Linda om asynkronmotor

Linda om asynkronmotor

Inläggav Karro 16 dec 2010 18:40

En liten tråd när jag försöker linda om en asynkronmotor.
Mitt försöksobjekt är en 230V lite större fläkt, som jag har flera av.
Först tittade jag på en video om hur man lindar en motor, så gick jag lös på fläkten.
Lindningarna är bakade i epoxi, så det finns ingen chans att få bort tråden hel. Min tanke är att räkna varven och minska dem samtidig som jag ökar grovleken, för att ändra från 220V till 24V.

Hur får man bort lindningarna? Tång, skruvmejsel och lite pet har gjort att jag kommit så här långt.
Bild

Jisses, vad många lindningstrådar det är. Men de ska nog gå att räkna nu, tycker jag.
Bild
Undrar just hur de fick dit trådarna. :roll:

Fortsättning följer....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Linda om asynkronmotor

Inläggav PowerMizer 16 dec 2010 18:52

Stämjärn!!!

Hugg av lindningen mot statorns sida på båda sidorna, Tälj en träpinne så att den passar i spåret och knacka ut lindningsbiten som sitter där (ungefär som att driva ut en "lindningspinne" med ett dorn). Bind ihop en "lindningspinne" med en koppartråd närmare ena kanten. Elda på andra sidan "lindningspinnen" med gasol (eller nått) så att lacken och papperet försvinner. Knacka mjukt på "pinnen" med en hammare så att den sprider ut sej som en solfjäder. Räkna.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster