Skippa bensin, kör på vatten.

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav Göran 21 dec 2008 19:46

Det var hårda ord. Det låter som om huliganismen börjat sprida sig bland anhängare av alternativ energi, framförallt bland de holländska fansen. Jag hoppas att de svenskar, norrmän, finnar, danskar, tyskar, britter, fransmän, spanjorer, italienare, m.fl. samt ålänningar som besöker forumet besinnar sig så vi slipper kravaller.

Det sitter för övrigt människor från 53 nationer på läktaren och med tanke på hur få holländarna är var det inte så klokt att kasta första stenen. Jag hoppas verkligen inte att den träffar en kines i huvudet, för då lär de snart vara fler än 4 stycken, kanske så många att mitt google-konto inte räcker till för alla klick-pengar som ramlar in. Det kanske skulle generera sådana inkomster att jag rent av kan ta en snaps på julaftonen och ändå ha några cent kvar och sådant leverne vore ju att ge vika för kapitalismen. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav KennethE 21 dec 2008 20:25

Visst går det att köra på vatten, ifall det är tillräckligt varmt, det gjorde man ju förr med tåg och båtar. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav deepforest 21 dec 2008 23:39

KennethE skrev:Visst går det att köra på vatten, ifall det är tillräckligt varmt, det gjorde man ju förr med tåg och båtar. :-)


Men då är det inte vatten längre :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav KennethE 21 dec 2008 23:58

Det beror på under vilket tryck. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav TonyMontano 09 jan 2009 22:23

Vad säger ni om den här gräsklipparen http://www.youtube.com/watch?v=smQEBW9UFNI&feature=related?

Hade de inte kunna gå att bygga om ett elverk som går på bensin till vatten?

bara en tanke men hade varit roligt å ha en sån i stugan då man har lite vatten att jobba med^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav JasonCW 10 jan 2009 02:06

Lite tankelek i relation till filmen här ovan...
Är hemligheten någon sorts katalysator eller är allt bara lurendrejeri?

Frågan är hur man med hjälp av den värme som finns i avgaserna från en gräsklippare skulle lyckas spjälka vatten till vätgas och syrgas.
Helt klar är i vart fall att värmeenergin enskild inte räcker, för isåfall hade vatten inte bildats vid förbränning av kolvätebaserade bränslen från första början och vattnet som kommer ut med avgaserna hade spontant spjälkats till vätgas och syrgas utan behov av att tillsätta vatten. Man skulle alltså kunna sätta eld på avgaserna, men det kan man ju inte.

För att spjälka vatten till syre och väte med hjälp av värme krävs tillförsel av lika mycket energi som fås vid förbränning av dessa gaser varigenom vatten bildas. Det krävs mycket höga temperaturer för att detta skall lyckas, bland annat brinner magnesium och termit så varmt att vatten spjälkas och ger en gasexplosion.

Om man då tänker sig att man med hjälp av någon katalysator får spjälkningen av vattnet att ske vid betydligt lägre temperatur. Då måste likväl hela den nödvändiga energimängden komma någonstans ifrån, värmen från avgaserna räcker inte hela vägen och därmed måste resterande energi plockas från omgivningen som då blir kallare. Vattnet i behållaren kommer med andra ord snart frysa till is eftersom man plockar ut mer energi från behållaren än man tillför.
Katalysatorer underlättar reaktioner men de kan inte omkullkasta termodynamikens lagar.

Personligen tror jag inte på några av dessa uppfinningar. Jag får helt enkelt inte ihop det energibalansmässigt och ingen film på YouTube kommer övertyga mig så länge min hjärna fungerar korrekt.
Vem kan sedan utifrån en film avgöra om det är vatten som hälls ned i behållaren eller om det är etanol som är precis lika genomskinligt och fullt drickbart. Vad stod det på den andra flaskan i filmen?

:lol:
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav KennethE 10 jan 2009 11:37

Det var ju också rätt dålig kvalitet på videon så det är svårt att utläsa något användbart av den. Jag såg att det fanns ett antal varianter där med vatten och bensin eller etanol.

Blandar man lika delar vatten och etanol borde det fortfarande gå utmärkt att köra ifall man hjälper till med lite rent bränsle när man startar och varmkör lite grand, men vattnet bidrar fortfarande inte med någon energi.

Bensin och vatten blandas inte bra, tar man ut bränslet från tanken en bit upp bör man få mest bensin in i motorn, lite vatten i bensinen orsakar då inga stora problem men även här bidrar vattnet inte med någon energi. Möjligen kan det kyla lite så att man får in något mer bränsle och luft i cylindern enligt samma princip som en intercooler.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav toca 18 jan 2009 21:51

Jag såg ett reportage om en amerikan som byggt om en bensinmotor för att köra på delvis vatten.
Kommer tyvärr inte ihåg länken, och det var ett tag sen så jag reserverar mig om att minns fel.
Men principen var att låta var tredje cykel i en fyrtaktmotor (var 12:e takt) köra en cykel med vatten.
Han monterade egna ventiler för vattnet till cylindern och under denna cykel var bränsleventilerna in/ut stängda helt.
När det finfördelade vattnet sprutades in genom en spridare liknande den på en dieselmotor expanderade vattnet av värmen som skapats av den vanliga förbränningen och drev på så vis denna cykel runt.
Vattencykeln hjälpte även till att kyla motorn innifrån.

Har någon hört/sett detta?
Det var även en video på sidan...
Vore kul att hitta den igen!
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Skippa bensin, kör på vatten.

Inläggav M8e 18 jan 2009 22:59

jo det finns flera stycke som har gjort/försökt göra en 6taktsmotor i olika former.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster