nyttiga instrument

nyttiga instrument

Inläggav Tompaiuppsala 16 jun 2007 21:42

Min vindgenerator är inte tänkt att innehålla någon fin elektronik. Tankarna finns ändå att kanske koppla en amper- eller voltmeter.

Vad är bäst för att hålla koll på laddning och batteri?
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav mixter 16 jun 2007 22:04

:D Hej här är några instrument billiga men kanske inte precionsinstrument. Men du har koll på status mm till en rimlig peng. Finns i svart också. Dessa hittar du på Biltema.
http://www.biltema.se/
/BILTILLBEHÖR/BIL EL/BILINSTRUMENT/

Amperemeter
Tydlig avläsning tack vare lysande siffror. Färgen på belysningen kan skiftas med medföljande färgfilter. Instrumentets diameter 52 mm. Mätområde: 60-0-60 Amp. Endast 12 volt.
Skriv utVisa stor bildTeknisk dokumentation
Art nr Pris Antal
Vit bakgrund 32-203 34,90 kr


/BILTILLBEHÖR/BIL EL/BILINSTRUMENT/

Voltmeter
Tydlig avläsning tack vare lysande siffror. Färgen på belysningen kan skiftas med medföljande färgfilter. Instrumentets diameter 52 mm. Mätområde: 8-16 volt. Endast 12 volt.
Skriv utVisa stor bildTeknisk dokumentation
Art nr Pris Antal
Vit bakgrund 32-200 69,90 kr
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Inläggav Göran 17 jun 2007 19:21

Här tänkte jag beställa mina instrument.
Jag ska i och för sig bygga in mina i ett skåp, så jag vill att det ska se ut som ett riktigt kraftverk. :P
2 st 10 ampere för solpanel och vattenhjul och 30 A för vindkraftverket.
Spänningen mäter jag med digital mulimeter (bygger in den rackaren så att bara displayen syns). Det räcker med en eftersom batteriet alltid bestämmer spänningen.

http://www.electrokit.se/

Kolla i menyn efter Instrument, sedan Panelinstrument.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 17 jun 2007 21:04

Biltemas prylar är ju kalas och med det priset dessutom. Det skulle passa mig och min gamla båt om det inte vore för mätområdet som är stort. Jag kommer knappast få något synligt utslag på amperemetern graderad till 60 A :D En voltmeter kanske är mer användbar för att se batteristatus, och då när generatorn inte laddar batteriet, eller kan man läsa av när det är dags att stoppa generatorn, så inte batteriet överladdas?


Frågorna kommer på löpande band här...

Jag har ett vanligt bilbatteri från biltema, 55Ah. Hur mycket konstant laddning tål det utan att ta skada, även då det är fullladdat?

På electrokit fanns det ju en massa godis, verkligen :D och nästan till biltemapriser!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Tompaiuppsala 17 jun 2007 21:17

Göran skrev:Spänningen mäter jag med digital mulimeter (bygger in den rackaren så att bara displayen syns). Det räcker med en eftersom batteriet alltid bestämmer spänningen.

Kolla i menyn efter Instrument, sedan Panelinstrument.


Varför ska du bygga in din multimeter? Den kommer du säkert behöva många gånger framöver. Köp en passande voltmeter. Det blir mycket snyggare, tycker du inte??
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav Göran 18 jun 2007 00:56

Hmmm... Du har rätt, det blir snyggare. :P
Jag ringer och ändrar beställningen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Tompaiuppsala 18 jun 2007 22:21

Det var rätt tycker jag. När jag får upp mitt verk i båten ska jag också skaffa dessa instrument. Är det bara att koppla som en vanlig multimeter? Spänning över batteripolerna och amperemeteren i serie från generatorn?
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Inläggav PowerMizer 18 jun 2007 22:43

Japp, just så: Spänningsmätningen parallellt med mätobjektet och strömmätningen i serie..

Om det är stora strömmar så brukar man sätta en shunt istället för ampéremätaren och mäta spänningsfallet över den. En shunt är en kalibrerad metallbit så att man t.ex. får ut 200 mV vid 200 A. Vid växelström kan man använda en strömtransformator som kanske ger ut 5 A vid 250 A. Man tar sen en passande mätare och ritar om skalan / köper en färdig mätare.

För att få bra noggrannhet på voltmätaren kan man bygga en lite krets som gör att du får utslaget mellan t.ex. 11 och 15 Volt. Då använder man en zenerdiod och lite motstånd, mätaren ska vara t.ex. en mA-mätare.

/P
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster