Hur börjar man?

Hur börjar man?

Inläggav mistlur 20 sep 2007 19:11

Hej!

Hittade precis den här sidan, förstår inte hur jag kunnat missa den tidigare!
Jag är, precis som er andra förmodar jag, intresserad av alternativ energi och gärna på småskalig nivå.
Jag hoppas att jag kan få svar på mina frågor så att jag kan börja planera inför framtiden och fortsätta drömma om det egna vattenkraftverket.
Så, det jag är mest förvirrad över är hur man vanligast tar tillvara på producerad el från t.ex. ett litet vattenkraftverk. Är det batterier som gäller och isafall vilken typ. Är det lätt att använda batterier för att driva t.ex. belysning och elektronik om fastigheten redan är anslutet till elnätet? Eller finns det möjlighet att ansluta ett elproducerande verk till ett redan befintligt fastighetsnät, som i sin tur är anslutet till högspänningsnätet? Antar att det går om man använder asynkrongenerator, men är inte det ruskigt dyrt och byråkratiskt krångligt?

En annan fråga, hur går man tillväga om man letar efter fastigheter där det finns möjlighet att bygga vattenkraftverk? Har spenderat många timmar att leta efter annonser, men aldrig hittat något intressant. Finns det någon som har något tips?

En sista fråga :oops:
Vad finns det för lagar som man ska ha kolla på om man vill bygga en liten fördämmning? Är det storleken som avgör om man kan få tillstånd eller är det påverkan på vattenflödet?

Hoppas att det inte blev för många frågor på en gång nu och att jag postat i rätt avdelning, men det är svårt att hålla igen när ämnet är så intressant!

mvh

mistluren
mistlur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2007 18:49
Ort: Jönköping

Inläggav Göran 20 sep 2007 22:18

Jag tycker att bestämmelserna är väldigt luddiga och läser man miljöbalken kap. 11 står det så här.

"Huvudregeln i 11 kap 2 § MB anger att all vattenverksamhet kräver tillstånd. I 11 kap 12 § MB framgår det dock att tillstånd inte behövs om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas genom vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena.
Det är verksamhetsutövaren som själv gör en bedömning om tillstånd skall sökas hos miljödomstolen för vattenverksamhet eller inte. Verksamhetsutövaren bedömning skall grundas på verksamhetens omfattning, utformning, förutsedd miljöpåverkan. Verksamheter som inte skadar omgivningen kräver alltså inget tillstånd, men samråd skall ändå genomföras."

När det gäller det tekniska är det ju enklare att få en stabil spänning om man använder batterier, men det är inget måste. Sedan beror det ju på storleken på det hela också. Jag får en känsla av att du är ute efter lite högre effekt än bara några hundra watt, eller?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Göran 20 sep 2007 22:22

Glömde säga välkommen hit, mistluren! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav mistlur 24 sep 2007 19:59

Tack för svar och välkomnande!

Jo, om jag nu har sådan tur att jag får tag i en fastighet med lite större möjligheter, typ en gammal kvarn eller ett gammalt sågverk så skulle jag väldigt gärna pyssla med ett verk med ~10-20kW effekt och vara helt självförsörjande på el. Det är drömmen det :lol:

/mistluren
mistlur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 sep 2007 18:49
Ort: Jönköping

Inläggav Göran 24 sep 2007 20:31

Aha! Då blir det lite mer avancerade grejer och så tunga projekt har jag aldrig tittat på.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron