Spänning gelbatterier?

Spänning gelbatterier?

Inläggav Soljagarn 26 aug 2010 16:04

Halloj!

Hade tidigare en länk till en sida där man fick bra information om olika batterityper mm. Nu verkar den dock inte finnas kvar, och jag hittar helt enkelt inte svaret på den informationen jag söker.

Jag har tre stycken gelbatterier i min anläggning. Under senare tid har jag märkt att mina amperetimmar inte räcker så länge som de borde, så jag kopplade bort samtliga batterier efter att de laddats fullt, och mätte sedan spänningen på dem ett dygn senare.
Ett av batterierna låg då på 12,8v. Ett annat 12,5 och ett tredje 11,5.

Minns jag inte fel så är väl gelbatterierna fulladdade vid 13,0v? Men minns jag rätt om de räknas som urladdade vid 12,0v? Någon som har koll på detta?

Vill dubbelkolla detta innan batterierna åker till soptippen!
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Spänning gelbatterier?

Inläggav HJFF1969 26 aug 2010 20:40

Antar att dom är paralellkopplade av samma typ och storlek, om du inte har provat tidigare skulle du testa att ladda dom separat och efter ett par timmar mäta spänningen, det är nåt som är galet om det skiljer så mycket mellan batterierna.
Är inte säker men jag tror att fritt ventilerade eller Gel har samma cellspänning, vad som skiljer är laddspänningen.

100% 12,7V
50% 12V
0% 10,5

Här kanske du finner nåt intressant:
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm#Battery%20Voltages
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Spänning gelbatterier?

Inläggav exige 29 aug 2010 00:13

Hej. Mitt första inlägg här då.

Jag tycker att http://www.batteryfaq.org/ är en väldigt bra sida för information och diverse olika blybatterier. Så ta gärna en titt där under rubriken Car and Deep Cycle Battery Frequently Asked Questions (FAQ) 2010.

På sidan kan man under kapitel 9.1 se några exempel på laddningsalgoritmer för olika typer av blybatterier.

Ett exempel från sidan är "Gel Cell (Ca/Ca) VRLA":

Bild

Beroende på hur avancerad din laddare är så kanske det kan vara värt att pröva ovanstående algoritm (antar att det inte finns flera typer av gelbatterier). Överladda dock inte gelbatterier. "Overcharging Gel Cell (Ca/Ca) VRLA batteries can cause voids between the plates and loss of capacity can result.", kapitel 9.2 från samma sida. Det står även att man bör följa spänningsanvisningarna från tillverkaren väldigt noggrant samt att en laddare för vanliga vätskefyllda batterier kanske inte laddar ett gelbatteri fullt; "In most cases, standard deep cycle chargers used to recharge wet batteries cannot be used to properly recharge Gel Cell (Ca/Ca) or AGM (Ca/Ca) VRLA batteries because of their higher voltages or charging profiles". Om du laddar från solceller eller vindkraft kanske det är ännu viktigare att ladda "korrekt" emellanåt.

Jag vet inte heller om det är möjligt att bli av större/hårdare sulfatering i gelbatterier på grund av ovan nämnda problem. Annars innehåller kapitel 16. lite information om sulfatering, dock kanske det inte fungerar på gelbatterier utan istället skadar dem, men kanske kan vara värt ett sista försök om man har tid eller dyrare batterier.

Nåja kanske lite mycket info. Men på kapitel 4.4.3 (Open Circuit Voltage (OCV) vs. Temperature at Various States-Of-Charge (SoC) for a Wet "Maintenance Free" (Ca/Ca) or VRLA (AGM or Gel Cell) Battery Table) kan du hitta en tabell att jämföra dina batterier efter en korrekt laddning för att se om spänningen blir korrekt. Även ett lasttest kan ju vara bra för att se att inte den interna resistansen har blivit för hög för att batteriet ska vara till nytta. Skiljer det sig efter detta för mycket är det väl återvinningscentralen som gäller. Dock har jag för mig att man kan få ut en peng av kilopriset för bly när man lämnar in en större mängd batterier.

Hoppas jag inte har tagit upp för mycket du redan vet, samt att informationen kommer till hjälp. Glöm inte att ha skyddsglasögon när du fixar med batterier. Jag har varit med om både gnistor och explosioner (dock ingen där batteriet totalt givit vika) när jag indirekt (tittat på när en bekant satte på polen med kontakt till chassit..) eller direkt laddat batterier.
exige
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 aug 2010 19:17

Re: Spänning gelbatterier?

Inläggav Soljagarn 30 aug 2010 13:28

Hej!

Tack för information och länkar, skall kolla igenom dem.

Kanske minns jag fel om spänningen men det återstår att se. Ska kontrollmäta batterierna enskillt idag efter individuell laddning, annars blir det återbruket! :)
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster