (extern cictern).
Vindsnurra till "joule maskin".
Vattnet cirkulerat genom solfångare.

Så frågan är om det är realistiskt att få till något av dessa (eller övriga alternativ) för en rimlig slant. Eftersom det finns en hel del vatten så är själva risken för att nå för hög temperatur ganska liten. Målet vore att kunna höja temperaturen 5 grader eller mera beroende på väderförhållanden. Antar själva effekten man bör nå är åtminstone över 500W för att nån skillnad ska märkas. Vilken lösning skulle ni rekommendera? Behövs troligen en DIY lösning för att en budget på 1000€ ska räcka. Tacksam för idéer och åsikter.
Vodaresvins
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2009 08:25

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav jan 27 feb 2011 09:19

jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav Vodaresvins 27 feb 2011 09:58

Poolsolfångaren verkade nog klart intressant. Ett paket + flexrör blir en 8000, sedan tillkommer frakten hit till Vasa, Finland.
Har hunnit kolla på Biltemas solfångare: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus/Solfangare/
Men måste antagligen ligga plant på marken som en matta. Därför vore den från SfinxSolar bättre för den kunde jag lägga på husets gavel.

Nån slags lösning med vindsnurra vore intressant då man även kunde få värme molniga dar. Vi bor i öppet landskap en bit från kusten och tycker det blåser nästan jämt här. Men är ju klart mera komplicerat och tidskrävande att få igång.
Vodaresvins
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2009 08:25

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav jan 27 feb 2011 12:20

Jag skulle tro att det e ett klokare val om du ska ha ut värme å köra med en solfångare dom ger en hel del i mulet väder på sommaren.
Jag har 2 Solfångare med 30 rör av vakuumtyp med heatpipe som dom säljer kopplad till en 500 liters tank som dom håller varm hela sommaren utan problem jag har sett att dom ger en del värme även om det regnar och det gör det ju rätt ofta : ) tycker man
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav Vodaresvins 27 feb 2011 16:14

Trodde faktiskt det behövdes gassande sol för att man skulle få nån värme, men låter bra om man får värme även annars.

Har egentligen en del grejer redan för att använda för hembygge. 10mm kopparrör, 13 meter. En hel del aluminiumplåt, kanske 1mm tjock, ca. 45cm bred på rulle. Har ingen gassvets, skulle väl behövas för att få nån vidare ledningsförmga. Hade nog funderat på att bara pressa spår i plåten på nåt sätt, men vet inte om det räcker nån vart. Undrar om kopparröret duger til nåt eller om det är för kort och har för grova väggar?

Såg en annan tråd om självbyggda vattensolfångare. Borde väl skaffa boken från solportalen och kolla närmare. Blir det nåt hembygge av återkommer jag med bilder och säkert frågor. :)
Vodaresvins
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2009 08:25

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav Dygnet är för kort. 28 feb 2011 00:12

Kanske kan vara nåt?

http://www.finspangssolvarme.se/

De hade 2 sorteringsplåtar i aluminium med rör i, för några år sen som var billigt att köpa men är tyvärr borta nu.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Grundvärme i 1500L vatten :S

Inläggav Vodaresvins 28 feb 2011 10:29

Tack för tipsen. Hittade en sån här sida via ett annat forum: http://www.builditsolar.com/Experimenta ... uction.htm
Tror nog jag får ta tag i och bygga ihop en av materialet jag har. De hembyggen jag sett modell på tidigare har haft isoleringsmaterial bakom absorbatorplåten. Har kvar bergull får husbygget att ta till, men om det går lika bra direkt på en plywood så vore det enklare konstruktion.
Vodaresvins
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2009 08:25


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron