Såg på
hitta.se kartan vart du bor. I närheten av Vaplanforsen och Vaplans Mek. Verkstad. De tillverkar och reparerar vattenturbiner. Det är visst en ganska stor verkstad har jag fått för mig, tror de utför reparationer på de större vattenkraftverken också.
Har skruvat en del med Albinmotorer tidigare eftersom jag bor vid en kuststad och var motorintresserad i mycket unga år. Kommer ihåg att de hade en mycket mjuk och behaglig gång. Ofta leddes kylvattnet ut genom avgasröret och då försvann avgasljudet nästan helt.
Det såldes många "Grästorp" motorer hit och som jag sysslade mycket med för alla "gubbarna" som hade båtarna kunde inte själva meka med motorerna. Det var en mycket pålitlig motor som dessutom också var bensinsnål. Tyvärr medgav inte "snarkförgasaren" i mässing så stora möjligheter att variera varvtalet med samtidigt rätt bränsle/luft blandning men jag bytte ibland ut den mot en "Tillotson" membranförgasare och då gick det att köra sakta en längre tid utan att tändstiftet sotade igen. De äldre motorerna hade endast en träkula på svänghjulet att rycka till i vid start men den ersattes med en lättmetallskiva som man kunde linda en startlina om på de senare motorerna. Tyvärr har jag ingen sådan motor kvar men en motor finns faktiskt kvar i min källare från den tiden och det är en vattenkyld AW-motor om det säger dig någonting. Kan nämna att de motorerna tillverkades i Bergkvara inte så många mil från där jag bor. AW är initialerna på han som gjorde dem för han hette A Wallentin. Min motor är en vattenkyld tvåhästars tvåtaktare men inbyggt backslag. Den minsta motorn med inbyggt backslag som gjordes då tror jag. De gjorde luftkylda motorer också och de satt ofta i "skyttekajakerna".