Darrieus

Darrieus

Inläggav jonasforssell 24 nov 2007 21:42

Hej Göran,

Tack för en fantastiskt fin sida.
Jag skall precis investera i en liten vindsnurra på 24 Volt och det kommer att komma lite frågor framöver.

Dock ser jag att du skriver någonstans att ett vattenflöde inte kan utvinnas energi ur utan man behöver lite fallhöjd.
Håller i princip med dig om detta, men när jag höll på ock konstruerade mitt vindkraftverk (Darrieus), så läste jag att det gamla Darrieuspatentet även gällde vattenverk.

Någon hade gjort ett sådant och det fungerade tydligen bara man hade vattenflöde.
Med andra ord, en vertikal visp med vingprofil i ändarna som får jobba i ett vattenflöde. Borde nog fungera när man tänker på det.
Något att prova?.....

mvh Jonas
jonasforssell
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 nov 2007 20:33

Inläggav Göran 24 nov 2007 22:55

Hej, Jonas och tack för de orden. :P

Visst finns det krafter i strömmande vatten och jag menade bara att ur långsamt rinnande vatten (mindre än 1 m/s) finns inte mycket att hämta, speciellt inte med den storlek vattenturbiner normalt brukar ha.

Alla typer av vindturbiner fungerar i vatten också och där blir de mer än 800 gånger så effektiva. Problemet är väl att vattnet många gånger inte har någon högre hastighet och att turbinens svepyta måste krympas och bli ganska liten.

En darrieusturbin i vattnet är nog inte så tokigt och fungera kommer det att göra, så det är bara att börja bygga, men först bör du kolla hastigheten på vattnet och hur djup och bred turbinen får vara. Har du några siffror på det så kan vi räkna lite. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron