Vridtransformator

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Re: Vridtransformator

Inläggav Karro 17 okt 2009 08:57

RÖD@nörd skrev:Inte bara kraftig, tycker den är stilren åxå. Som gjord för ett viktorianskt hem sprudlande av puritanism. Kolla om du ser vad den ska ha för frekvens. Kan vara 60 hz om den är från USA men något i mitt bakhuvud säger att det var 50 hz där för länge sedan.

Jag kollade nätet, men exakt den modellen jag har fann jag inte. Däremot finns det datablad på en lite senare modell, eller kanske bara större, som ser likadan ut och där står 50-500Hz.
Vem som nu vill köra 500Hz, det vet jag inte. Finns det någonstans?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vridtransformator

Inläggav KennethE 17 okt 2009 13:04

Den mycket estetiska designen kan man ju ta till sig utan att därmed ta till sig de sämsta sidorna av den epoken.

Det är väldigt nyttigt att utveckla båda hjärnhalvorna genom att kombinera teknologi med vacker design.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vridtransformator

Inläggav Karro 17 okt 2009 15:15

KennethE skrev:Den mycket estetiska designen kan man ju ta till sig utan att därmed ta till sig de sämsta sidorna av den epoken.

Som till exempel?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vridtransformator

Inläggav Jernet 17 okt 2009 15:56

Tyvärr har min far sålt den till skrot för många år sedan. :? Sorry!
Jernet
 

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 17:15

Karro skrev:Jag kollade nätet, men exakt den modellen jag har fann jag inte. Däremot finns det datablad på en lite senare modell, eller kanske bara större, som ser likadan ut och där står 50-500Hz.
Vem som nu vill köra 500Hz, det vet jag inte. Finns det någonstans?


Frekvensen är av största betydelse i en induktiv växelströmskrets. Därför reagerade jag när den inte fanns med i de data du angav. Större frekvens ger ökad induktion m.a.o. större "kraftöverföring". Jämför datorernas tidigare ständigt ökande "klockfrekvens" för högre prestanda. I dag har man visst nått en gräns där det inte går att komma längre eftersom värmeutvecklingen blir för hög.

Att en vridtransformator skulle ha en spännvidd på 50-500 hz är obekant för mig. I så fall måste de övriga faktorerna som t.ex. spänning och ström också variera annars får jag inte ekvationen att gå ihop.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav carl.c 17 okt 2009 17:28

processorns klockfrekvens har inget som helst med vilket hz växelström har att göra, Transformatorn klarar av att transformera växelström med en hz mellan 50-500.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 17:39

Karro skrev:
KennethE skrev:Den mycket estetiska designen kan man ju ta till sig utan att därmed ta till sig de sämsta sidorna av den epoken.

Som till exempel?


Boktips:
Kung Leopolds Vålnad
Om girighet, terror och hjältemod i det koloniala Afrika
av Adam Hochschild

Har inte läst den själv men är sugen. Kostar bara 38 spänn. Bra sysselsättning nu i höstrusket.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav toca 17 okt 2009 20:08

Vi tar resten när han hört av sig. Bättre du talar med honom själv då om nu transformatorn passar dig. Jag bara förmedlar kontakten å dig.


Ok, jag väntar med spänning.
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 21:54

toca skrev:
Vi tar resten när han hört av sig. Bättre du talar med honom själv då om nu transformatorn passar dig. Jag bara förmedlar kontakten å dig.


Ok, jag väntar med spänning.


24volt? :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 22:09

Karro!

Tycker att platsbenämningarna i norra Sverige kan vara en smula vilseledande. När jag via http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=v%e4sternorrland skulle lokalisera Västernorrland så visades en markering på kartan strax norr om Sundsvall. Sundsvall ligger ju på den östra sidan av Norrland som gränsar till Bottniska viken och Finland. Tycker det är märkligt. Kan du förklara?

Själv bor jag i östra delen av Småland. Inte f-n kallas det "Västersmåland" här.

Västerbotten, Norrbotten och Österbotten har jag numera förstått, det har med viken att göra, men det här begriper jag inte.

Lite off topic kanske, men hittade inget lämpligare sätt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav toca 18 okt 2009 01:21

RÖD@nörd skrev:
toca skrev:
Vi tar resten när han hört av sig. Bättre du talar med honom själv då om nu transformatorn passar dig. Jag bara förmedlar kontakten å dig.


Ok, jag väntar med spänning.


24volt? :mrgreen:


Nej, 0-230...
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2009 20:05

Han ringde nu och talade om att han inte ville sälja vridtranformatorn. Inte heller ville han låna ut den heller eftersom han då inte visste i vilket skick den skulle komma tillbaka påstod han. Som jag sa, en egendomlig typ men samtidigt väldigt snäll. :) Spar på allt, kan vara bra att ha. :roll:

Inte säkert den passat dig heller för det lät så när han berättade om den. Vägde 6-8 kilo och den saknade typskylt enligt honom.

Bara te å skita i.

Kan bara erbjuda min egen, men har samtidigt sett många till salu på Blocket tidigare så det borde gå att skaffa fram en ganska lätt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav Karro 19 okt 2009 20:40

Östernorrland ligger i Finland. Det här är vad wikipedia har att säga:
Västernorrlands län myntades senare i kontrast till Österbottens län (framför allt de södra delarna), som utgjorde "Östernorrland". Österbottens län delades i två delar 1642.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst