Har varit borta från tittskåpet en stund och eldat, burit in några korgar ved, druckit thé och......... letat fram några kilremskivor.
OBS!
En kilremskivas diameter mäts alltid en bit in i spåret. Det kallas
delningsdiametern och är remskivans
effektiva diameter. Inåt och utåt från den diametern uppstår en viss "slirning".
När ett utväxlingsförhållande beräknas måste det alltid göras från remskivornas delningsdiameter annars är det stor risk att beräkningen blir felaktig om den istället skulle utgå från remskivornas ytterdiameter (yd).
Förklaringen är att en lika stor ändring på en liten diameter förändrar utväxlingsförhållandet mer än samma ändring på en stor diameter.
- PC100004.JPG (34.22 KB) Visad 16418 gånger
1:a från vänster:
1A gjutjärn, diam. 1 3/4", hål 5/8", navlängd 31mm, stoppskruv, (demonterad från 2 hp Briggs&Stratton motor)
2:a från vänster
1Z aluminium, diam. 3½", hål 5/8" (funkar även 16 mm), speciell låsning, navlängd 37 mm
3:e från vänster
2SPZ gjutjärn, diam 71 mm, "taper lock" bussning, hål 16 mm med kilspår, (tre likadana finns)
4:e från vänster
2Z gjutjärn, diam 140 mm, hål 16 mm med kilspår, navlängd 26 mm och förskjutet från centrum, (tror det är en remskiva för hydraulpumpen på BM 230 Victor)
Nu får det nog bli ZZZZZZZZZZZZZZZZZZ tills i morgon. Har slutat snusa igen... Fem dagar utan just nu. I dag har det varit extra jobbigt vet ej riktigt varför... Vitlök funkar också bra som ersättning. Fick tyvärr tag i en extra stark jäkel senast...