Vridtransformator

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Vridtransformator

Inläggav toca 15 okt 2009 10:43

Nätansluten vridtransformator 0-230 volt.
Allt av intresse.
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 15 okt 2009 21:28

Röd@nörd kan åtminstone erbjuda en vridtransformator. En till ska finnas, hittar den inte just nu men har inte sökt på alla ställen än. Vet med bestämdhet att den är något mindre än den här.

Fr.o.m. idag och en vecka framåt är det REA. :P Så passa på tillfället!

Välkommen att skicka PM om intresse finnes.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav toca 15 okt 2009 22:52

Det var en riktig bjässe :)
Lite för lite effekt för mig dock.
Behöver en i 2000 VA-klassen.

Som denna typ. Tyvärr lite för dyr...
http://www.blocket.se/stockholm/Vridtransformator_23912393.htm?ca=18&w=3&last=1
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 16 okt 2009 00:50

toca skrev:Det var en riktig bjässe :)
Lite för lite effekt för mig dock.
Behöver en i 2000 VA-klassen.


Du borde ha skrivit det i annonsen i stället för "allt av intresse" för då hade jag sluppit besväret. :?

Bjässe och bjässe.... Bilder kan förvilla en del. Den väger cirka 6 kilo.

Nåja, jag har en kompis som jag tror har en sådan du söker. Kanske kan den vara ändå något större. Ska jag fråga honom?

Det kan vara lite speciellt med honom och alla hans saker ibland men om jag kan säga att du är intresserad av småskalig vattenkraft så tror jag det underlättar.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav toca 16 okt 2009 08:21

Du borde ha skrivit det i annonsen i stället för "allt av intresse" för då hade jag sluppit besväret.


Ok, förlåt då :(

Du får gärna fråga din kompis om han har något, tänkte säga att allt är av intresse men jag skippar det :wink:
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav Jernet 16 okt 2009 08:44

Jag ska kolla om min far har sin vridis kvar sedan biograftiden, har dock ingen spec på den men den ser snarlik ut den du länkade till.
Jernet
 

Re: Vridtransformator

Inläggav Karro 16 okt 2009 18:36

RÖD@nörd skrev:Bjässe och bjässe.... Bilder kan förvilla en del. Den väger cirka 6 kilo.

Mig hjälper det iallafall, då min är omärkt, men är 12kg. 2kVA, då antar jag, om 6kg är 1000VA. Jag har alltid undrat vad den har för data.
Fast jag använder den när jag behöver reglera upp utspänningen från mitt Kinaelverk, som inte riktigt orkar upp till 230V. Så jag kan skiljas från den endast om jag hittar ett bättre elverk. Annars har jag ingen nytta av 220V-prylar.
pict2480small.jpg
pict2480small.jpg (51.41 KB) Visad 12405 gånger
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 16 okt 2009 22:38

toca skrev:Du får gärna fråga din kompis om han har något, tänkte säga att allt är av intresse men jag skippar det :wink:


Har frågat nu. Han skulle kolla effekten på den. Besked kommer inom ett par dagar. Den killen bor i Kalmar så det är nära för dig i så fall.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 16 okt 2009 22:49

Karro!

Konstigt att du säger den är omärkt. Någonstans borde det sitta en dataskylt. Jag kunde inte se någon på min heller först men när jag lossat bottenplatten så satt den där undertill.

Snygg design på skyddsplåten runt om tycker jag.

Kanske inte alltid bättre förr men ofta vackrare.
Senast redigerad av RÖD@nörd 17 okt 2009 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav toca 16 okt 2009 23:54

RÖD@nörd skrev:Toca!

Konstigt att du säger den är omärkt.

Det var Karro som hade den omärkta...


Aha, i Kalmar säger du, det vore ju alldeles fantastiskt.
Då kunde man ju till och med få till ett lån/hyra om han inte vill skiljas ifrån den!

Var i Kalmar, centralt?
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Vridtransformator

Inläggav KennethE 16 okt 2009 23:58

Det var bättre förr, ju förr dess bättre!

Några som tagit fasta på det är de som sysslar med hembyggen i steampunktradition. :-)

När man väl fått sitt vattenkraftverk, sin solfångare eller sitt vindkraftverk att fungera perfekt borde väl nästa steg bli att optimera designen också, och då gärna inspirerat från den Viktorianska erans Engelska vackra design av dåtidens högteknologi! :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 01:43

toca skrev:Det var Karro som hade den omärkta...
Aha, i Kalmar säger du, det vore ju alldeles fantastiskt.
Då kunde man ju till och med få till ett lån/hyra om han inte vill skiljas ifrån den!
Var i Kalmar, centralt?


Oj, det blev visst fel men jag har ändrat det nu. Har varit inomhus nu i över en veckas tid nu för jag är "förkyld". Ont i huvudet har jag också så uppmärksamheten är väl inte riktigt på topp just nu. 24volt har varit ett sällskap för mig.

Vi tar resten när han hört av sig. Bättre du talar med honom själv då om nu transformatorn passar dig. Jag bara förmedlar kontakten å dig.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 02:36

KennethE skrev:Det var bättre förr, ju förr dess bättre!

Några som tagit fasta på det är de som sysslar med hembyggen i steampunktradition. :-)

När man väl fått sitt vattenkraftverk, sin solfångare eller sitt vindkraftverk att fungera perfekt borde väl nästa steg bli att optimera designen också, och då gärna inspirerat från den Viktorianska erans Engelska vackra design av dåtidens högteknologi! :-)


Menar du att den den tidens vackra design har sitt ursprung i kolonialismen?????

Har i så fall aldrig tidigare tänkt på det. Nä, nu...... men förresten, kan möjligen bondesamhällets övergång till industrisamhälle också ha viss betydelse?

Jag tänker på "snickarglädje" och dylikt. Det verkar som det fanns mer tid då. Inte så jäktigt som idag.

Läste om drottning Victoria under tiden på KomVux. Tyvärr lite flyktigt just där. Fick söka mer i böcker hemma för jag hade inte Internet då. Minns bara att jag fick avsmak. Tyckte det stank av dubbelmoral.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vridtransformator

Inläggav Karro 17 okt 2009 04:07

RÖD@nörd skrev:Karro!

Konstigt att du säger den är omärkt. Någonstans borde det sitta en dataskylt. Jag kunde inte se någon på min heller först men när jag lossat bottenplatten så satt den där undertill.

Snygg design på skyddsplåten runt om tycker jag.

Kanske inte alltid bättre förr men ofta vackrare.

Jag klurade lite på den, skruvade bort en skyddsplåt och fann det - Superior Electric autotransformer typ 1226, 115/230V in, 270V ut, 2,4kVA. Amerikansk rackare; kraftig pjäs.
Från en era då inte allt tillverkades i Kina.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vridtransformator

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 05:31

Karro skrev:Jag klurade lite på den, skruvade bort en skyddsplåt och fann det - Superior Electric autotransformer typ 1226, 115/230V in, 270V ut, 2,4kVA. Amerikansk rackare; kraftig pjäs.
Från en era då inte allt tillverkades i Kina.


Inte bara kraftig, tycker den är stilren åxå. Som gjord för ett viktorianskt hem sprudlande av puritanism. Kolla om du ser vad den ska ha för frekvens. Kan vara 60 hz om den är från USA men något i mitt bakhuvud säger att det var 50 hz där för länge sedan.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst