Kan detta funka?

Re: Kan detta funka?

Inläggav TonyMontano 06 okt 2010 14:45

Dem där två ytter fästena vad hade du tänkt ha för material på dem?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 06 okt 2010 15:02

TonyMontano skrev:Dem där två ytter fästena vad hade du tänkt ha för material på dem?


Hade tänkt 3mm Galvad plåt.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 07 okt 2010 13:08

Någon som har räknat och har föslag på spolarna? Antal varv, Tråd Ø mm.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Martin 07 okt 2010 15:23

Vad har du för turbindiameter, löptal, cut in varvtal???
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 08 okt 2010 09:38

En VAWT 2,5 x 3m (se bild)
Osäker på löptal för Darrius men tror på 4-5
Cut in... Vad kan vara lämpligt?

Tack alla
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Martin 08 okt 2010 20:00

Har försökt att räkna lite men med 5 mm tunna magneter blir B väldigt lågt. Skulle rekommendera lite tjockare magneter. Sen så tycker jag att ett löptal på 4-5 låter mycket. Kanske någon annan som kan VAWT kan svara på det.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 10 okt 2010 13:03

Martin skrev:Har försökt att räkna lite men med 5 mm tunna magneter blir B väldigt lågt. Skulle rekommendera lite tjockare magneter. Sen så tycker jag att ett löptal på 4-5 låter mycket. Kanske någon annan som kan VAWT kan svara på det.

Kanske Wedge N42 70x46x28x10 magneter?
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 11 okt 2010 12:52

Har kollat lite på liknande VAWT. Där ligger TSR runt 3,5.
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Sumpfan 13 okt 2010 20:03

Hjälp!!?
Sumpfan
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 25 jun 2009 23:18
Ort: Vimmerby

Re: Kan detta funka?

Inläggav Göran 16 dec 2010 00:26

TonyMontano skrev:
RÖD@nörd skrev:Skulle gärna vilja veta...


Det har ju diskuterats om att ha en kärna! hur det nu var så kommer jag bara ihåg att Göran sa att man kan inte få ut mer Effekt bara för att man skicka i en järnkärna i spolen! men de ändrar ju magneternas kraft och lindningsvarv som du behöver! Du får försöka söka på forumet ;)


Nej, så tror jag inte att jag sagt. Däremot har jag sagt att 500 watt alltid är 500 watt, oavsett om det finns järn i statorn, eller inte. Generatorn utan järn blir lite större, men å andra sidan kuggar den inte. Jag kan också ha sagt att behöver man en generator på 500 watt finns ingen anledning att trycka i järn för att få ut 1000 watt, för då stallar turbinen. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Kan detta funka?

Inläggav RÖD@nörd 16 dec 2010 01:10

Göran skrev:...då stallar turbinen. :wink:


Vad menas med "stallar"?

Kollade lite på Wiktionary och där fanns tänkbara synonymer (verb) som stoppa, stanna, köra fast
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kan detta funka?

Inläggav Karro 16 dec 2010 07:49

Överstegring, Stall (från engelska, uttalas även i svenska som "stål"), är en förlust av lyftkraft hos exempelvis en flygplansvinge, orsakad av att turbulent luftströmning bildas på ovansidan av vingen vid alltför stora anfallsvinklar.

Överstegring kan inträffa vid vilken fart som helst där anfallsvinkeln överstiger en viss gräns. Speciellt vid flygning i låg fart måste farten övervakas noggrant eftersom man måste hålla en högre anfallsvinkel för att få lika mycket lyftkraft som vid en högre fart. Överstegringen hävs genom att piloten för fram manöverspaken så att anfallsvinkeln minskas och att piloten i ett motordrivet flygplan ökar motorkraften. Låg vingbelasting (ökad vingyta) medför ofta att stallfarten kan sänkas. Biplan har därför ofta låg stallfart. Hjälpmedel som används för att öka lyftkraften och möjliggöra långsam flygning är vortexgeneratorer och olika sorters klaffar.

Att åstadkomma en medveten överstegring, så kallad stall räknas som en begränsad avancerad manöver inom flygning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kan detta funka?

Inläggav TonyMontano 16 dec 2010 22:53

Hurru Göran det kan nog stämma ;)

Men om man kan göra så den inte kuggar lika mycket måste det ju ändå vara ett stort plus vid lägre vind då den inte behöver vara så kraftig eller? :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Kan detta funka?

Inläggav Göran 19 dec 2010 00:55

TonyMontano skrev:Hurru Göran det kan nog stämma ;)

Men om man kan göra så den inte kuggar lika mycket måste det ju ändå vara ett stort plus vid lägre vind då den inte behöver vara så kraftig eller? :D


Ja, det är ett plus.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster