Vattenhjul

Vattenhjul

Inläggav intresseradmenejnörd 23 jan 2009 12:38

Aktionskraft

Var inne och kollade runt lite i mitt bildförråd. Fick då se nedanstående bild på ett underfallhjul. Kunde inte motstå att visa dem här.

Energin i det fallande vattnet frigörs i den sluttande rännan och träffar vattenhjulets skovlar och får det att rotera. Vattnet träffar skovlarna med en "stöt" och skovlarna har ingen bestämd riktning för att leda bort vattnet utan det blir som det blir. Det sprutar åt alla möjliga håll och då blir det så kallade "stötförluster". Därför får ett sådant här hjul en låg verkningsgrad.

På Peltonturbinen däremot så leds vattnet bort i en noga uträknad och bestämd riktning tack vare skovlarnas dubbelsidiga skålform. Då kan hjulet få en mycket bra verkningsgrad.

Mannen bakom uppfinningen hette visst Lester Pelton och var från Amerika.

Synpunkter eller invändningar?


Verkningsgrad och Peltonhjul i all ära men visst skulle det sitta fint med en anläggning med ett sådant här underfallshjul med tillhörande ränna. Det är estetiskt helt rätt anser jag. Borde inte bli trassel med länsstyrelsen vattenmyndighet. Det borde i stället bli ett rejält bidrag till uppförandet tror jag. Det är ju en kulturgärning för tusan. :mrgreen:
Bilagor
aktionsturbin.jpg
Vad är detta för typ av turbin?
aktionsturbin.jpg (49.29 KB) Visad 5197 gånger
Senast redigerad av intresseradmenejnörd 01 jul 2009 01:39, redigerad totalt 1 gång.
intresseradmenejnörd
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 nov 2008 04:52

Re: Vattenhjul

Inläggav Göran 23 jan 2009 13:10

Visst blir verkningsgraden låg, men trevligt ser det ut.

Den nedre bilden vet jag inte vad det är (har aldrig sett en sådan), men den påminner om principen för en turgoturbin.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenhjul

Inläggav KennethE 23 jan 2009 14:22

I princip är det väl oberoende av turbintyp två typer av energi man kan utvinna ur vattnet, lägesenergin som främst utnyttjas i överfallshjul och rörelseenergin. I det sistnämnda fallet motsvaras den energi man utvinner exakt av minskad rörelse hos vattnet. Man skulle kunna säga minskad hastighet med det blir lite fel eftersom man ju teoretiskt utan energiförlust kan omvandla en hög hastighet på en liten mängd vatten till en låg hastighet hos en stor mängd vatten.

Men ju effektivare man kan bromsa vattnet och ta vara på energiskillnaden, desto effektivare tar man ut energin på den typen av turbin.

Jag skulle kunna tänka mig att ett överfallshjul är den typ som man lättast tar ut maximal energi med så länge man har tillräcklig fallhöjd för ett sådant. Alla andra typer blir mer komplexa problem att få hög verkningsgrad från.

Jag tror alltså att man på platsen för den vackra träkonstruktionen skulle kunna få ut mer energi med enkel teknik genom ett överfallshjul med en diameter som är mycket nära nivåskillnaden mellan dammytan när den är som lägst och vattenytan nedanför fallet.

Ett överfallshjul skulle där även vara mer estetiskt tilltalande, inte mist för att det går långsammare och därmed är mer rofyllt att titta på. Varvtalet kan ju alltid växlas upp utom synhåll. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vattenhjul

Inläggav intresseradmenejnörd 23 jan 2009 17:39

Jag håller med dig Kenneth E. Det är nog lätt att bli stressad av att se det där lilla hjulet hasta runt med vattnet skvättande åt alla håll och kanter. Inte går det att åka vattenrutchkana i rännan heller för då är det stor risk att bli ihjälklämd av det roterande hjulet. Den här anordningen är nog bäst med hjulet stillastående.

Nää, ska det bli något vattenhjul så måste det bli ett överfallshjul för det tror jag är nyttigt både för själen, verkningsgraden och inte minst för fiskarna som annars kan bli till fiskfärs i ett hastigt roterande hjul eller i en turbin, så var noga med turbingallren ni som sysslar med sådant. :wink:

Måste bara berätta om lagringen för vattenhjulens axlar som ibland användes. Ofta var axeltappen av järn lagrad i varsin sten i båda ändar. I ett U-format spår i stenen. Jag fick se en sådan sten i somras när jag besökte en kvarn utanför Borås. När jag kände med fingrarna i U-spåret där axeln roterat så kändes det otroligt glättigt och slätt. Förmodligen smordes stenlagret med vatten från någon extra liten ränna. De var påhittiga förr också minsann.

Jag köpte ett par gamla elektriska motorer av killen i kvarnen. Jag är så barnsligt förtjust i sådana att jag börjat samla på dem. Har fått ihop något dussintal nu, både stora och små. Är det någon som vill prata gamla elektriska motorer så är det välkommet. Och vet ni, jag har en väldigt stark känsla av att de gamla elektriska motorerna har en mycket hög verkningsgrad, för dels är de ofta stora och tunga och dels var strömmen mycket dyr på den tiden så det fanns all anledning att göra dem energisnåla.

Må så gott i vintermörkret! :D
intresseradmenejnörd
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 nov 2008 04:52

Re: Vattenhjul

Inläggav KennethE 23 jan 2009 18:10

Det finns en gammal skvaltkvarn i närheten av mina föräldrar (nära Skepplanda) som jag tänkt åka och titt på någon gång. Jag har läst ett par böcker om traktens historia och ett tag fanns det en kvarn i varenda vattendrag som kunde driva en sådan, ofta i kombination med såg, och senare hade nästan alla generator också. Nu är nästan alla borta.

Men det är otroligt vilka små vattendrag man kunde använda, dessutom flottades timmer på bäckar som man i dag inte ens skulle klara att släpa en kanadensare i.

Det byggdes också en en träränna för att flotta timmer ner till sjön Anten för vidare transport ner till Säveån eller med järnväg. Järnvägen finns fortfarande kvar och drivs som museijärnväg och kan vara värd ett besök ifall man är i de trakterna. AGJ
Det kan ju vara trevligt ifall man är intresserad av gammal vacker teknik!
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vattenhjul

Inläggav intresseradmenejnörd 23 jan 2009 18:59

Hej Kenneth E. :)

Du verkar påläst. 8)

Och jag gillar gammal vacker teknik. :D

Börjar nu ana att mina inlägg utstrålar det. :?

Det är i varje fall inte min avsikt. Det blir nog bara så. :P
intresseradmenejnörd
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 nov 2008 04:52

Re: Vattenhjul

Inläggav KennethE 23 jan 2009 19:51

Jag är sådan att när jag blir intresserad av något vill jag lära mig allt om det. :-)

Gillar du gammal estetiskt vacker teknik tycker jag att du skall söka på googles bildsökning på ordet "steampunk". :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vattenhjul

Inläggav kvarnis1 24 jan 2009 13:33

Apropå stenlager för vattenhjulaxlar. Det var vanligt att man smorde dessa med sniglar! Lite grymt kanske men effektivt!
Användarvisningsbild
kvarnis1
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 aug 2008 18:26
Ort: Vimmerby

Re: Vattenhjul

Inläggav KennethE 24 jan 2009 15:22

Sniglar vet jag många villaägare som mer än gärna skulle hitta ett användningsområde för. :-)

Sedan skulle det inte förvåna mig ifall de även använde djurfett, det användes ju ofta till vagnshjul och liknande. Själv använder jag sådant fett att steka i, det är lätt att smälta ur det ur grisspäck på låg temperatur, och de gyllenbruna resterna är med lite salt perfekt i stället för chips!

Fettet kan även tävttas genom att blanda det med hett vatten och vispa och sedan låta fettet flyta upp och stelna så att man kan lyfta upp det, upprepa önskat antal gånger beroende på hur rent man vill ha det, hållbarheten blir längre ju renare det är. Sist kör man det i grytan igen på låg värme tills allt vatten kokat bort långsamt.

Det är även ett perfekt fett till fritering eftersom det tål höga temperaturer vilket inte vegetabiliska oljor gör.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron