Generatorn i 2-takts elverken

Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav Emil 28 sep 2010 20:34

Kikade lite i ett litet Kina-elverk på 650W med 2-takts motor , dessa säljs på många
ställen med olika namn men i grunden är de likadana.

Schema 2-takt elverk.pdf
Kopplingsschema till elverket.
(10.89 KB) Nerladdad 467 gånger


Generatorn har varken kolborstar eller släpringar till magnetiseringslindningen i rotorn.

Statorn är uppdelad i två lindningar, en för uttag av 1-fas 230V. Den andra lindningen är
ansluten till en kondensator C1 på 20uF. Det tyder på att det är en asynkrongenerator.

Dioden D1 i rotorn gör att magnetiseringslindningen kortsluts under en halvperiod
(eller ett halvt "mekaniskt" varv). Då blir rotorn kortsluten som i en
vanlig 3-fas asynkronmotor.

Strömmen till magnetiseringslindningen fås via induktion uppenbarligen.
Skulle det vara en synkrongenerator så kommer det inte att induceras
någon ström i rotorn.

Tänk efter varför ni aldrig hittar en 2-pol asynkronmotor, märkt 3000rpm 50Hz

I motorfallet bilr det :
Rotorn måste rotera långsammare (t.ex. 2900rpm) än magnetfältet, då har vi en skillnad
som i sin tur kan inducera strömmar i rotorn.....

Samma sak gör att asynkronmotorer har en stor startström, då är skillnaden
i "varvtal" maximal, Rotorns hastighet = 0, magnetfältet/flödet roterar med 50Hz.
I startögonblicket är en asynkronmotor bara en transformator med kortsluten
sekundärlindning, därav den stora startströmmen som värmer upp rotorn bl.a. !!

Tillbaka till generatorn igen..
Hur lindningarna i statorn ligger "fasmässigt" till varandra har jag inte undersökt än.

Det finns ett fräst spår i rotorn där en liten permanentmagnet sitter, den är
till för att väcka generatorn till "liv".

Spänningen från generatorn har inte någon perfekt sinus-form
Ska "släpa" ut oscilloskopet någon dag för att en bild på vågformen.

Är en lite "smålurig" konstruktion trots allt :mrgreen:

Finns också ett 12V uttag för batteriladdning, där har kineserna använt kiseldioder
som tål 3A när bruksanvisningen säger max 8A uttagbar ström :roll:
Något skumt där för max batterikapacitet är angivet till 40Ah.
Gjort för att spara pengar / snålat???


Någon mer som har funderat på dessa små generatorer :?: :?: :?:

(är någon på forumet som har gjort en gavel och förlängt axeln till en likadan generator)
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav RÖD@nörd 28 sep 2010 21:38

Emil skrev:Statorn är uppdelad i två lindningar, en för uttag av 1-fas 230V. Den andra lindningen är
ansluten till en kondensator C1 på 20uF. Det tyder på att det är en asynkrongenerator.

Så fungerar vanligtvis en en-fas asynkronmotor. En tre-fas asynkronmotor kan köras på en fas om en lämplig kondensator ansluts mellan två av de tre anslutningarna.

Hur ser rotorn ut? Är den trådlindad eller är det burlindning?

Sätt gärna in en bild på rotorn här. :)

Det brukar finnas drosslar vars uppgift är att se till att inte spänningen skjuter iväg när generatorn går obelastad.


För någon vecka sedan, måndagen efter valdagen, var jag på ett antikvariat och hittade en gammal bok utgiven av Clas Olsson, Insjön. Boken är liten, späckad och gammal. Utgiven 1942. Gamla tekniska böcker är ofta mycket ingående med matematiska formler och intressanta diagram. Så också den här. Jag har ett flertal elektrotekniska böcker men perspektivet där är alltid detsamma: Beskrivande och förklarande.

Den här boken var annorlunda. Utgångspunkten var hur man bygger och beräknar en asynkronmotor. Har inte läst hela boken än men bläddrat lite i den. Då framkom bl.a. om konstruktören är skicklig och erfaren så kommer de beräknade värdena att överenstämma med utprovade när motorn är färdig. Även verkningsgraden beräknades.

En annan detalj jag läste var att valet av antal rotorspår påverkar motorns egenskaper t.ex. startmomentet. Valet som exemplet visade var 18 eller 19 spår.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav Karro 28 sep 2010 21:58

Jag har en liknande gammal bok som berättar hur man räknar på lindningar och lindar om för en annan spänning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav RÖD@nörd 28 sep 2010 23:21

Det var visst mycket vanligt förr att motorer lindades om innan nätspänningen standardiserades och blev enhetlig över hela landet. Vill minnas jag läst att Trollhättan hade speciell nätspänning. Även mindre motorer lindades om som t.ex. en vanlig borrmaskin. Sådant var lönande då eftersom maskinerna var dyra.

Idag är det bara större eller dyra specialmotorer som lindas om tror jag. För ett par år sedan var jag på studiebesök hos BEVI i Blomstermåla. De lindar motorer fortfarande. I Kalmar finns Lindströms Elverkstad som också lindade motorer men idag tror jag det händer ytterst sällan men ett livaktigt företag hittar andra arbetsuppgifter i stället. När jag var mindre gick jag dit med en magnetapparat till en båtmotor för att få den omlindad men jag fick nobben. Alldeles för klen tråd svarade de. De går att linda om men tråden är så tunn att den gärna vill brista vid lindningen. Tur var väl det kanske för det hade säkert kostat mer än jag räknat med redan då. Var nog i början av sjuttiotalet skulle jag tro.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav RÖD@nörd 29 sep 2010 01:05

Jag vill minnas att statorkopplingen ser ut så här i en enfas asynkronmotor. Lindningen som går via kondensatorn kallas "hjälplinding" och kondensatorn brukar kallas "startkondensator". Utan dessa blir det inget startmoment har jag för mig.

En enfas asynkronmotor fungerar omvänt som generator och det utan ändringar. Jag har själv provat. Problemet är att spänningen blir helt oreglerad. Lätt att paja en glödlampa. :roll:

statorkoppling_enfasasynkronmotorn.JPG
statorkoppling_enfasasynkronmotorn.JPG (11.82 KB) Visad 4728 gånger

Rotorns konstruktion har jag aldrig tidigare sett. Verkar vara en ny idé. Som jag ser det går en halvågslikriktad ström genom lindningen som skapar magnetisering och poler plus en mindre del växelström som alstras genom 10k ohm motståndet för att det ska uppstå en induktion som överför emk från statorn. Remanens säkerställs med permanentmagneten i rotorn så elverket kanske t.o.m. kan startas med förbrukare inkopplad?

Eller har jag kanske fel? :oops:

Förlåt jag lånade din bild. Hittade inget bättre sätt att illustrera mina tankar på.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav Emil 05 okt 2010 19:49

Rotorn är lindad med vanlig koppartråd, precis på samma sätt
som en synkrongenerators rotor fast här är den utan släpringar.

10kohms motståndet är är nog bara till för att dämpa
ev spänningstoppar (transienter).

Skulle man vilja magnetisera med 3A genom rotorns lindning så
skulle spänningen vara 30kV :!: för att driva en ström på 3A
genom 10kohm = orealistiskt :mrgreen:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav Karro 05 okt 2010 20:53

Är du säker på att magneten sitter i rotorn, och inte i statorn?
För om magneten sitter i statorn så är det en vanlig konstruktion som kallas borstlös generator.
En sådan består av två generatorer.
Den ena har magnet i statorn och lindning i rotorn. En spänning skapas i rotorlindningen, som likriktas och matar generator 2, som har magnetiseringslindning i rotorn och där slutslpänningen tas ut i statorn.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Generatorn i 2-takts elverken

Inläggav PowerMizer 05 okt 2010 21:08

Jag har en sån generator, och magneten sitter i rotorn.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster