Pneumatisk kolvmotor

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Pneumatisk kolvmotor

Inläggav Jansson_ 11 sep 2018 19:17

Hej alla,

Jag har en längre tid funderat på hur man ska kunna konvertera en vanlig bil till något miljövänligt, tanken är att det ska vara ett koncept som är billigt, resurseffektivt och att konverteringen går på en arbetsdag. Jag har valt att titta på pneumatisk framdrivning då det är en kostnadseffektiv och resurssnål teknik. Nu har jag äntligen kommit i mål med konceptfasen där jag har konstruerat en kolvmotor som utgörs av dubbelverkande tryckluftcylindrar, en kompressor med tillhörande kylning samt en växel. Själva iden är att lyfta ur den befintliga motorn och sedan använda alla kringsystem såsom kylning, bromssystem och generator. Jag får ut 50 kW per cylinder vid 3000 rpm men sedan förlorar jag ungefär 30-50 kW totalt för att driva kompressor och kringsystem så jag lär behöva 3-4 st cylindrar vilket ger ett luftbehov på ca 500 l/min och det täcks av kompressorn men då krävs en bra kylning av kompressorn, det gör att räckvidden blir väldigt bra!

Nu har jag alltså kommit till prototypen men mina resurser har sinat så jag letar nu efter andra som är intresserade av att delta eller ta över vilket som blir lättast, jag vet att det går att få ut en produkt på marknaden inom 2 år. Konverteringen kommer kosta ca 100 000 kr för kunden vilket i min värld skulle göra att långt många fler har råd att ersätta sin fossilbil med en miljövänlig bil, något elbilen inte kommer lyckas med på många år.

Vill du delta, hör av dig! Jag är helt öppen med allt material så att fler kan hjälpas åt att lyckas.
Jansson_
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 feb 2018 19:55
Ort: Åmål

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster