solen flyttar sig!

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

solen flyttar sig!

Inläggav Per 24 08 feb 2017 01:02

Ja jag är en till som vill bygga en solföljare ,panel är köpt på Jula .några år sedan,,den är tvådelad som en Portfölj som man viker upp,,har tänkt på detta många år,,men nu står pelarborren på köksbordet och jag är inne på andra försöket med transmissionen,,att få panelen att röra sig från ryssland till usa.öster till väster tror jag det är,, ,jag har testat lite av det elektroniska,,men behöver nåt praktiskt att montera detta på ! Just nu är det nån köksasistent som bidragit med delar och motorn är en pepparkvarn!
Peppaq mig tt bygga vidare,,,,Några frågor
Per som bor på 24
Per 24
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 feb 2017 00:40

Re: solen flyttar sig!

Inläggav Bittämjaren 08 feb 2017 22:24

Klart att du ska bygga någonting,... det är ju det som är kul !
Jag ser att köksutrustningen får stryka på foten till "ädlare" ändamål :D
Peppar går att köpa färdigmalen :wink:
Solföljarfrågan har varit uppe tidigare, se detta exempel... viewtopic.php?f=1&t=2642#p33550
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: solen flyttar sig!

Inläggav Per 24 10 feb 2017 01:12

Jag har kollat runt på WWW och tycker mig läsa om många teoretiska tips om hur det går att bygga en billig solföljare,men det finns inte så många praktiska enkla tips !
Första delen i min solföljare va ju från vänster till höger,eller är det tvärtom ?det ser lovande ut,,givaren är en sån där billig solträdgårdsbelysning,klippte bort dioden,, detta gav ström till relä vid ljus från ficklampa , B 197 Kemo som då startar pepparkvarn,köpt på netto15 kr, vidare till remdrivning från hushålsassistent från Soprumet,

Nu är det upp och ner,.. först tänkte jag det räcker med något, ovalt som påverkar panelen över dagen,men sen såg jag en fläkt i soprumet. men den va inte osiolerande,altså fram å tillbacka,,men en sån hadde jag i förådet
samlare som jag är,., ,nu ser även denna funktion möjlig ut,,drivning blir en discokulamotor, den har en bra utväxling köpt på rea 50 kr.annars har jag en pepparkvarn till

det svåraste blir troligen att få det elektroniska att fungera

Jag har beställt 5 nya relä

Ett tips för den som vill sätta ihop nåt mekaniskt är uttjänta dammsugare, i motorn finns det en axel och kullager,, dessa lager funkar på M8 gängstång,kanske en bit tejp,, och yterdiametern brukar stämma bra med 22 mm,,såna borr finns att köpa,,och med en pellar borrmaskin så går det ordna lagerhållare i valfritt trämatrial
exprimentera vidare !
Per 24
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 feb 2017 00:40

Re: solen flyttar sig!

Inläggav Bittämjaren 26 feb 2017 16:49

Hur går det ?
Har du fått ihop någon "maskin" ännu, som du kan börja styra med elektronik. :wink:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: solen flyttar sig!

Inläggav mixter 24 dec 2018 00:48

Det enklaste är väl att ta en liten motor som går med ett bestämt varv och vrider panelen med en bestämd vinkel och tillbaka en gång per dygn. Typ vidrutetorkarmotor
Det behöver inte vara mer avancerat än så om man inte vill göra det mer roligt förstås ( bara för att det går) solen går ju samma sträcka varje dag :D
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: solen flyttar sig!

Inläggav RÖD@nörd 01 jan 2019 01:13

Hej mixter
Vill önska dig och alla andra här ett riktigt Gott Nytt År och hoppas du håller vattenkraften igång :D


Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster