Tjockleken på den positiva plattan i ett blybatteri bestämmer i viss mån livslängden på batteriet. Det därför att den positiva elektroden äts upp med tiden och faller till botten av batteriet. Så batterier med tjockare positiv platta har längre livslängd. Den negativa plattan sväller med tiden, varför så gott som alla batterier har en kompressibel separator imellan plattorna.
Bilbatterier har typiskt en platttjocklek på 1mm, truckbatterier kan ha en plattjocklek på 6mm eller mer. Golfbilsbatterier har typiskt en platttjocklek på mellan 1,75 till 2,75mm, Concorde AGM har 3mm, Trojan 2,3mm, Crown 5,5mm. Plattjockleken är inte den enda faktorn som bestämmer livslängden på batteriet, men väl den viktigaste.
De flesta industribatterier har bly-antimon i plattorna istället för bly-kalicum som finns i bilbatterier, AGM eller gel-batterier. Antimon ökar plattornas styrka och livslängd, men ökar gasning och vattenförbrukning. Det ökar också självurladdningen, som kan vara upp till 1% om dagen på äldre batterier.
Sulfaterade batterier kan ibland fås att fungera igenom med en apparat som ger högfrekvenspulser, metoden används även kommersiellt, men om blyplattorna har ätits upp och fallit till botten hjälper naturligtvis ingenting.