Kabeldragning..

Kabeldragning..

Inläggav cman 14 jun 2010 13:53

hej!

har mina solceller och batterier i ute förrådet o Vådas över faktumet att jag inte kan använda denna resursen i huset och skall under sommaren dra "lite" kabel. Bor i ett tvåvångingshus och tänkte dra kabel till fönstret på ovanvåningen och därefter tänkte jag dra kabel på sidorna i taket till olika rum (köket, sovrummet och mitt "lekrum" ;), som längst 30 meter från takfönstret till respektive rum.

Mellan tumme och pekfinger behövs en kabel från förrådet till huset och sträckan tror jag är ca 40 meter.


Nu till frågorna. Jag skall köpa mig en kraftfullare inverter men..

1. Skall jag dra 12 volt från förrådet till ovanvåningen och där omvandla till växelspänning eller förlorar jag mindre om jag gör det i uteförrådet?
2. Vilken kabeltyp bör man han mellan uteförrådet och huset? Värme och kyla påverkar väl eventuell transportförlust så isolerad kabel av någon typ bör det väl vara.. dyyyyyyrt som f#n!
3. Krävs något speciellt för eldragningen från ovanvåningen till resp. rum? El säkerhetsregler som kickar in? lagar?

tänk att kunna ha ett uttag i köket för mixer, vattenvärmare och annat som används 10 gånger om dagen (nu när vi har en liten bäbis), kunna använda datorn på ovanvåningen med solcellerna och koppla in lampor och radio och annat som finns i sovrummet. kanske inte allt samtidigt, men att ansluta saker och ting till rätt uttag beroende på om solen lyser eller ej kan jag leva med :)

Sedan ställer jag mig den retoriska frågan. Kommer mina 2x85 watt med ett bilbatteri på 72 Ah att fungera över huvudtaget? hehe var var nu shop knappen igen..

Räknade lite snabbt på det. Låt oss säga att utrymmet finns och man köper in 10 st 150 wattare. Detta ger 1,500Kwh. Realistiskt sett 800 Kwh per dag med solsken i 6-8 timmar. Detta skulle under sommarhalvåret täcka ca 80% av vårt behov sommarhalvåret. Kostnaden för detta skulle vara runt 50.000 kr. Sedan tillkommer elinstallation och inverter till huset. Lägg till 25.000 till.. 75.000:- slutnota.

Problemet som man inte kommer undan med om man inte går helt OFF grid är ju att hälften av det man betalar är ju tillägg och inte själva elkostnaden, vilket gör att om man skulle använda 0Kw en månad har man ändå en faktura på 5-600:-. Surt sa räven. Går man inte helt offgrid är man r#vkn####d av stat och elleverantör.
Senast redigerad av cman 14 jun 2010 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Kabeldragning..

Inläggav Robban 14 jun 2010 15:49

1. Gör det i förrådet.
2. Temperaturen har ingen betydelse.
3. Om du gör det själv och huset brinner ner får du fan. Sök här i forumet på "behörighet".
4. Solceller är ännu bara en lek. Du kan få tillbaka pengarna om du väntar 50 år.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Kabeldragning..

Inläggav bjorn333 15 jun 2010 21:36

Robban skrev:1. Gör det i förrådet.
2. Temperaturen har ingen betydelse.
3. Om du gör det själv och huset brinner ner får du fan. Sök här i forumet på "behörighet".
4. Solceller är ännu bara en lek. Du kan få tillbaka pengarna om du väntar 50 år.



Temperatur har betydelse.. Desto varmare kabeln går desti större blir försluterna. Detta har jag räknat på i min utbildning. Dock har jag räcknat för stora spänningar samt stora strömmar.

Tex så kan man använda en klenare kabel i ämnen so kyler bra tex vatten. Däremot går kabel i grus eller annat poröst där i princip luften står stilla och isolerar måste användas större kabel. Detta finns stadgat i de finska reglerna.
bjorn333
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 feb 2010 21:41

Re: Kabeldragning..

Inläggav cman 04 aug 2010 20:28

En följfråga som inte rör kablarna.

Jag har 2 x 7,2Ah och 1 x 4,5 Ah 12V blyackar. Inköpta ungefär samtidigt.

Noterade att när jag anslöt samtliga 3 batterier parallelt och mätte hade jag 12,8V, tog bort den lilla på 4,5Ah och då gick spänningen ner till 12,3 Volt på de 2 kvarvarande 7,2Ah batterierna efter bara 10 minuter. Min tes är att batterierna måste ha samma Ah annars drar den minsta ner kapaciteten för alla. Jag har använt och laddat alla tre separat och de verkar inte vara defekta. När de anslöts hade samtliga tre batterier en spänning på mellan 12,6 och 12,7V.

Kan någon bekräfta eller dementera min tes? (Det finns säkert skrivet i en el-lärobok årskurs 1, men jag har ingen sådan)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Kabeldragning..

Inläggav cman 04 aug 2010 20:50

En följfråga som inte rör kablarna.

Jag har 2 x 7,2Ah och 1 x 4,5 Ah 12V blyackar. Inköpta ungefär samtidigt.

Noterade att när jag anslöt samtliga 3 batterier parallelt och mätte hade jag 12,8V, tog bort den lilla på 4,5Ah och då gick spänningen ner till 12,3 Volt på de 2 kvarvarande 7,2Ah batterierna efter bara 10 minuter. Min tes är att batterierna måste ha samma Ah annars drar den minsta ner kapaciteten för alla. Jag har använt och laddat alla tre separat och de verkar inte vara defekta. När de anslöts hade samtliga tre batterier en spänning på mellan 12,6 och 12,7V.

Kan någon bekräfta eller dementera min tes? (Det finns säkert skrivet i en el-lärobok årskurs 1, men jag har ingen sådan)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Kabeldragning..

Inläggav PowerMizer 04 aug 2010 22:15

cman skrev:Kan någon bekräfta eller dementera min tes?
Tyvärr tror jag inte din tes håller...
Man talar om att inte blanda batterier som är olika, men här kommer min högst egna tes:
- Ska man koppla ihop olika batterier bör man se till att dom håller ungefär samma vilospänning för att slippa stora strömmar som uppstår om det ena är tomt och det andra fullt.
- Om batterierna är lika fräscha och inte av olika typer så borde det inte stöta på några större bekymmer på kortare sikt.
- Koppla isär batterierna ibland och håll koll på batterispänningarna under vila. Då kan man ev. se om något batteri är mer "nött" än andra.

Jag tror att det är helt okej att göra en "tattarkoppling" som du beskriver om det är billiga "uttjänta" batterier och man försöker hålla sej till ovanstående tre punkter. Visst kan man få problem mycket lättare än om man köper batterier för 5-10000 :- med korrekta förutsättningar i installationen, men det behöver man inte vara sååå klurig för att räkna ut... :P

Jag gissar att du vill ha en billig batteripack och är beredd att köra lite "trial n' error" och det är utifrån det jag svarat.. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Kabeldragning..

Inläggav cman 05 aug 2010 10:17

Tack för svaret, du kan ha rätt. Misstänker att något är fel med det lilla batteriet, jag prövade att ansluta det och sedan av-ansluta det och spänningen var helt konstig. Utan det lilla batteriet får jag jämn spänning med båda batterierna tillsammans och var för sig. Sedan, priset är viktigare än "prestandan" så du har hlt rätt, min nästa plan i min plan på elektrisk "världsdominans".. åtminstone hemma hos mig ;) , är att ha minst 500Ah batteri, så nästa steg är att gå till närmsta bilskrot och hitta några bättre begagnade batterier.

Någon som gjort sånt förut, hur försäkrar man sig för att ha hittat bästa möjliga batteri på en bilskrot? förutom det uppenbara hur de är rent fysiskt med oxidering på kontaktdom och hur de har varit förvarade (inne/ute) ? Det kanske räcker med att mäta en spänning på mellan 12-12,7 volt för att vara nöjd?

En ytterligare fråga är ventilation på batterierna, räcker det med att man har dem så det kommer luft mellan eller bör man ha en mindre fläkt också? I så fall, borde en gammal 12V datorfläkt räcka?

Kanske helt självklara frågor, men många här har så mycket mer erfarenhet (jag har, efter lång uträkning kommit fram till att mina totala erfarenhetspoäng är ca 0,5 just nu, hehe) och kan säkert hjälpa mig att inte behöva uppfinna hjulet ännu en gång (.. eller igen, med tanke på för alla svaren på mina andra forumfrågor)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron