bygga pankaksgenerator??

bygga pankaksgenerator??

Inläggav utahs 27 okt 2010 20:58

Hej :)
Jag funderar på att bygga en pannkaksgenerator och har några frågor...

Måste man montera magneterna på stålskivor? eller kan man använda järn, aluminium eller kanske en träskiva?

Ska hålet i spolen vara lika stort som magneten eller ska hela spolen vara lika stor som magneten? Hoppas ni förstår vad jag menar... :)

Jag funderar på att köpa 24 magneter med storleken 46*30*10mm och mina turbinblad är 70cm långa. Hur grov tråd bör jag använda? 1mm, 1,5mm?? Hur många varv på bredd och höjd bör jag linda? jag vill ju så klart ha ut så mycket effekt som möjligt och kan tänka mej att sitta och linda 4km tråd om det skulle behövas. Men jag gissar att det finns en gräns på vad som egentligen gör nytta, vill ju inte göra onödigt stora spolar...

Tack på förhand! :)
utahs
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 okt 2010 17:21

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav Karro 28 okt 2010 06:36

Stålskivor eller järnskivor används för att förstärka magnetfältet, vilket i sin tur gör att det behövs färre varv i lindningen. Det går bra med aluminium, plast eller trä, men då får man dubbla varvtalet i spolen istället. Det finns också andra bieffekter som kan uppkomma om man inte använder järnskiva, som om magneterna sitter närmare varandra på bredden än över luftgapet och det inte är en järnskiva, så tappar man ännu mer magnetfält och man behöver linda ändå fler varv. Luftgapets storlek gör också att magnetfältet minskar.

Koppartrådstjockleken bestämmer hur hög ström man kan få ut ur generatorn och antalet varv i lindningen, kombinerat med magnetfältets stryka, bestämmer hur många volt generatorn ger.

I princip vill man använda så mycket koppar som möjligt i luftspalten. Begränsningen blir lätt att man inte får plats med så mycket som man vill. Fyller man utrymmet med tjock tråd och få varv, så får man hög ström men förhållandevis låg spänning. Använder man tunn tråt och många varv får man hög spänning och låg ström.
Effekten och förlusterna är dock ungefär densamma. Eftersom det blir trångt att få plats med så mycket koppar som man vill, så satsar man för det mesta på att göra magnetfältet så kraftigt man kan, för det är det enklaste sättet att öka uteffekten.

Eftersom allt påverkar, skulle jag rekommendera att du bygger något som någon annan har provat ut och som du därmed vet i förväg hur det ska se ut och vilken uteffekt det kan ge. Kopiera en färdig ritning.

Alternativt kan man bygga sina magnetskivor, sätta en testspole imellan, snurra på generatorn, mäta spänningen ut från sin spole och därifrån beräkna hur många varv man behöver. Så dividerar man utrymmet med antalet varv och får trådtjockleken. Då får man hur hög ström man kan få. Multiplicerar man strömmen och spänningen får man uteffekten. Blir det får lite uteffekt, kan man öka luftspalten mellan magneterna, göra om proceduren och se om uteffekten har ökat.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav Martin 28 okt 2010 18:10

Till en sån liten turbin behöver man inte 24 magneter med storleken 46*30*10mm. Det skulle gå med mindre magneter alternativt 12 st 46*30*10 på en rotor och sedan den andra rotorn blank.

Innan man kan räkna ut antal varv och tjocklek på tråden, så måste man veta löptal, ungefärligt Cp och batterispänning.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav utahs 28 okt 2010 20:10

Tack för svar!
Jag har hittat en ritning. Fungerar järn och stål lika bra? jag har nog en järnplåt tror jag... :)

Tror ni det blir för tungt för turbinen att driva runt en generator med 2x12 magneter eller för hög effekt?

Min tanke är att bygga ihop en generator skruva på turbinbladen hissa upp det i vinden och se om det blir någon spänning från det hela... :D
Sen kan man ju alltid parallellkoppla, seriekoppla eller y-koppla lite så det blir en lämplig spänning ut :D 12 volt skulle nog vara lämpligt.
Eller tycker ni jag tänker helt galet???
utahs
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 okt 2010 17:21

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav Martin 28 okt 2010 20:43

Ja, det är lite galet att göra så :) Spänningen är bara en faktor. Resistansen är minst lika viktig om inte ännu viktigare. Chansen att få rätt spänningen och resistans genom att prova sig fram är nog minimal.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav utahs 28 okt 2010 21:10

jaja möjligt haha :D Jag har en ritning, så det får bli att följa den så gott det går.. :) sen får jag se vad jag får för spänning och ut och mäta resistansen på spolarna och räkna ut vad de tål innan de brinner upp... :D
Är elektriker och förhoppningsvis så ska jag nog kunna hantera spänningen på någorlunda säkert sätt...
utahs
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 okt 2010 17:21

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav utahs 06 nov 2010 00:41

Det är några saker jag funderar på... :?:

Ska hålet i spolen vara lika stort som magneten?
Hur bred kan man linda spolen innan de yttersta varven hamnar utanför magnetfältet?
Hur nära varandra kan man placera magneterna? och spolarna?

...om man tex. använder 46*30*10mm magneter :)
utahs
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 okt 2010 17:21

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav Martin 06 nov 2010 16:26

Hålet i spolen ska vara lika stort som magneten. Man kan "fuska" lite och göra hålet lite mindre i ena sidan så hela spolen blir något kilformad.

Det gör inte så mycket om spolbenen blir bredare än magneten. Alla varv i spolen kommer naturligvis inte att induceras samtidigt men det kompenseras av ett mindre luftgap. Nackdelen är att diametern på generatorn blir onödigt stor.

Till 12 st 46*30*10 mm magneter är det lämpligt att rotorskivorna har en diameter på 300-350 mm. Ett tips är att rita upp rotorskivorna på ett papper i naturlig storlek och rita in magneterna. Sedan lägger man ett smörpapper ovanpå och ritar in 9 spolar över magneterna. Då får man en uppfattning hur det kommer att se ut.

Utrymmet för spolarna ska utnyttjas så mycket som möjligt så att ytterkanterna på två intilliggande spolar nuddar varandra. Allt för att få så tunna spolar som möjligt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: bygga pankaksgenerator??

Inläggav utahs 06 nov 2010 18:02

Ja nu börjar hjärnan hänga med på det hela... tack för svar! :D
Nu är det bara att vänta på att magneterna och koppartråden ska komma hem... :roll:
utahs
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 okt 2010 17:21


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron