Lödpenna?

Re: Lödpenna?

Inläggav Karro 14 okt 2010 07:59

Det var länge sedan jag såg systoflex. Sådant brukade man kunna köpa på Clas Ohlsons.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lödpenna?

Inläggav PowerMizer 14 okt 2010 08:38

Karro skrev:Det var länge sedan jag såg systoflex.
Om du har vägarna förbi Swedol så finns det där..
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=73

Annars finns det säkert att få tag på hos nån elektromekanisk verkstad.

En leverantör är:
http://www.positron.nu, men jag vet inte om en privat kan handla där... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Lödpenna?

Inläggav Karro 14 okt 2010 10:22

PowerMizer skrev:Om du har vägarna förbi Swedol så finns det där..
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=73

Säljs bara i hela rullar om 50/100m.

Det är bra att ha för att isolera ändarna när man lindar en generator, men då en skivgenerator aldrig får bli så varm, för då avmagnetiseras neodymmagneterna, så går det nog att isolera med plastslang också.
Fast systoflex är bättre. Finessen är ju också att det inte smälter, när man ska löda ihop trådarna.

Det är många saker man skulle ha köpt in medans de gick att få tag på.........

Men vänta, allt hopp är inte förlorat, ELFA har något liknande.
De kallar det bara inte systoflex utan "Isolerslang Glassiden/silikon".

Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lödpenna?

Inläggav PowerMizer 14 okt 2010 11:00

Karro skrev:Det är många saker man skulle ha köpt in medans de gick att få tag på.........
Om du behöver lite sånt så kan du ju hojta till, för jag vet att det finns att få tag på hos en elfirma här. Dom har lindningsverkstad och har "allt" på hyllan. Sånt går att skicka i vadderat kuvert. Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Lödpenna?

Inläggav kristiina 14 okt 2010 13:03

Har testat lite nu. Började på 350 C men kopparn blev inte tillräckligt varm så tennet smälte alltså inte i direkt kontakt med kopparn. Ökade till max, alltså 450 C, och det gick inte heller. Värmde upp lödpennan i 15 min eftersom jag först trodde den inte va tillräckligt uppvärmd. Sen försökte jag värma kopparn i 5 min men det gick inte att smälta tennet direkt mot det ändå. Kan man "fuska" och låta lödtennet smälta direkt mot lödpennan? Fick som råd på elverkstan där jag skaffat koppartråden att koppartrådarna jag löder ihop bör ha direktkontakt och inte enbart tenn emellan. Hur viktigt är det? Eller finns det några speciella fördelar med det?
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Re: Lödpenna?

Inläggav Karro 14 okt 2010 13:36

Du kan tillföra tenn direkt till lödspetsen för att värmen ska ledas mellan lödpennan och tråden. Men det tennet är bara för att få upp värmen på tråden. Man kan liksom göra en blobba av lödtenn för att överföra värmen. När tråden väl är varm, så tillför man nytt tenn mot tråden och kastar av det överflödiga. I det här fallet behöver du inte spara på tennet, men det hamnar alltså på bordet och ska inte stanna kvar på lödningen. Det gör ingenting om man värmer tills lödtennet ser konstigt ut, det blir liksom grått istället för silverfärgat. Man bara skakar av det gamla och tillför nytt fräscht tenn. Tenn, förresten, gamla typen med 60/40 tenn/bly är lättare att löda med än det nya blyfria.

Koppar mot koppar är bättre, men viktigare är att du får en ordentlig lödning och eftersom du inte har vana så är det bättre att förtenna först tycker jag. Trådarna ska i vilket fall vara mycket nära varandra, så liten spalt som möjligt. Man kan klämma eller vrida ihop det hela med en tång innan man löder, om det skulle behövas.

Är det knepigt att tvinna ihop grova koppartrådar, kan man istället sätta dem i en hylsa och löda inuti, eller sno en tunnare koppartråd runt paketet, och löda ihop det hela. Ja, egentligen är det nog det bättre än bara tvinning. I vilket fall som helst ska trådarna sitta orubbligt ihop av sig själv på något sätt innan man löder.

Det är bara att klippa av bitar av koppartråd och öva tills man tycker man kommit på hur man ska göra och det blir tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Lödpenna?

Inläggav kristiina 14 okt 2010 15:30

Lyckades äntligen få till lödnigen :D Ska öva lite mer och sen ska jag löda ihop spolarna. Men tänkte först kontrollera att jag tänkt rätt. Har ritat en liten bild (inget mästerverk). Röd, gul och grön är alltså de 3 faserna.

Jag har ju tolv spolar som ska kopplas i Y-koppling (star). Så då kopplas 1, 4, 7 och 10 (2,5,8,11 och 3,6,9,12) i serie. Och så kopplas 1an, 2an och 3ans in-tråd ihop. Och 10an, 11an och 12ans ut-trådar blir de tre trådarna ut ur statorn.

Sen undrar jag, eftersom jag har lindat med 2 trådar i handen så måste jag parallellkoppla varje spole också. Så då bör jag löda ihop de två in trådarna och sen de två ut trådarna? Kan man istället löda 1ans ena ut-tråd med 4ans ena in-tråd, och den andra 1ans ut-tråd med den andra 4ans in-tråd, osv? Eller blir spänningen helt fel då?
statorlindningar 12.jpg
statorlindningar 12.jpg (88.33 KB) Visad 4200 gånger
Användarvisningsbild
kristiina
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2010 10:44
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster

cron