Ja men nu jävlar!
Bytte arbete för ett tag sedan och har upptäckt att vi har en fin mekanisk verkstad där vi kan husera själva med mindre hemjobb.
Rondeller, svetsar, plåtbock och -klipp m.m Samt lite material! Och så har jag kommit över en omformare 12-230V på 2200W.
Faan! Alla bilder på min lekplats är för stora!? Ja men ca.4-5 m i fallhöjd då. Och en 100 mm tub. Vad kan man göra med det?
Så då saknas en generator men mest en turbin.....
På jobbet kanske jag kan svänga ihop ett tryckskåp, men sen då? Har kontakter som fixar båtpropellrar, andra som svarvar och fräser.
Viktigast är ändå att projektet blir billigt, ger jag faan i att fråga får jag ju inget nej men jag får nog inte bygga det här permanent.
Dock är det tänkt som ett tidsfördriv istället för TV-soffan, funkar det bra så får jag väl ta bort grejerna och försöka få tillstånd.
Vad ska jag använda som `propeller`? Ska jag sen bara köra med en fet bilgenerator? Kabel är nog mindre problem, ska man då sätta regulatorn vid huset så regulatorn kompenserar för spänningsfallet i kablarna mellan generator och förbrukare? Eller är det enkelt att modifiera omformaren så den funkar till 24V istället? Många frågor, blir glad för ett endaste svar.