Sökes: kilremsskiva

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 09 dec 2010 15:52

Dagens stoppbock och otur: En kilremsskiva gick i småbitar när jag skulle dra av den. (suck) :(
Så jag söker en 70mm kilremskiva med 16mm hål. Var ffår man tag på sådant utan att betala alltför orimliga summor?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 10 dec 2010 05:20

Karro skrev:Dagens stoppbock och otur: En kilremsskiva gick i småbitar när jag skulle dra av den. (suck) :(
Så jag söker en 70mm kilremskiva med 16mm hål. Var ffår man tag på sådant utan att betala alltför orimliga summor?

Hos Röd@nörd :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 10 dec 2010 22:26

Karro skrev:....kilremskiva med 16mm hål....

När du säger 16 mm kommer jag osökt att tänka på 5/8-dels tum vilket är ett ganska vanligt mått. Dessa två mått är mycket lika men stämmer inte alls vid skjutpassning. Ofta kan man bestämma måttet genom att konstatera om det handlar om engelskt/amerikanskt eller ej.

5/8" är cirka 15,9 mm. 16 mm är 16 mm med viss tolerans vid passning.



Karro skrev:....söker......kilremskiva.....

När man pratar kilremsskivor måste det också framgå hur många spår och hur breda dessa är. Exempelvis kan man säga "1Z" och då menas 1 spår c:a 9,5 mm brett. Kan också t.ex. vara "2A" och då menas 2 spår c:a 12,7 mm breda.

En annan viktig detalj är om det ska vara kilspår och måttet på det.



Karro skrev:Dagens stoppbock och otur: En kilremsskiva gick i småbitar när jag skulle dra av den. (suck) :(

PC100009.JPG
PC100009.JPG (45.3 KB) Visad 16424 gånger

Puckat.... :(


PC100002.JPG
PC100002.JPG (47.87 KB) Visad 16406 gånger

Inte puckat.... 8)

Större avdragare och bredare mellanlägg är bättre. Bra också värma före med gassvets, gasolbrännare eller blåslampa om det sitter hårt fast.

Avdragare med förskjutbara armar har små skruvar vid armarnas infästning. Dra fast dom vid användning annars risk för puckat igen....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 11 dec 2010 03:06

Har varit borta från tittskåpet en stund och eldat, burit in några korgar ved, druckit thé och......... letat fram några kilremskivor.

OBS!
En kilremskivas diameter mäts alltid en bit in i spåret. Det kallas delningsdiametern och är remskivans effektiva diameter. Inåt och utåt från den diametern uppstår en viss "slirning".

När ett utväxlingsförhållande beräknas måste det alltid göras från remskivornas delningsdiameter annars är det stor risk att beräkningen blir felaktig om den istället skulle utgå från remskivornas ytterdiameter (yd).

Förklaringen är att en lika stor ändring på en liten diameter förändrar utväxlingsförhållandet mer än samma ändring på en stor diameter.


PC100004.JPG
PC100004.JPG (34.22 KB) Visad 16389 gånger

1:a från vänster:
1A gjutjärn, diam. 1 3/4", hål 5/8", navlängd 31mm, stoppskruv, (demonterad från 2 hp Briggs&Stratton motor)

2:a från vänster
1Z aluminium, diam. 3½", hål 5/8" (funkar även 16 mm), speciell låsning, navlängd 37 mm

3:e från vänster
2SPZ gjutjärn, diam 71 mm, "taper lock" bussning, hål 16 mm med kilspår, (tre likadana finns)

4:e från vänster
2Z gjutjärn, diam 140 mm, hål 16 mm med kilspår, navlängd 26 mm och förskjutet från centrum, (tror det är en remskiva för hydraulpumpen på BM 230 Victor)


Nu får det nog bli ZZZZZZZZZZZZZZZZZZ tills i morgon. Har slutat snusa igen... Fem dagar utan just nu. I dag har det varit extra jobbigt vet ej riktigt varför... Vitlök funkar också bra som ersättning. Fick tyvärr tag i en extra stark jäkel senast...Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 11 dec 2010 10:06

delningsdiametern...... Att allt ska vara så krångligt.
Mätte med mikrometer, och fick motoraxeln till 16,34mm.
Remskivan som sitter påp spindelaxeln, som är 15,99mm passar fint, vilket innebär - jag vet inte..... Inte presspassning i alla fall.
Har spenderat morgonen hittills med det här, och googlat på sågblad, skärhastigheter, varvtal etc.
Lite högre varvtal på spindeln skulle vara bra för trä, med nuvarande remskivor är det 35 m/s, det ska grna vara det dubbla, vilket innebär lite större remskiva. Men det ska få plats också, så vet jag inte vilket varvtal spindeln klarar. Hur mycket klarar egentligen ett par SKF kullager "made in Sweden"?
Tänker spendera dagen med att tillverka ett motorfäste, så kan jag sedan mäta hur mycket remskiva som får plats....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 11 dec 2010 10:31

Jag hittade lagren på SKF. 10000rpm ska de klara, men det finns andra typer av lager med samma dimension som klarar mycket mer, så spindelhastigheten verkar inte vara något problem.

Förrresten - kilremsprofil? Jag har ingen aning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Gunnar lindgren 11 dec 2010 10:45

Karro skrev:Jag hittade lagren på SKF. 10000rpm ska de klara, men det finns andra typer av lager med samma dimension som klarar mycket mer, så spindelhastigheten verkar inte vara något problem.

Förrresten - kilremsprofil? Jag har ingen aning.

Kan det här vara en början http://www.ageraab.se/uploads/products156.pdf
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 11 dec 2010 10:52

Kilremsproil: Z/SPZ.
Den andra från vänster verkar bra, men, fastsättningen. Vad innebär fastsättning special?
Min motoraxel har en fjädrande pinne. Nog kanske inte optimalt, fast det går nog att borra ett passande hål i remskivan.

2:a från vänster skulle ge spindelhastiighet 6480 rpm, vilket skulle ge skärhastighet 54 m/s. Det låter ffint.
Senast redigerad av Karro 11 dec 2010 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 11 dec 2010 10:55

Är SPZ och Z samma sak?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 11 dec 2010 15:12

Väntade mig den frågan. Betraktar jag en Z och en SPZ remskiva ser jag ingen skillnad på remspåren men jag vet att SPZ kilremmen har en högre profil.

SPZ tror jag är en utveckling av Z för att få bättre prestanda. Kilremmar i bilar är som regel alltid SPZ medans kilremmen i en gammal tvättmaskin kan vara en Z-profil.

Läste i en gammal broschyr om "kilremmars dimensionering" att kilremmen har sitt ursprung från Amerika och att den först började användas på bilar eller "automobil" som det hette då.

Broschyren är gammal, från början av 50-talet tror jag, men mycket användbar när man vill göra en kilremsutväxling. Funderar på att ladda upp den till faktabanken. Kan det vara nå't?

Det är mildväder just nu och tänker gå ut en stund. Återkommer med mer i kväll....

Karro,
2:a skivan från vänster tror jag är ett bra val. Den är av aluminium och väger väldigt lite = lägsta frakten.
Minsta "gröna påsen" för 30 spänn... 8)

Mer om "specialinfästningen" på den i kväll....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 14 dec 2010 02:22

PC130011.JPG
PC130011.JPG (60.2 KB) Visad 16299 gånger

"Fastsättning special" ser ut som på bilden. En veckad fjäderplåt som håller remskivan på plats.

PC130016.JPG
PC130016.JPG (37.21 KB) Visad 16255 gånger

Jag rekommenderar att du oljar/stryker lite fett i hålet innan du knackar remskivan på plats.

PC130018.JPG
PC130018.JPG (38.24 KB) Visad 16268 gånger

Vill fjäderbussningen glida längs axeln kan du spärra den med någonting, t.ex. en lämplig tång, se bilder. Om möjligt vänd remskivan som bilden visar så minskar risken att den spricker vid pådrivningen.

Snurra också på den emellanåt när du knackar fast den så du ser den hela tiden hamnar rakt.

Kan inte tänka mig du behöver ytterligare låsning.

Har inget minne av vad remskivan kommer ifrån men den ser "amerikansk" ut. Låsningen ser ut som en typisk amerikansk innovation, något snillrikt, enkelt och prisbilligt i pressad plåt och som kan monteras utan mänsklig hand. Är därför tämligen säker på att remskivan är för 5/8" (15.9 mm) axel.

Ta det lugnt och försiktigt så känner du nog om den går att driva på motoraxeln eller inte.

Ja, nu fattas bara ett litet meddelande om du vill ha den eller ej. Vill du ha den så kommer ett PM till dig.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Karro 14 dec 2010 06:00

Jag vill ha den.
Sågbyggandet har vilat ett par dagar pga. köld, men det är nästa sak så ort värmen är avklarad.
(Datorn ger nya roligheter - ibland dubbla ff och ibland inga. :( )
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav Göran.W 18 dec 2010 03:53

Passar nr 4 på 2 hp Briggs&Stratton så är jag sugen på den.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 05:16

Göran.W skrev:Passar nr 4 på 2 hp Briggs&Stratton så är jag sugen på den.

Ska kolla det i morgon lördag. Är för trött nu....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Sökes: kilremsskiva

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2010 06:03

Nu har jag varit i källaren och kollat om remskivan passar. Skulle ändå dit ner för att stänga dragluckan, strypa spjället och slå ifrån cirkulationspumpen.

Remskivan går lätt att skjuta på axeln och det glappar något. Axeln 5/8" och hålet i remskivan 16 mm troligtvis....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron