Hej. Mitt första inlägg här då.
Jag tycker att
http://www.batteryfaq.org/ är en väldigt bra sida för information och diverse olika blybatterier. Så ta gärna en titt där under rubriken
Car and Deep Cycle Battery Frequently Asked Questions (FAQ) 2010.
På sidan kan man under kapitel 9.1 se några exempel på laddningsalgoritmer för olika typer av blybatterier.
Ett exempel från sidan är "Gel Cell (Ca/Ca) VRLA":
Beroende på hur avancerad din laddare är så kanske det kan vara värt att pröva ovanstående algoritm (antar att det inte finns flera typer av gelbatterier). Överladda dock
inte gelbatterier. "Overcharging Gel Cell (Ca/Ca) VRLA batteries can cause voids between the plates and loss of capacity can result.", kapitel 9.2 från samma sida. Det står även att man bör följa spänningsanvisningarna från tillverkaren väldigt noggrant samt att en laddare för vanliga vätskefyllda batterier kanske inte laddar ett gelbatteri fullt; "In most cases, standard deep cycle chargers used to recharge wet batteries cannot be used to properly recharge Gel Cell (Ca/Ca) or AGM (Ca/Ca) VRLA batteries because of their higher voltages or charging profiles". Om du laddar från solceller eller vindkraft kanske det är ännu viktigare att ladda "korrekt" emellanåt.
Jag vet inte heller om det är möjligt att bli av större/hårdare sulfatering i gelbatterier på grund av ovan nämnda problem. Annars innehåller kapitel 16. lite information om sulfatering, dock kanske det inte fungerar på gelbatterier utan istället skadar dem, men kanske kan vara värt ett sista försök om man har tid eller dyrare batterier.
Nåja kanske lite mycket info. Men på kapitel 4.4.3
(Open Circuit Voltage (OCV) vs. Temperature at Various States-Of-Charge (SoC) for a Wet "Maintenance Free" (Ca/Ca) or VRLA (AGM or Gel Cell) Battery Table) kan du hitta en tabell att jämföra dina batterier efter en korrekt laddning för att se om spänningen blir korrekt. Även ett lasttest kan ju vara bra för att se att inte den interna resistansen har blivit för hög för att batteriet ska vara till nytta. Skiljer det sig efter detta för mycket är det väl återvinningscentralen som gäller. Dock har jag för mig att man kan få ut en peng av kilopriset för bly när man lämnar in en större mängd batterier.
Hoppas jag inte har tagit upp för mycket du redan vet, samt att informationen kommer till hjälp. Glöm inte att ha skyddsglasögon när du fixar med batterier. Jag har varit med om både gnistor och explosioner (dock ingen där batteriet totalt givit vika) när jag indirekt (tittat på när en bekant satte på polen med kontakt till chassit..) eller direkt laddat batterier.