Frisnurrande 3-fas asynkrongenerator

Frisnurrande 3-fas asynkrongenerator

Inläggav Per Nilsson 23 sep 2007 01:15

Hej!
Jag funderar på lite olika generatoralternativ till min blivande vindsnurra. Jag har ingen lust att linda en egen generator utan jag tänker använda en färdig. Första tanken föll på en bilgenerator. Jag ska använda strömmen till en elpatron i pannan och med 14 Volt blir det grymma effektförluster då snurran kommer stå bortåt 75 meter från huset. Det alternativ jag har i åtanke just nu är att använda en vanlig 3-fasmotor som generator. Om man sätter kondensatorer över polerna så behöver den ju inte vara ansluten till elnätet för att magnetiseringen ska fungera. En nätansluten generator går ju med ett varvtal som bestäms av nätfrekvensen (50 Hz). Hur fungerar samma generator om man kör den exempelvis dubbelt så fort, och den inte är kopplad mot nätet?
Per Nilsson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 sep 2007 00:55
Ort: Moheda

Inläggav Göran 23 sep 2007 17:01

Ska du koppla vindkraftverket till en elpatron blir det inte så många dagar du har glädje av det om du inte bygger ett större vindkraftverk. Ett 2-metersverk klarar det knappast för det kanske bara ger 50 watt i snitt, om man inte bor på ett väldigt blåsigt ställe.

Använder man en asynkronmotor som generator krävs växel och det hela blir ganska komplicerat. Risken är stor att man gör en "Hannevind" om man ger sig på något liknande. Bilgeneratorer är heller inte att rekommendera. Med en spänning på 14 volt kan man inte gärna använda större turbin än 3,5 meter och redan där blir strömstyrkan enorm vid stark vind. De kräver även växel och vid svag vind äter magnetiseringsspänningen upp det lilla den ger. Jag tror också att de är svårstartade eftersom de ger ganska hög ström när de väl börjar ladda och är inte batteriet fulladdat blir det tvärstopp. Hör bara hur fläktremmen i bilen skriker om den inte är ordentligt spänd.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster