Släpgenerator till segelbåt

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Släpgenerator till segelbåt

Inläggav m_robban 27 jan 2009 21:31

Hej
Jag är ny här på forumet men har kollat in det en tid. Jag tänkte delge mitt långsamma projekt och skulle gärna ta emot tips och råd.

Jag vill bygga en släpgenerator för att använda på pappas segelbåt. Här kommer bild på den. Det är en TUR 84:
Bild
I dagsläget förser vi båten med el med hjälp av två solpaneler, 30 + 20 watt, samt med motorn. Motorn kör jag oftast bara ut och in i hamn. Två bilbatteristora fritidsbatterier står för bufferten. Detta räcker bra för att förse radio, belysning, lanternor, gps, ekolod, liten kyl m.m. när man är ute på somrarna. Därför vill jag ha en släpgenerator mest för att det är roligt, inte direkt för att det behövs.

Förutsätningarna ser ut som följer:
* Jag hoppas få den att börja ladda nånstans mellan 3 och 4 knop. (ca 1,5 - 2 m/s)
* Med börja ladda menar jag ungefär 15 W.
* Runt 50 W vid 6 knop vore inte fel.

Konstruktionen jag tänkt mig är ganska enkel. Pannkaksgenerator som monteras på akterpulpiten. Vilken, via en roterande lina, drivs av en släpanordning ca 10-20 meter bakom båten. Jag har funderat lite på hur släpanordningen skall se ut men det får bli ett senare problem. Nu är det generatorn som gäller.

I första hand handlar det om en prototyp, men om det funkar kanske det blir en andra förbättrad verision.

Denna har jag tänkt bygga i ett studentrum! Därav föll valet av material till stommen på MDF. Det är billigt och lättarbetat. Nu blir ni säkert frågande allihop, kommer det gå? Inte vet jag men jag skall försöka. Jag tänkte mig att även om MDF i sig inte är så starkt kan man förstärka med epoxy och lämplig armering.

Lite bilder så långt jag kommit hittils:
Först den axeltapp jag tillverkat, gängstav, 6 brickor, 4 muttrar, två lager + MDF. Den skall svarvas rund och förstärkas med epoxy och någon armering.
Bild
Bild
Rotorskivor och magneter.
Bild



Nu till min första fråga. Jag impulsköpte lamineringsepoxy och mikroglasballonger på biltema:

Bild

Den är främst avsedd för att epoxybehandla skrov i kombination med kolfiber, glasfiber eller kevlar. Funkar den att använda till att gjuta in magneterna på rotorskivorna?

/Robert
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav Matte_J 27 jan 2009 23:58

m_robban skrev:Hej
Jag är ny här på forumet men har kollat in det en tid.
...
Därför vill jag ha en släpgenerator mest för att det är roligt, inte direkt för att det behövs.
...
Denna har jag tänkt bygga i ett studentrum!
...
Nu blir ni säkert frågande allihop, kommer det gå? Inte vet jag men jag skall försöka.

m_robban: Välkommen!
Aaaahhhh! Vilken härlig attityd! -Jag kan inte ett jota om generatorer, men med din inställning är jag säker på att du ror i land... F'låt, sjösätter detta projekt med glans! :mrgreen:
Kommer följa detta med spänning!
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav Göran.W 28 jan 2009 00:37

Hej och välkommen.
Denna sida kan kanske ge någon ide i bygget http://www.awimex.se/vindgeneratorer/aquagen.asp
Lycka till
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav Göran 28 jan 2009 19:45

Välkommen in i värmen, Robert!
Epoxyn funkar säkert och i övrigt är det nog bara att testa sig fram. Det ska bli intressant att se hur det går.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav Martin 29 jan 2009 02:01

Hej Robban!
Roligt projekt. Jag tog mig friheten och räknade lite på din generator. Uppskattade magneterna till 40x20x5 och med rotorskivor av trä så blir B ca 0,15. Det kan bli svårt att få ut 50W vid rimliga varvtal. Om man däremot gör rotorskivorna av stål så ökar B till det dubbla, vilket ger mindre lindningsvarv och mindre luftgap, som i sin tur ger ett högre B...

Jag förstår att du har begränsade möjligheter att jobba med stål i studentlägenheten men rotorskivorna är något som du bör tänka på innan du gjuter in magneter för 600 - 700 kr.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav m_robban 29 jan 2009 19:58

Tack för alla tips.

Denna sida kan kanske ge någon ide i bygget http://www.awimex.se/vindgeneratorer/aquagen.asp


Det är precis den här varianten jag har tänkt mig.

Jag gjorde en provbit av epoxy och mdf igår och jag får hålla med Göran den kommer nog funka.

Martin gav mig en tankeställare, mina magneter är något mindre, 30*20*5mm. Jag har inte tänkt på att rotorskivor i stål ger bättre magnetfällt. Läst på lite dåligt kanske :( . Jag antar att det beror på effekten av att magneterna hjälps åt när magnetfältet leds via rotorskivan.

Jag får väl fundera på att beställa rotorskivor i stål kanske. Men kom på en alternativ konstruktion. Jag tänkte fila ut öppningar i rotorskivorna för magneterna och sedan limma på stålbitar på baksidan. För att leda magnetfältet till grannmagneten. En bit per magnetpar borde räcka. Det är väl ungefär den principen som används i den mest grundläggande trefastransformatorn, i alla fall den vi labbade med på fysiken i gymnasiet. Hoppas ni förstår. Vad tror ni om det?
Har gjort en skiss nedan för att visa vad jag menar. Stålbitarna är ritade i rött. Jag hoppas kunna såga till dem med bågfil.

Bild
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav KennethE 29 jan 2009 21:18

Går det inte att göra statorn i MDF eller liknande, i exakt samma tjocklek som magneterna, och limma på en tunn skiva av något lämpligt material på varje sida? Jag tänker mig då att man hittar något bra sätt att fräsa ur hål för spolarna och släpper dem på plats, och gärna spår för koppartrådarna. Häll sedan på kontaktlim och pressa ihop.

Rotorskivorna skulle man kunna göra på nästan samma sätt, en järnskiva med samma tjocklek som magneterna, fäst en tunn plåt på baksidan, häll lite lim i hålen och släpp i magneterna, lägg på ugnspapper, vaxat smörgåspapper eller liknande och en skiva att pressa med tills det torkat.

Då slipper man den dyra och söliga gjutningen.

Det förutsätter ju att man har tillgång till lämplig fräs men så verkar ju vara fallet för vissa här. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav m_robban 24 feb 2009 21:37

Då har man filat mdf och sågat plattjärn i 3 veckor nu då. Nja, inte riktigt kanske, har kommit en del annat ivägen också. Slip och sågjobbet gick snabbare än jag trodde.

Jag går på varianten med rotorskivor i mdf med nedsänkta magneter och 5 mm plattjärnsbitar på baksidan. Efter filning och kapning såg det ut såhär:

Bild

Epoxin kommer nu istället på baksidan, dels för att hålla fast stålbitarna och dels för att styva upp plattorna i almänhet.

Stålbitarna limmades först, sedan magneterna båda med araldit. Sen var det dags att gjuta...
Bild

Jag gillar inte att gjuta, lite för slarvig för att lägga tid på form och andra förberedelser. Sen när man börjat är det försent. Bortsett från att skivorna fastnade något i bordet gick det bra. Här är resultatet:
Bild

I smeten hade jag mikroglaskulor, det försämrar hållfastheten men gör epoxin enklare att slipa. Drygar ut den en del med. Fördelen med slipningen är tacksamt för slarviga gjutare. Bordet var inte rktigt exakt vågrätt och jag fick slipa till skivorna en del.

Det märks tydligt att stålet leder magnefältet till grannmagneten. Det är inga problem att med lätt hand hålla en stålbit någon mm ifrån rotorskivans baksida, alldeles bakom en magnet.
Bild

/ Robert
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Släpgenerator till segelbåt

Inläggav m_robban 13 jan 2014 12:16

Jag är förkyld och hemma från jobbet. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och uppdatera några gamla trådar med "hur gick det sen?".

Det här projektet står still. När jag monterat rotorskivorna höll dom inte pall utan sviktade in mot varandra av magneternas kraft. Det här hade gjort det knepigt att få ett smalt gap till statorn vilket är A och O för att få upp spänningen vid lågt varvtal. Eftersom det inte är helt enkelt att styva upp skivorna i efterhand tröttnade jag.

Men jag gjorde en provspole och fick iaf en fin sinus på oscilloskopet. Grejerna ligger under sängen så kanske jag tar upp projektet igen nån gång.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster