Säljes modulvis eller lösa celler. Cellkemin är NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) och det består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. Nominell spänning är 21,6V. På cellnivå blir nominell spänning 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V. Med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något. Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c kontinuerligt och 4c peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 och 10c i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Dock lite oklart hur det blir med livslängden vid mer än 4c strömuttag. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. Finns i Vänersborg, men kan även levereras i Göteborg där jag bor. Mätte upp ett par celler nyss och de gav i genomsnitt 24Ah (23,93 och 24,06Ah) vilket är vad man kan vänta sig efter så få mil. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje). Om man vill köpa lösa celler så kostar de 120kr/st.
Nytt pris: 18700kr komplett eller 1150kr/modul. Priset blir då ca 1000kr/kWh vilket är svårslaget t.o.m. betydligt bättre pris än blysyra- "möget". Ett nytt AGM batteri kostar t.e.x. minst 2000kr/kWh