Turbin från Kina

Turbin från Kina

Inläggav henik 22 okt 2008 09:44

Jag har under en månads tid försökt hitta en vettigt prissatt turbin i Kina. En del språkförbistring samt ganska svårt att få ut hårda data och tydliga svar. Jag har nu två alternativ, ett som är billigt och där jag fått ganska bra svar generellt men med lite sämre verkningsgrad. Det andra alternativtet är en Kaplan (ej reglerbar) till drygt dubbla priset samt mindre tillgång till detaljinformation. Känns dock som att den dyrare är bättre, men har egentligen för lite att gå på. Har frågat båda om referenser men inte fått några.
Har någon i forumet erfarenhet av Kina-import? Läste om vindkraftsimporten och det vore intressant att få mer detaljer kring själva importen med avgifter, tull etc.
För en liten turbin på 5kW med generator och controller som ska gå att koppla till nätet är priset ca $5000 respektive $11000.
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27

Re: Turbin från Kina

Inläggav Göran 22 okt 2008 11:48

Jag ska lägga in listan över alla avgifter. Det läskigaste är att grejorna kan försvinna på vägen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Turbin från Kina

Inläggav henik 22 okt 2008 12:40

Har lärt mig att det finns olika leveransalternativ och sätt att ange pris:
FOB = Free on board, pris på produkt i ursprungslandet, beställarens ansvar börjar så fort godset hamnat på båten
CFR = Cost and Freight, ansvar som FOB men priset inkluderar frakt
CIF = Cost, Insurance and Freight, pris inkl "allt", köparen får ansvar för godset då det lämnar båten
Priserna jag fått är FOB.
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27

Re: Turbin från Kina

Inläggav Göran 22 okt 2008 15:22

FOB är det vanliga och det var det villkor jag fick.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Turbin från Kina

Inläggav henik 24 okt 2008 10:02

Jag som trodde att detta ämne skulle vara "stekhett" :-) En av leverantörerna har f ö en lite turbin som ser ut som en dränkbar pump med elkabel ut. Ska kunna ge 550W. Relativt dålig verkningsgrad men kul idé. http://www.exmork.com/submersible-turbine-generator.htm
Är det ingen mer som är intresserade av Kina-import?
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27

Re: Turbin från Kina

Inläggav Göran 24 okt 2008 11:30

Jag är botad från kinaimport och köper bara mindre grejer som går med flygfrakt. Hade jag haft en tillräckligt fet plånbok hade jag nog gjort det igen, men inte för ett enstaka exemplar av något.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Turbin från Kina

Inläggav Karro 24 okt 2008 12:46

Kanske det hade blivit billigare att hämta hem turbinen via flygfrakt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Turbin från Kina

Inläggav henik 24 okt 2008 15:55

Jag ser fram emot listan med avgifter och trassel! Vill ju gärna veta vad jag (eventeullt) ger mig in på.
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27

Re: Turbin från Kina

Inläggav Matte_J 24 okt 2008 16:34

henik skrev:Jag ser fram emot listan med avgifter och trassel! Vill ju gärna veta vad jag (eventeullt) ger mig in på.

kolla här: viewtopic.php?f=3&t=402&st=0&sk=t&sd=a&start=45#p6166
Trevlig helg!
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Turbin från Kina

Inläggav henik 25 okt 2008 11:10

Oj oj, och tack för redogörelsen. Jag kan ha fel, men det låter lite som att det är bra business att "hjälpa" småimportörer med servicen.
Jag ska försöka läsa in mig lite på vilka alternativ som finns och om man kan komma billigare undan. Momsen är väl som den är och som Göran påpekade har dollarn dragit iväg rejält.
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27

Re: Turbin från Kina

Inläggav Göran 25 okt 2008 16:54

Hjälp för små importörer är nog inte så dumt för det går att komma undan en stor del av kostnaden för den som har avtal med en speditör, eller med tullen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Turbin från Kina

Inläggav kvarnis1 26 okt 2008 16:33

Jag importerar bland annat verktyg & maskiner från Kina och har gjort det sedan 2004. Det är mycket att tänka på och många kostnader som kommer till på vägen. Man lockas ofta av ett lågt pris FOB men när man räknar på frakt till sverige, terminalavgift, speditionsarvode, lcl service charge, inrikestransport, varuhamnsavgift, tulldeklaration, betalningsförmedling, tull, moms m.m. blir totalsumman en helt annan. Priserna i Kina har för mig bara i år ökat med 30-40% samtidigt som dollarn gått upp vilket ger ett mindre fördelaktigt kostnadsläge.

Att köpa billiga turbiner kan bli dyrt i slutänden. Att man köper en billig vinkelslip för 99:- och den fungerar ett år innan man får slänga den kan man kanske acceptera. Men när man köper en vattenturbin förväntar man sig att den ska snurra i många år. Man vill ju inte köpa en ny eller renovera med några års intervall.

Jag har importerat billiga vattenturbiner under en period. Min dyrköpta erfarenhet är att man får det man betalar för. De största problemen i mitt fall gällde det elektriska, generator och dumpregulator. Men även det mekaniska hade en väldigt låg kvalitet och finish.

Mitt tips är att titta på begagnade francisturbiner eller bygga en turgoturbin om det är en liten anläggning. En kollega som renoverar vattenturbiner menar om renoveringen är välgjord och turbinen smörjs och kontrolleras regelbundet är en livslängd på 50 år ingen omöjlighet.

/Ola
Senast redigerad av kvarnis1 18 nov 2012 23:01, redigerad totalt 1 gång.
Verktyg & Maskiner till lågpris: http://shop.otdtools.se
Vattenkraftsida: http://www.svensk-vattenkraft.com
Användarvisningsbild
kvarnis1
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 aug 2008 18:26
Ort: Vimmerby

Re: Turbin från Kina

Inläggav henik 26 okt 2008 17:23

Tack, väldigt intressant! De firmor jag talar med just nu är Exmork och HS Dynamic Energy. PowerPal har jag skippat då kvaliteten känns tveksam. En del andra som verkar relevanta är antingen Pelton-inriktade eller gör stora anläggningar.
Det kan mycket väl bli så att jag köper av en svensk firma men priset är lite drygt det dubbla. HS känns väldigt duktiga och verkar ha kvalitetsgrejjer men jag har ännu inte fått tillräckligt med information. Exmork är billigare och säljer serietillverkade enheter. En tysk importör har testat deras Pelton vilket ger viss inblick i kvaliteten.
henik
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2008 16:27


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron