Litet Vattenhjul i bäck

Litet Vattenhjul i bäck

Inläggav Kusken 23 aug 2012 15:58

Hallå! Vi har nyss flyttat till ett nytt hus och precis utanför tomten finns en liten bäck, har satt igång och byggt en liten damm. Har även gjort ett väldigt primitivt och icke så välgjort vattenhjul bara för att prova. Min plan nu är att ta framgaffeln från en cykel med hjul och fungerande dynamo, tror ni denna bäcken orkar dra runt detta eller är flödet för litet?
Videor: http://www.youtube.com/watch?v=IA8HlLxf ... ature=plcp
Hur som helst så är jag helt med på att detta inte kommer ge någon som helst användbar vattenkraft, det är mest på skoj!
Kusken
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 aug 2012 13:09

Re: Litet Vattenhjul i bäck

Inläggav Ola 23 aug 2012 20:58

Nog kommer du få lite drag i den där :D
Frisk kopplat, hälften brunnet!
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 jun 2011 21:51
Ort: Örebro

Re: Litet Vattenhjul i bäck

Inläggav PowerMizer 23 aug 2012 22:03

Kusken skrev:. . . precis utanför tomten finns en liten bäck, har satt igång och byggt en liten damm.
Det låter som du är frisk! Klart man ska leka med vatten när man kan. :D
Kusken skrev:Hur som helst så är jag helt med på att detta inte kommer ge någon som helst användbar vattenkraft, det är mest på skoj!
Även om det är på skoj kan du ju springa runt med ett vattenpass och tumstock för att kolla om det enkelt går att öka fallhöjden. Det syns så dåligt, men kanske 5 cm uppströms och nån decimeter nedströms? Eftersom du ändå har vattnet rinnande kanske det med tiden kan driva lite LED-lampor i gamer-hörnan (imponatorvärde på nördar) eller i trädgården (imponatorvärde på honkönade)?!
5 W kontinuerligt gör ju 120 Wh/dygn (eller 43,8 kWh per år). Det skulle ju räcka till 15 W belysning under 8 timmar/dygn om du sparar energin i ett batteri.

Löjligt lite, men löjligt kul! :mrgreen:

BTW: En cykeldynamo går tungt.... :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron