Vad som händer måste gå att finna lösning till i batteriernas inre resistans och den varierar. På den här sidan står lite att läsa om detta, men där står också något anmärkningsvärt, att parallellkoppling av batterier ej rekommenderas!? Vad säger man om detta påstående?
http://www.g-holbeck.com/elteknik/indexri.htm Det är inget fel på installationen och det kan inte vara något fel på grejorna, det är belastningen som ökar med fler parallellkopplade batterier och det får generatorn att gå ned i varv och när den gör det sjunker bladens löptal och de blir ineffektiva. Det är inte konstigare än att en bilmotor som står och går på tomgång sjunker i varvtal när man slår på lyset och att motorn är orkeslös på låga varvtal. I bilar finns en växelspak och med hjälp av den kan man flytta upp motorns varvtal till ett effektivare arbetsområde genom att växla ned, men på vindkraftverk finns ingen växelspak. Varvtalet kan bara ökas genom att belastningen minskas och det bör kunna ske med tocas MPPT-regulator, men hetsa inte på honom, låt geniet arbeta i lugn och ro.
En annan lösning som bör vara värd att testa, är att höja resistansen i kabeln från generatorn till batterierna genom att lägga dit ett motstånd i form av en extra slinga kabel i serie med den befintliga kabeln. Detta lättar på belastningen och bladens varvtal bör öka till ett effektivare arbetsområde, men man får nog testa sig fram för att finna rätt resistansförhållande. Vid lägre vindhastigheter och svagare ström har den högre resistansen i kabeln ingen större betydelse, förlusterna blir ändå små. Visst orsakar den extra resistansen värmeförluster i kabeln vid kraftig vind, men det kan övervägas av det högre varvtalet där bladen åter börjar arbeta inom sitt effektiva område (de behöver inte längre gå i uppförsbacke i 40 km/h på 5:ans växel).
Bladen är vindkraftverkets motor, luften bränslet och vindhastigheten gaspådraget. Mer energi än vad bladen kan ta tillvara ur vinden kan inte omvandlas till elektrisk energi i generatorn och strömmen sjunker därmed vid minskat varvtal. Att vindkraftverket trots effektbortfall bara klarar av att ladda batterierna till 24,6 volt låter inte rimligt. Laddströmmen är ändå 10 ampere och om dessa 10 ampere kommer från batteriladdare, solpaneler, eller ett vindkraftverk ska inte ha någon betydelse. Jag ser inget rimligt i detta och om det nu vore så, ska laddströmmen från vindkraftverket bli noll när 24,6 volt uppnåtts. Blir den inte det då ska batterispänningen fortsätta att stiga, naturligtvis långsammare ju fler batterier man ansluter, men den ska stiga. Vägrar batterierna ta emot laddning från vindkraftverket trots att ström flyter i kretsen, ja då är enda möjligheten att den tredje batteribanken har egna åsikter om vad som är miljövänlig el och sagt nej till vindkraft.
Solceller fungerar inte på samma sätt som vindkraftverk. De har inga blad som förlorar verkningsgrad vid sjunkande varvtal och de levererar ström även vid kortslutning, medan ett kortslutet vindkraftverk stannar.