Exploderande batterier

Exploderande batterier

Inläggav Karro 29 jul 2007 14:05

Det var en fin sommardag. Solen lyste och allt var vackert. Helt plötsligt kom moln från ingenstans, och det började regna. Regnet ökade i intensitet till en rejäl hagelskur och åskan kom med det. Jag tänkte, att eftersom jag går på batterier, så är det ingen fara för datorn och så, men däremot kopplade jag ur modemet ur telefonuttaget.

Då, helt plötsligt hörde jag en rejäl smäll och ljudet som av glas som gick sönder. Omedelbart efter det hörde jag smällen av åsknedslag. Jag gick runt i hela uset, för att se om smällen på något sätt hade slagit sönder en fönsterruta, men hittade ingenting. Till slut gick jag ner i källaren, för att se om något av källarfönstren hade gått sönder och mättes av en stickande kemisk stank och lite rök. Jag tittade in i batterirummet och den stickande lukten kom helt klart därifrån. Jag sträckte mig in och stängde av huvudsäkringar och gick upp i huset och väntade på att åskvädret skulle sluta.

När jag sedan gick ner i källaren, för att se vad som hänt, så såg jag att ett av batterierna hade exploderat och stänkt syra på sin omgivning. Det fräste fortfarande och det låg lite pölar på betonggolvet.

Min batteribank består av 2 bankar a 4 st batterier 6v/250Ah, gammaldags öppna med vätska. De väger över 60kg/styck och är stora bjässar. Det var altså en av dessa som hade exploderat.
För närvarande laddar jag dem från elnätet, via en 150 meter lång skarvsladd, till ett närliggande hus med elabonnemang, via en en gammal TUDOR/Kraftelektronik batteriladdare, som ger en maximal laddström på 8A. Alltså 1/62 av kapaciteten och i princip kan man ladda i oändlighet utan reglering med den laddaren. Laddaren har spänningsreglering och strömbegränsning.

När jag hade sett att ett batteri i ena banken hade exploderat, så kopplade jag ur den, även om den fortfarande fungerar och tänkte köra bara på den andra banken. Då upptäckte jag att en kabel, som förbinder batterierna i den banken, hade gått av, så någon tid har jag alltså bara använt den batteribank som nu är trasig. Kanske kabeln gick sönder vid åsknedslaget och sparade den batteribanken, eller kanske har den varit trasig en längre tid?

Jag mätte spänningen på den trasiga banken, den är 26,0V vilket torde innebära att de har 100% laddning. Enligt en tabell ska 25.4V motsvara 100% laddning hos normala batterier, men jag har förut märkt att de här inte är riktigt normala. Fast våta batterier ska ju tåla oändlig överladdning, med de strömmar de är fråga om här, kanske 4A på en 250Ah batteribank. De bara gasar.

Inga säkeringar gick vid blixtnedslaget och ingenting annat gick sönder. Jag sitter här och tänker vad som egentligen hände. Kanske det blev överspänning i elnätet och det kom en spänningstopp via batteriladdaren, som på något sätt gick in i batteriet och fick det att explodera? Dock utan att det gav sådan överspänning att inkopplad elektronik gick sönder. Jag tycker det verkar långsökt, men jag har ingen annan förklaring. Kan det ha varit en tillfällighet att batteriet exploderade 1/2 sekund före ett blixtnedslag? Det verkar också långsökt.

Den stora frågan är nu vilka åtgärder man bör göra för att skydda sig från sådana här olyckor. Helt klart behövs skydd, på något sätt. Jag kan tänka mig att de som har vindsnurror kan vara ganska utsatta. Berodde explosionen på överladdning, eller på blixtnedslaget?

Ett annat problem är att jag nu bara har 24V/250Ah, lite i minsta laget tycker jag. Plus tre udda batterier.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Inläggav Göran 29 jul 2007 19:17

Läskigt! Nu blir jag lite orolig över mina batterier som står bredvid soffan. Det är ju inte så kul om man blir nedstänkt med syra. Nu åker batterierna ut! :P

Blixten kan väl ta vilka vägar som helst. Jag såg en eldkula rulla ut ur väggkontakten en gång. När den lagt sig på golvet rullade den sakta längs golvlisten in bakom ett skåp.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 30 jul 2007 01:02

Hej du drabbade kvinna!

Åskan blir man ju aldrig klok på, men nog misstänker jag att det är den som härjat hos dej. Sannolikheten att det helt oprovocerat smäller ett batteri är ju minimal.

Jag sköt ett 12 V / 200 Ah-batteri för en del år sedan: Med orden -"Nu får vi se om det smäller igång" körde jag en manuell start på elverket (3~ 400V 87kVA) och det som hördes var ett gällt "popp" och sen hade ena polen på en cell hoppat upp ut batteriet!!

Min teori:
Det mest troliga är att en transient (spänningsspik) kom via laddaren och den långa kabeln. Nästa idé är att det kom via solpanelerna, men det tror jag inte det är. Eftersom du med största sannolikhet _inte_ hade förbundit skarvsladdens jord med ett jordspett hos dej så är det rimligt att anta att åskan inducerat en hög spänning i den långa kabeln och det är denna som givit ditt gamla batteri dödsstöten...

Åska kan man "aldrig" skydda sej från, men det finns trix att minska skaderisken betydligt.
I ett "normalt" hus bör man gå in med el, tele och antennkablar på samma ställe. I elcentralen (där kablarna kommer in) monterar man åskskydd för alla kablarna som man jordari centralen och i en grov jordlina (utan skarpa böjar) ut till ett jordtag (metallskrot med bra mark-kontakts-area som leder åskan ner i marken). När man sedan drar el/tele till datorn eller el/antenn till tv'n ska helst kablarna ligga tätt och parallellt hela vägen, detta för att minska arean på det fält mellan kablarna som kan inducera spänning vid åsknedslag.

Naturligtvis är detta krångligt och dyrt, men tänk igenom vilka av åtgärderna som _du_ kan göra utan för mycket besvär och kostnad så har du garanterat minskat åsk-faran betydligt!

Länk till bra åskskydd:
http://www.elrond.se/
Kolla E-nummren och köp lokalt hos din elektriker

Ha det gott!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Karro 30 jul 2007 07:33

PowerMizer skrev:Min teori:
Det mest troliga är att en transient (spänningsspik) kom via laddaren och den långa kabeln. Nästa idé är att det kom via solpanelerna, men det tror jag inte det är. Eftersom du med största sannolikhet _inte_ hade förbundit skarvsladdens jord med ett jordspett hos dej så är det rimligt att anta att åskan inducerat en hög spänning i den långa kabeln och det är denna som givit ditt gamla batteri dödsstöten...
Inget jordspett här, så det du säger verkar troligt. Det underliga är bara att batteriet verkar vara helt intakt, förutom att locket är avblåst. Det är precis som om det har skett en gasexplosion. Iochförsig, det finns ju vätgas och syrgas i ett gasande batteri, så det krävs bara en mycket liten gnista för att antända knallgasen och skapa en explosion.
Naturligtvis är detta krångligt och dyrt, men tänk igenom vilka av åtgärderna som _du_ kan göra utan för mycket besvär och kostnad så har du garanterat minskat åsk-faran betydligt!
Jag har alltid varit rädd för åska genom den inkommande telefonledningen och drar ut den vid behov. Men åskskydd står nu på min lista över vad som måste ingå när jag installerar den permanenta elcentralen.
Ja, tillsammans med den oändliga lista över allt annat som som *måste* göras.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Inläggav mixter 30 jul 2007 07:46

:shock: Jag har oxså sprängt ett batteri. Det var ett helt vanligt batteri i en bil som jag glömde på i tre dagar, Jag vaknade en natt av att det small i garaget men tänkte inte på det fören dagen efter, troligt att det bildats så mycket gas och att det kommit en gnista från kabel eller laddare, jag blev alldrig klok på detta. men en bukla på innerskärmen talade på en kraftig smäll.
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav PowerMizer 30 jul 2007 11:21

Hej igen!

Enligt hörsägen så är det inte allt för ovanligt att det blir lite glappkontakt mellan blyplattor och "bygeln" till den andra cellen på äldre batterier och det är nog där _jag_ hade felet... Det är inte otroligt att du också drabbats av detta och att en strömstöt från åskan orsakade gnistan i en glappkontakt inne i batteriet. Faktumet att dom stått på laddning en längre tid kan förklara knallgasen som orsakade smällen.

Om du är tuff (dum, våghalsig, snål, kunnig, what ever) så kanske det går att hitta skadan om man öppnar upp lite i toppen på cellen och sedan kanske löda ihop det eller dra in en skruv i det glappande förbandet så att det kilar ihop och blir bra kontakt?!

I elverket som jag hade så satt det gamla Tudorbatterier (12V/150Ah) som var 15-18 år för att leverera spänning till kontrollutrustningen. Det var vanliga "vattendrickare" men dom var jämna i densitet, spänning och vattenåtgång. Ena polen på en av cellerna kröp sakta upp ur batteriet och hade vid slutet kommit upp ca 15 mm så att bygeln uppe på batteriet lutade kraftigt ner mot nästa cell. Visst insåg jag att det skulle haverera, men detta pågick nog 4-5 år innan det hände.

Dom batterierna var från ena batteripacken på en vattenkraftstation. Man körde 220 V DC och hade även en inverter som gav 3~400V AC.

Ska du hitta billiga batterier så satsa på att leta i golfbilar, industritruckar (servicekillen), telestationer, transformatorstationer, kraftstationer och sånt. Oftast högsta kvalitet och utbytta bara för feltoleransens skull. Dom jag hade var 11 år och höll tills dom var mot 20 år. Om man sedan är så klok som du så är det perfekt med flera banker som lätt kan kopplas i och ur. Perfekt för att göra underhåll (springa med vattenflaskan, multimetern och syraprovaren) och även bra om du har mera batterier än solpanelen klarar, bara att koppla ur den bank som är full så att nästa kan kopplas i och laddas.

Truckbatterier är tuffa: 2V/900Ah per batteri! Dom är kopplade för 48V men om bara halva kapaciteten är kvar så får du ju ändå 900Ah (2 banker à 450Ah) vid 24V... Dom byts oftast tidigare, kanske vid 60-75% kapacitet.

Var försiktig med batterierna och syran!
Ha det bra!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Karro 03 aug 2007 18:54

Nu har jag en massa bra batterier, så jag tänker inte bara slänga ut dem för att skaffa nya. Nu går det inte att kombinera de 7 6-volts-batterierna så att alla används, om jag vill ha 24 Volt, längre.
Tills vidare får det bli 4 x 6 volt, för 250Ah. Inte mycket att göra.

Nu sägs det att man inte kan byta ut ett batteri, i en batteribank, men hittade jag ett till likadant, skulle jag nog göra det ändå.

Frågan är nu bara vad jag ska göra med ett fulladdat batteri som står där helt öppet, utan lock, bräddfyllt med sådär 10 liter svavelsyra i? Den väger kring 60 kg, så det är inte så lätt att flytta eller lyfta det ens i vanliga fall.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Inläggav PowerMizer 03 aug 2007 21:28

Har inte en aning om hur man gör med batterisyra.... Om man Googlar så kanske det går att neutralisera syran på något sätt!? :?

Det finns plastdunkar avsedda för batterisyra, men jag vet inte om det är nån speciell plast i dom?!? Sen borde det gå att lämna på den kommunala återvinningsstationen..

Det finns en grunka som dom kallar "battery equalizer" som gör att man kan docka ihop en 12V-pack med en 24V-pack t.ex. och oavsett vilken man laddar eller tar ström från så försöker den hålla laddningen på samma nivå i båda systemen. Tror lådan var ganska dyr, men det är ju en ganska smart pryttel och den skulle rädda 2 batterier för dej om du kom över en! :)
Länk:
http://www.solarseller.com/battery_equalizer_dc_autotransformers___faq.htm

Lycka till!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav tompas11 03 aug 2007 22:51

Batterisyra eller 37%-ig svavelsyra, som det egentligen är, kan neutraliseras med natriumkarbonat, kalk eller kalksten.

Om svavelsyra kommer i kontakt med t.ex. aluminium eller zink så bildas vätgas som blandad med luft är mycket explosiv. Vätgas eller populärt knallgas bildas ju också vid laddning av batterier som alla vet.
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron