Effektförlust

Effektförlust

Inläggav Tompaiuppsala 25 jul 2007 23:38

De formler som finns för beräkning av generatoreffekt vid olika vindhastighet är det verkliga effektiva värdet. Om jag har ett 12 volts batteri och laddar med Emk 24 volt, går hälften av energin bort i värmförluster då?

Med andra ord, de 100 W jag skulle kunna få vid en viss vindhastighet ,enligt formel, kan jag inte uppnå till ett batteri då spänningen begränsas till ca 13 volt, utan att låta massor av energi gå upp i rök??
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 27 jul 2007 17:37

Jepp, det stämmer att allt över batterispänningen går upp i rök.
P = U x I

Med en MPPT-regulator kan man ta in en hög spänning och omvandla den till en lägre med mycket hög verkningsgrad, uppemot 96 % = lite rök. :P
Sådana regulatorer är dock sällsynta och svindyra. De som finns för solpaneler går inte att använda till vindkraftverk, inte hur som helst i alla fall eftersom de stänger av laddningen när batterierna är färdigladdade.

Ett alternativ, som jag tror på, är att linda spolarna med olika dimension av lindningstråd. Hur det kommer att funka vet jag inte än, men snart.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 27 jul 2007 20:03

Känns trist att komma till en sådan insikt..

hmm så det är alltså en sån där MPPTPTP... man skulle ha. :?

En sådan kan man inte bygga själv, inte ens om man heter Göran? :wink:
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Tompaiuppsala 27 jul 2007 20:08

Jag vet hur du tänkt med olika dimensioner på trådarna men jag måste ändå fråga om det inte fungerar lika bra att prallellkoppla spolarna. Blir inte det samma sak. strörre trådarea och mindre motstånd, mera ström?
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 27 jul 2007 20:44

Alla på otherpower.com tar den där förlusten, för det är ju bara vid kraftigare vind som förlusten blir stor. Jag ritade upp det hela häromkvällen (grafer å sånt :P ) och jag vill minnas att verkningsgraden låg på max vid ca. 4-5 m/s och det är ju oftast där medelvinden ligger. Man kan inte få högre effekt vid den vindstyrkan genom att trolla med regulatorer och olika dimension på trådarna.

Jo, det blir samma sak om man parallellkopplar spolarna, men jag vill testa lite. Parallellkopplar man spolarna blir det som att lägga i en högre växel (i en bil), men det blir som att gå från 1:an direkt till fyran, tror jag. Jag ska göra en "4-växlad automatlåda" med broms. Om det blåser rejält och generatorn "maxar på 4:ans växel", då kortsluts en del av spolen så att varvtalet minskar och då släpper kortslutningen. Trots att delar av spolen är kortsluten kommer den ändå att ge max effekt, det är så det är tänkt, men det här gör jag ju bara för att snitsa :P och det är bara vid riktigt stark vind man har någon glädje av det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Göran 27 jul 2007 20:51

Den där MPPT-regulatorn kan jag inte bygga och det är tveksamt om någon lyckas lära mig hur den ska byggas, men jag tror att den bör fungera lite som en DC/DC-omvandlare. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 27 jul 2007 20:53

från 1:an till 4:an låter inte bra... hur hittar man 2:an och 3:an??

Om man har 12 spolar, måst man då parallellkoppla 2 par om 6 seriekopplade spolar? Vad blir resultatet om du har 10 spolar i serie, pallellkopplade med 2 spolar i serie?

...man ska inte göra så här, fråga utan att tänka, men jag kastar ut frågan i alla fall :lol:
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 27 jul 2007 21:50

Att hitta 2:an och 3:an är så krångligt att jag inte vet hur det ska gå till. :P

En 2-metersturbin början normalt ladda (+12 volt) vid 3 m/s och varvtalet är då 200 rpm. Vid 10 m/s är varvtalet ca: 400 rpm och effekten 600 watt och då har man inte längre tsr=7, utan ett lägre tsr, beroende på att turbinen bromsas vid belastning. Detta är det stora problemet - Vilket varvtal kommer generatorn att ha vid olika vindhastighet?

När det är löst blir det lite lättare, men det blir fortfarande bara gissningar. Jag hoppas att min turbin ska ha ett Cp runt 0,35 och därför räknar jag med 0,35 när jag räknar ut effekten vid olika vindhastigheter.
den här kalkylatorn http://24volt.eu/vind_energi.php.
Sedan använder jag ohms lag (en annan kalkylator :P ) och anger spänning och effekt för de olika vindstyrkorna. Problemet blir att ange rätt spänning vid olika vindhastighet eftersom vindhastighet och varvtal inte följs åt. Det blir också lite gissningar.

När jag vet resistansen för den effekt och spänning som gäller kan man räkna ut trådens diameter. Det blir dubbla uträkningar vid varje "växling". När generatorn når batterispänning + exempelvis 3,5 volt, då ska den växla (kapa bort en del av lindningstråden) så att spänningen och resistans sjunker, men strömmen måste vara densamma, annars kommer turbinen att bromsas, eller öka i fart.

Nä, jag känner att jag kör fast så jag drar igenom det när jag fått det att funka och fattat hur det fungerar. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 27 jul 2007 22:38

ja mycket kan man räkna ut men vad gäller det här handlar det mycket om att testa, prova sig fram. På kraftverk nummer 2 kommer du att vara många erfarenheter rikare och då ha möjlighet att evetuellt ändra det som inte blev riktigt bra.
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 29 jul 2007 19:19

Ja, just nu känns det som om jag håller på med något som bara tar tid och kostar pengar och till ingen som helst nytta. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 30 jul 2007 01:32

Jag känner igen tanken, men samtidigt är det väl som jag skrivit på familjens hemsida:
"Ibland blir man ju less på alla “måsten” och då är det viktigt att ha något att sätta händerna i som inte måste göras men som stimulerar ens sinnen!"

Tappa inte sugen, för världen är full av tappade sugar (enligt Hasse Alfredsson iaf!)

Jag tror fortfarande på idén att sälja häften om självbyggda generatorer och/eller vindsnurror och eventuellt kränga materialsatser och kompletta enheter, men då MÅSTE man ju ha ett fungerande koncept och det är ju i den fasen du står idag, Göran! Kämpa på och sikta mot toppen!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 31 jul 2007 14:10

Jag tappar inte sugen, inte så länge det är roligt. Det är bara det där med elektronik som är så oerhört svårt och sedan är det vädret. Det har varit ruskigt dåligt väder i "verkstan" senaste veckan, så jag sitter mest inne och läser Elfa-katalogen. :P

Jag ska försöka göra en specialgenerator och får jag den att funka då blir den bra. Det ruskiga med den blir att den kommer att fungera även om vissa delar av lindningarna, eller elektroniken brinner upp. Enda sättet att få den att sluta fungera är att spränga den i luften. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav PowerMizer 31 jul 2007 19:57

Hej på dej!

Det ruskiga med den blir att den kommer att fungera även om vissa delar av lindningarna, eller elektroniken brinner upp. Enda sättet att få den att sluta fungera är att spränga den i luften.


Den fyller alltså kriteriet: "Den duger i krig..", fast uttalat på bonnska.

Intressanta idéer du har! det blir nog till att bända sej iväg till dej, för nu blir man ju nyfNiken! :wink:

Själv har jag fastnat i dataträsket. Inget här går klockrent _eller_ allt funkar nästan. Brandväggen är _för_ restrektiv, XP hade vajj på nätverksdrivrutinerna -> ominstallation, ena partitionen hade hicka så det var bara att rensa partitionerna på disken med dom tuffa programmen, en barndator tappar BIOS-inställningarna (och tiden) så "ParentalControl" fungerar inte på rätt tider....

Ska försöka hitta några nyladdade batterier till kameran och se om jag kan lägga upp några kort på ditt o datt som jag grejjar med, mitt remhjul i trä till exempel! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Inläggav Göran 31 jul 2007 21:38

Dataträsket har jag lämnat, men nu sitter jag fast i energiträsket istället och det är lite bättre för nu kommer jag ut och får luft ibland. :P

Jo, generatorn duger i krig, men det gör inte bladen för det jag har karvat på har redan slagit sig. Nu blir det blad av kevlar istället så att de även tål en k-pistsalva. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Göran 31 jul 2007 21:40

...glömde säga att du naturligtvis är välkommen, men vänta några dagar så att jag har något att visa upp. Just nu är det mycket snack, men det händer inte så mycket. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster