Sida 2 av 2

Re: Vedpanna, actank/ar, laddomat, exp kärl (slutet stort)

InläggPostat: 01 apr 2010 21:04
av HJFF1969
deepforest skrev:Jag skulle aldrig lita på en övertrycksventil, dessutom blir det oftast en strypning i denna.
Jag vill inte att grejorna/huset flyger i luften bara för att en ventil kärvat.
Dessutom tror jag inte det är tillåtet med slutet system när man har vedpanna.



Jo självklart är det godkänt, risker finns ju med öppna kärl också.
Enligt Baxi så måste kylslingan/varmvattenslingan kopplas för nödkylning om en öppen anläggning med högre höjd än 5m eller om man har ett slutet kärl, i annat fall kan den användas för varmvattenproducering.
En modern vedpanna dör ju i stort sett fullständigt när fläkten stannar , maxtemptermostat finns som standard.

I mitt fall kommer kärlet aldrig att kunna placeras tillräckligt högt i verkstan då husets andra våning ligger högre och att placera ett öppet kärl 50m bort är nog större risk än ett slutet kärl.
Men hade naturligtvis valt ett öppet om det funkat :cry:

Re: Vedpanna, actank/ar, laddomat, exp kärl (slutet stort)

InläggPostat: 02 apr 2010 01:48
av RÖD@nörd
Jag var igång och skulle montera en sådan här anläggning i mitt hus för något femtontal år sedan. Köpte alla grejer men så blev det inget mer tyvärr.

Min tanke var att bibehålla ett öppet system tillsammans med säkerhetsventiler i källaren. Just därför att man aldrig kan vara riktigt säker på att systemet verkligen förblir öppet under alla omständigheter. Ett gammalt järnrör kan täppas av rost. Särskilt om det skarvats med annan metall ex. mässing eller rostfritt. Likaså finns frysrisken.

Planerade inte bara för en säkerhetsventil utan istället två parallella. Precis som på gamla ångpannor förr i världen där dubbel säkerhet gällde. Fungerade inte den ena så fanns en andra i reserv.

Jag vill känna trygghet.

Re: Vedpanna, actank/ar, laddomat, exp kärl (slutet stort)

InläggPostat: 02 apr 2010 03:59
av Karro
Man får kanske kasta ett öga på vattenståndsmätaren. Går den upp över det röda är det fara på färde, och det är nog bäst man slutar elda.